یورونیوز: این روزها رمزارزها یا به دلیل نوسان فراز و فرود قیمت آنها و یا به خاطر وضع محدودیتهای تازه از سوی بانکهای مرکزی در خصوص معاملات مبتنی بر آنها مدام خبرساز میشوند ولی کمتر اخباری در مورد شرکتهایی منتشر میشود که دور از جریان غالب اخبار در حال پیوستن به جرگه کسب و کارهایی هستند که حاضرند کالاها و خدمات خود را در قبال دریافت ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیتکوین بفروشند.
تعداد فزایندهای از شرکتها در صنایع مختلف از حوزه فناوری اطلاعات گرفته تا خطوط هوایی از پذیرش رمزارزها استقبال کردهاند و به مشتریان خود اجازه دادهاند که از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک روش پرداخت رسمی برای خرید کالاها و خدمات آنها استفاده کنند.
در حال حاضر، ۱۴ مورد از بزرگترین و شناخته شدهترین شرکتهای بینالمللی استفاده از رمزارزها را آغاز کردهاند.
۱-گروه هتلها و اقامتگاههای پاویلیون
گروه هتلها و اقامتگاههای پاویلیون (Pavilion Hotels & Resorts) که مقر اصلی آن در هنگ کنگ قرار دارد به عنوان نخستین هتل، تازهترین شرکت بینالمللی است که پذیرش رمزارزها را در مجموعههای گردشگری تحت مدیریت خود آغاز کرده است.
این گروه که دارای استراحتگاههایی در شهرهای اروپایی آمستردام، مادرید، لیسبون و رم و همچنین در جرایز بالی و پوکت است، رزرو اتاقهای هتلهای خود را از ماه ژوئیه با استفاده از ۴۰ رمزارز مختلف از جمله بیتکوین و اتریوم با استفاده از بستر آنلاین پرداخت به نام کویندیرکت (Coindirect) عملی کرده است.
۲-بیمه آکسا
شرکت بیمه فرانسوی آکسا از ابتدای ماه آوریل به کارگزاران خود اجازه داده تا در ازای ارائه خدمات به مشتریان سوئیسی خود بیتکوین دریافت کنند. به عنوان گزینه پرداخت قبوض خود استفاده کنند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که نتیجه نظرسنجی این شرکت در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حدود یک سوم مشتریان ۱۸ تا ۵۵ ساله این شرکت علاقمند به استفاده از بیتکوین در پرداختهای خود هستند.
۳-مایکروسافت
پذیرش بیتکوین از سوی شرکت مایکروسافت به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در حوزه فناوری، اعتماد به رمزارزها را در جهان افزایش داد. این شرکت استفاده از بیتکوین را برای افزایش اعتبار حسابهای کربری شخصی برای استفاده از خدمات ایکسباکس لایو (Xbox Live) و اسکایپ (Skype) فراهم کرده است.
۴-استارباکس
پس از انجام یک بررسی آزمایشی گسترده، مشتریان استارباکس دیگر میتوانند از برنامه جدید بکت (Bakkt) برای پرداخت هزینه نوشیدنیهای خریداری شده از این قهوهفروشی زنجیرهای استفاده کنند. به گفته طراحان این برنامه، پانصدهزار نفر از نسخه آزمایشی آن برای خرید قهوه با پرداخت بیتکوین استفاده کرده بودند.
۵-تسلا
مدیرعامل خودروسازی برقی تسلا ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل خودروسازی تسلا که خود یکی از سرمایهگذاران پیشتاز و تاثیرگذار در بازار رمزازهاست، اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که فروش خودروهای الکتریکی تسلا در بازار آمریکا از طریق دریافت بیتکوین ممکن شده است. این خبر در شرایطی منتشر شد که او در فوریه گذشته ۱.۵ میلیارد دلار(۱.۲ میلیارد یورو) در بازار ارزهای رمزنگاری شده سرمایهگذاری کرده بود. اما او سپس اعلام کرد که به دلیل تاثیر منفی استخراج بیتکوین بر محیط زیست، پذیرش آن را ملغی کرده است.
۶-آمازون
هر چند آمازون نیز همچون فیسبوک در روزهای اغازین سال جاری میلادی خبر از طراحی رمزارز ویژه خود خبر داد ولی بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک جهان هنوز خود حاضر به فروش کالا در قبال دریافت رمزارز نیست. با این حال، کوپنهای خرید آمازون از طریق شرکت بیتریفیل (Bitrefill) در ازای دریافت رمزارزها عرضه میشود؛ بستری آنلاین که بیت کوین را به کارت هدیه تبدیل میکند.
