پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار گفت: آقای علی مطهری قبل از نزدیک شدن به انتخابات هم حرفهایی که شبیه ادعاهای دشمنان بوده زده بودند و اظهارات اخیر وی چیز تازهای نیست این ناشی از سادگی و بیدقتی ایشان است ما ایشان را به همسویی با دشمنان متهم نمیکنیم.
در پی انتشار نامه دوم علی مطهری و مواضع وی فارس گفتوگویی با
حجتالاسلام پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای مرکزی قرارگاه عمار
انجام داد.
لازم به یادآوری است انتقاد حجت
الاسلام پناهیان از رویکرد علی مطهری نسبت به ولی فقیه در دور اول انتخابات
مجلس، موجب شد تا بر مبنای این انتقاد نامههای سرگشادهای میان حجت
الاسلام پناهیان و علی مطهری رد و بدل شود.
مدتی
پیش، آقای علی مطهری در واکنش به یکی از سخنرانیهای شما، جوابیهای منتشر
کرد و به برخی از مطالب آن سخنرانی اعتراض کرد که جنابعالی در نامهای به
وی پاسخ دادید؛ پس از پاسخ مجدد آقای مطهری به نامۀ شما، تاکنون پاسخ جدیدی
از سوی شما به وی داده نشده است آیا قصد پاسخ دادن به نامۀ دوم آقای مطهری
را ندارید؟
حجتالاسلام پناهیان: اگرچه
فرصت پاسخ دادن پیدا نکردم ولی اساسا نسبت به پاسخ مجدد به نامه وی شدیداً
بیمیل هستم، بیمیلی من برای پاسخ به این دلیل است که بنای سخنان و مواضع
وی بر اتهام زدن به دیگران است و انسان وقتی میخواهد به ایشان پاسخ بدهد
مدام باید از خودش دفاع کند و در مورد صحیح نبودن اتهامات وارد شده توضیح
بدهد.
سخنانی که مبتنی بر اتهام زدن به دیگران
باشد، ارزش پاسخ دادن ندارد اما از آنجا که برخی شبهات و اشتباهات علمی در
نامۀ ایشان موجود بود، قصد دارم اگر فرصتی بود پاسخ مبسوطی ارائه کنم.
اگرچه اخیراً یکی از فضلای حوزه، جناب حجتالاسلام آقای حیدری، پاسخ مبسوطی
در رفع اشکالاتی که نامۀ ایشان داشت، منتشر کرده است و من وقتی این پاسخ
را مطالعه کردم، دیدم بسیاری از اشکالات آن نامه را پاسخ دادهاند و
اشکالات علمی مهمی که در نامۀ آقای مطهری بود را روشن کردهاند. به دوستان
خودم توصیه میکنم جوابیۀ ایشان را حتماً بخوانند.
البته
در نامه دوم جناب آقای علی مطهری برخی از موضعگیریهای اشتباه ایشان
بهویژه دربارۀ آقای منتظری تکرار شده، که نیاز به روشنگری دارد که
انشاءالله در فرصت مناسب بیان خواهم کرد.
اگر امکان دارد خلاصۀ اهم اشکالات علمی که به پاسخ دوم ایشان وارد است را توضیح دهید؟
حجتالاسلام
پناهیان: سه اشکال عمده وجود دارد، ایشان به شیوهای ناصحیح به استنباط
فقهی میپردازند، در ترجمه و برداشت از کلام معصوم دچار اشتباه میشوند و
به روایات تاریخی ضعیف اتکا میکنند البته ما انتظار نداریم از کسی که دروس
حوزه را طی نکرده است دچار چنین اشتباهاتی نشود، ولی انتظار داریم ایشان
در کسوت نماینده مجلس به اینگونه برداشتهای ناصحیح خود اتکا نورزند و به
دیدگاههای کارشناسان مراجعه بفرمایند. متاسفانه در این نامه بسیار مطمئن و
محکم، برداشتهای خود را عالمانه تلقی میفرمایند.
