پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: بازار خودرو از ابتدای امسال در یک رکود عمیق فرو رفته و تقریباً راکد است و خرید و فروشها در حداقل خود انجام میشود.
با این حال قیمت خودرو در ماههای گذشته بهتدریج متناسب با ارزش دلار تغییر کرده است، در پنج ماهه گذشته دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومانی ورود کرده و در فقط طی دو هفته گذشته افزایش یکهزار تومانی را تجربه کرده است.
به گفته یکی از کارشناسان بازار، در یکی دو هفته اخیر ظاهرا افزایش مسافرتها تا حدودی تقاضا برای خودرو را افزایش داده است و بر این اساس هیجان را در بازار بیشتر حس کردیم، اما اینکه این هیجان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت خیلی مطمئن نیستیم.
وی بیانداشت: بازار اکنون در یک وضعیت بلاتکلیفی عجیب به سر میبرد، بهطوری که خریداران دنبال خرید هستند اما برخی مدام امیدواری میدهند که به زودی قیمتها کاهش خواهد یافت، این در حالی است که سایر بازارهای سرمایهگذاری دیگر نیز همگی بلاتکلیف هستند.
این کارشناس بازار خودرو افزود: امروز بهجز قیمت مسکن که سر جای خود باقی مانده و خیلی بالا است و دیگر رقیب سرمایهگذاری خودرو محسوب نمیشود، بقیه بازارهای موازی بازار خودرو مثل ارز، بورس، طلا و غیره راکد بوده و بلاتکلیف است.
کارشناس دیگری میگوید: هرچند بهطور هیجانی قیمت برخی خودروها در هفتههای گذشته افزایش، کاهش و نوساناتی را تجربه کرده، اما متوسط قیمتها ثابت مانده است.
وی اضافهکرد: معتقدم اگر قیمت ارز بهطور معناداری کاهش یابد قیمت خودرو کاهش خواهد داشت، اما فعلاً آنچه در پیش رو است به نظر یک افزایش تدریجی قیمتهاست.
"امیرحسن کاکایی" استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز میگوید: درخصوص تولید، از ابتدای اردیبهشتماه با دستورات دولت برای افزایش حداقل حقوق و تغییراتی که مجلس در قیمت انرژی، آلومینیوم، فولاد و غیره اعمال شد، افزایش ۲۰ درصدی هزینه تولید خودرو اتفاق افتاد که این افزایش، بدون احتساب تغییرات در نرخ ارز و مربوط به تورم داخلی کشور است.
وی بیانداشت: افزایش قیمت کنونی خودرو چیز عجیبی نبود و از نظر اقتصادی منطقی است، یعنی حتی اگر قیمت ارز ثابت نگه داشته شود تورم داخلی کشور را خواهیم داشت و اتفاقاتی در حال رخ دادن است که هزینهها را افزایش خواهد داد.
کاکایی تصریحکرد: به احتمال قوی با این وضعیت، افزایش تدریجی قیمت کالاهایی نظیر خودرو و لوازمخانگی دور از انتظار نخواهد بود مگر اینکه سیگنال مثبتی از مذاکرات برجامی برسد که در این صورت میتواند به ریزش قیمتها منجر شود.
به گزارش ایرنا، بررسی امروز قیمتها در فضای مجازی و سایتهای خودرویی در گروه سایپا حاکی از قیمت ۱۲۲ میلیون تومانی پراید ۱۳۱، ۱۳۶ میلیون تومانی تیبا صندوقدار، ۱۴۵ میلیون تومانی تیبا هاچبک، ۱۶۲ میلیون تومانی کوئیک آر دندهای، ۲۲۵ میلیون تومانی کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و ۳۷۵ میلیون تومانی شاهین (نوبرانه سایپا) است.
در گروه ایرانخودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۲۰ میلیون تومان، دنا ساده ۲۸۴ میلیون تومان، دنا دندهای توربو ۳۳۲ میلیون تومان و پژو پارس ال. ایکس ۲۸۲ میلیون تومان قیمتگذاری شد.
در دسته مونتاژیها نیز هر دستگاه جک اس ۵ کرمانموتور ۶۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ ایرانخودرو صفر کیلومتر مدل ۹۷ حدود ۷۲۰ و مدل ۹۸ نزدیک به ۸۳۰ میلیون تومان، تیگو۷ مدیرانخودرو ۸۶۰ میلیون تومان، فیدیلیتی پرایم پنج نفره گروه بهمن ۸۸۵ میلیون تومان و دیگنیتی همین خودروساز حدود یک میلیارد تومان قیمت خورد.