۷-ویزا
شرکت ویزا (Visa) که خدمات کارت اعتباری ارائه میکند، در پایان ماه مارس گذشته تأیید کرد که در حال اجرای طرحی مشترک با همکاری بستر اینترنتی کریپتو دات کام (Crypto.com) برای پذیرش ارزهای رمزپایه برای تسویه معاملات در شبکه بینالمللی پرداخت خود است. این شرکت، در حال حاضر نیز یواس کوین (USDC) را که یک رمز ارز مبتنی بر ارزش دلار آمریکاست، میپذیرد.
۸-پیپل
شرکت ارائه خدمات نقل و انتقال بینالمللی پول، پیپل (PayPal) هم در اکتبر سال گذشته به کاربران خود در ایالات متحده اعلام کرد که میتوانند در قالب خدمات این شرکت نسبت به خرید برخی رمزارزها از جمله بیت کوین و اتریوم اقدام کنند. این شرکت در در ماه اوت نیز اعلام کرد که کاربران آن در بریتانیا هم اکنون میتوانند از سامانه اینترنتی این شرکت برای خرید رمزارزها استفاده کنند.
۹-ایر بالتیک
ایربالتیک نخستین شرکت هواپیمایی در جهان بود که در سال ۲۰۱۴ بیتکوین را به عنوان ابزار پرداخت هزینه بلیت پذیرفت. بنا بر اعلام این شرکت، از زمان راهاندازی این خدمت تاکنون بیش از هزار تراکنش بر پایه بیتکوین انجام شده است.
۱۰-ساتبیز
ساتِبیز (Sotheby's)، یک حراجخانه چندملیتی آمریکایی برای نخستین بار در اواخر ماه ژوئن پذیرش ارز رمزنگاری شده را به عنوان ابزار پرداخت آغاز کرد و از آن پس افزون بر پذیرش رمزارزها، استفاده از رشته رمز دیجیتالی غیرقابل معاوضه و بیمانند(NFT) را نیز رایج کرده است. البته استفاده از رمزارزها برای شرکت در حراجهای ساتبیز فعلا تنها با استفاده از خدمات برخی کیف پولهای مجازی از جمله کوینبیس(Coinbase) ممکن است. فروش یک الماس ۱۰۱ قیراطی به قیمت ۱۲.۳میلیون دلار(۱۰.۴میلیون یورو) ارزشمندترین معاملهای بوده که در این حراجی با استفاده از بیتکوین انجام شده است.
۱۱-کوکا کولا
کوکاکولا اماتیل (Coca-Cola Amatil) به عنوان غول فروشنده و توزیع کننده نوشابه در منطقه آسیا و اقیانوسیه از طریق مشارکت با بستر اینترنتی سانتراپی (Centrapay) گزینه ارز رمزنگاری شده را به عنوان یک روش پرداخت فعال کرده است. بیش از دو هزار دستگاه فروش این شرکت در استرالیا و نیوزیلند از سال ۲۰۲۰ قادرند در ازای دریافت رمزارز نوشابه بفروشند.
۱۲-خطوط هوایی لات
شرکت هواپیمایی لهستانی لات (LOT) نیز پس از ایربالتیک در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که بیتکوین را به عنوان روش پرداخت خرید بلیت پروازهای خود میپذیرد. با وجود شش سالی که از اتخاذ این تصمیم آن میگذرد، لات همچنان تنها خط هوایی اروپایی است که ارزهای رمزنگاری شده را به عنوان یک گزینه پرداخت مجاز میداند.
۱۳-اکسپدیا
غول مسافرتی اکسپدیا(Expedia) که یکی از برجستهترین آژانسهای مسافرتی در جهان به شمار میرود نیز پذیرش بیتکوین را با مشارکت بستر اینترنتی رزرو خدمات مسافرتی، تراوالا(Travala) آغاز کرده و از هم اکنون مشتریان این شرکت میتوانند از خدامت ۷۰۰ هزار هتل ثبت شده در وبسایت این شرکت با ارائه بیش از ۳۰ رمزارز مختلف استفاده کنند.
۱۴-لش
شرکت لش (Lush) که از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم آرایشی در جهان است نیز یکی از اولین شرکتهایی بود که با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده خود را وفق داد و فروش محصولات خود را بر پایه بیتکوین از سال ۲۰۱۷ و با همکاری بستر آنلاین بیتپی (Bitpay.com) آغاز کرد.