اخیرا
در خبرها آمده بود که آقای مطهری در یک نشست خبری گفتهاند ما از نظر
آزادی تفکر و بیان بیشتر به اصلاحطلبان نزدیکتر هستیم اما از نظر آزادی
اجتماعی به اصولگراها نزدیکتریم. نظر شما در مورد این اظهار نظر ایشان
چیست؟
حجتالاسلام پناهیان: اصلاحطلبها
در ادعای خود برای دفاع از آزادی بیان و تفکر بنای خود را بر یک دروغ
استوار کردهاند و آن دروغ بزرگ این بود که در واقع نظام را متهم میکردند
که مخالف آزادی تفکر و آزادی بیان است و این ما هستیم که مدافع آزادی بیان
هستیم؛ که هر دو ادعا باطل بود؛ نه نظام و نه اصولگرایان مخالف آزادی تفکر و
بیان بودند و نه خود آنها در عمل هیچ نوع مخالفت منطقی یا انتقادی را بر
نمیتابیدند و مخالفین خود را به بدترین شکل متهم و تخریب میکردند اگر
آقای علی مطهری هم میخواهند بنای خود را در دفاع از آزادی بیان بر متهم
کردن دیگران به اینکه مثلاً اصولگرایان آزادی بیان و آزادی تفکر را قبول
ندارند بنا بگذارند، اشتباه بزرگی است.
آقای
علی مطهری، در آخرین مصاحبۀ خود با یکی از سایتها، اختلاف و انتقادهای
میان دو جبهه اصولگرایی را جدی نداسته و گفتهاند «فکر میکنم گروه
تصمیمگیر در جبهه متحد روابط خوبی با جبهه پایداری دارند و انتقادهایی هم
که گاهی به هم میکنند بیشتر صوری است» و سپس در پاسخ به این سوال که «علت
این مخالفتهای صوری میان برخی تصمیم گیران جبهه متحد و اعضای جبهه پایداری
که فرمودید، چیست؟» گفتهاند «شاید میخواهند فضای انتخابات را گرم کنند و
مشارکت مردم را بالا ببرند.» به نظر شما چنین اظهاراتی که پیشتر از سوی
سایتهای ضد انقلاب و دشمنان نظام هم مطرح شده، ناشی از ضعف نگرش سیاسی
است، یا با اهداف و اغراض خاصی بیان میشود؟
حجتالاسلام
پناهیان: انسان نباید هویت خود را در تخریب دیگران جستجو کند این حرف یعنی
اصولگرایان صداقت ندارند و دارند بازی درمیآورند تصور میکنم ایشان
میخواهند خود را رقیب اصلی اصولگرایان معرفی کنند و به همین دلیل رقابت
بین اصولگرایان را نفی میکنند و نفی رقابت جدی بین اصولگرایان هم ناشی از
همان رویه اتهام زدن به دیگران است که رویه پسندیدهای نیست رقابت بین
اصولگرایان جدی است و امیدواریم این رقابت هرچه بیشتر با رعایت اخلاق و
تقوا توام باشد.
علت
اینکه معمولا در زمان اوجگیری مباحث سیاسی و همزمان با افزایش تلاشهای
دشمنان برای ضربه زدن به نظام، آقای مطهری اظهارتی همسو با ادعاهای
رسانههای ضد انقلاب مطرح میکنند چیست؟ همین مطلب ایشان که رقابت بین
اصولگرایان واقعی نیست، از سوی رسانههای بیگانه و ضد انقلاب مطرح شده
بود.
حجتالاسلام پناهیان: قبل از این هم
آقای علی مطهری حرفهایی زده بودند که شبیه ادعاهای دشمنان بوده است؛ چیز
تازهای نیست این ناشی از سادگی و بیدقتی ایشان است ما ایشان را به همسویی
با دشمنان متهم نمیکنیم.
آقای
مطهری همچنین گفتهاند، 10 نفر را به لیست چهار نفرۀ "صدای ملت" اضافه
کرده و 14 نفر را به عنوان افراد اصلح برای نمایندگی معرفی کردهاند در
شرایطی که تاکنون مرسوم بوده احزاب و گروهها فهرست پیشنهادی برای انتخابات
ارائه میکردهاند و معمولا علما و بزرگان دینی در رأس هریک از این
گروهها قرار داشتهاند، برای اولین بار است که یک نفر رسماً از طرف خودش
فهرستی را به عنوان نمایندگان اصلح اعلام میکند به نظر شما، علت اینکه
آقای مطهری با وجود تأسیس حزب صدای ملت و نیز بودن نام وی در برخی
فهرستهای دیگر، این کار را برای اولین بار صورت داده و فهرستی را به عنوان
فهرست نمایندگان اصلح مورد نظر خود ارائه داده است، چه میتواند باشد؟
حجتالاسلام
پناهیان: اگر تایید آقای مطهری درباره آن چند نفر ناشی از همسویی
دیدگاهها و جهتگیریهای سیاسی آنان با ایشان باشد، طبیعتا موجب کاهش
اعتبار آنان میشود.
اخیرا
برخی از مراجع و بزرگان حوزههای علمیه، در دیدار با آقای مطهری از روحیه
استقلال و شجاعت وی تقدیر کردهاند، باتوجه به مواضع وی در دوران فتنه و
انتقادهایی که اصولگرایان از ایشان داشتهاند و به همین دلیل هیچ یک از دو
جبهه اصولگرایی که عالمان بزگواری در راس هرکدام حضور دارند، وی را در
فهرستهای خود جای ندادهاند، وجود این روحیه استقلال به تنهایی تا چه حد
میتواند ارزشمند باشد؟
حجتالاسلام
پناهیان: معمولا سیرۀ بزرگان این است که در مواجهه با افراد بر ویژگیهای
خوب آنها تاکید میورزند این رویه موجب تشویق دیگران در تقویت خوبیها است و
ناظر به تایید همه جانبۀ مواضع یک نفر نیست البته وی به دلیل پدرشان هم،
مورد احترام هستند که امیدواریم این احترام را حفظ کنند.
چرا
با وجود این روحیه استقلال و شجاعت، وی در لیست هیچکدام از دو طیف فکری
اصولگرایان قرار نگرفتهاند؟ به عبارت دیگر، چه عواملی باعث شده تا علیرغم
این روحیات، هیچکدام از دو جبهۀ اصولگرایی از حضور ایشان در فهرستهای خود
استقبال نکنند؟
حجتالاسلام پناهیان:
استقلال رأی و شجاعت در اظهار نظر تنها ویژگیهای صلاحیتبخش به یک عنصر
سیاسی محسوب نمیشوند لابد اصولگرایان ویژگیهای دیگری را هم در نظر
داشتهاند که آقای مطهری از آنها برخوردار نبوده است.
در
آستانه دور دوم انتخابات هستیم و چند روزی بیشتر تا برگزاری انتخابات باقی
نمانده است با توجه به اینکه اکثریت راه یافتگان به دور دوم از اصولگرایان
هستند، شما درباره رقابتهای انتخاباتی که معمولاً در روزهای آخر اوج
میگیرد و همچنین انتخاب نمایندگان اصلح چه توصیهای دارید؟
حجتالاسلام
پناهیان: به نظر بنده مهمترین ملاک برای انتخاب نمایندگان اصلح، میزان
ولایتمداری و درک صحیح از جایگاه ولایت در جامعه اسلامی میباشد. اگر ما
بر این اساس افرادی را انتخاب کنیم و به مجلس بفرستیم، آیندۀ بهتری خواهیم
داشت. در شرایط کنونی که ناظران جهانی در سطوح مختلف به شدت اخبار جامعۀ
انقلابی ما را پیگیری میکنند، ما بیش از هر زمان دیگر به ثبات و اقتدار
نظام اسلامی نیازمند میباشیم. مشکلات درونی جامعه ما نیز جز با نفی هر نوع
ولایت گریزی و ولایت ستیزی مرتفع نخواهد شد.