پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مهمترین سوالاتی که بسیاری از افراد فعال در فضای مجازی میپرسند این است که چگونه باید با اخبار جعلی رو به رو شوند. درواقع تشخیص خبرها جعلی و پیشگیری از گسترش این نوع خبرها میتواند یکی از مهمترین رفتارهای افراد در فضای مجازی باشد.
به گزارش سرویس خواندنیهای انتخاب، دکتر تام بوکان استاد روانشناسی، دانشگاه وست مینستر در این باره میگوید: «وقتی در شبکههای اجتماعی با اطلاعات نادرستی روبرو میشویم، طبیعی است که احساس نیاز کنیم که درباره این اطلاعات نادرست واکنش نشان داده یا حتی با منتشر کنندگان این اطلاعاتت نیزوارد بحث شویم، اما تحقیقات من نشان میدهد که این ممکن است بیشتر از منفعت، ضرر داشته باشد. به نظر میرسد بهترین راه برای واکنش به اخبار جعلی و کاهش تأثیر آن ممکن است انجام دادن هیچ کاری نباشد.»
اطلاعات نادرست در شبکههای اجتماعی یک مشکل بزرگ است. کمیته پارلمان انگلیس اخیرا اعلام کرد که اطلاعات نادرست آنلاین تهدیدی برای "اصل دموکراسی " است و میتواند باعث سو استفاده و تشدید اختلافات در جامعه شود. نمونههای زیادی از اطلاعات نادرست وجود دارد که منجر به ناآرامیهای اجتماعی و تحریک خشونت میشود، به عنوان مثال در میانمار و ایالات متحده.
کاربران شبکههای اجتماعی اخیرا به طور مرتب با اطلاعات غلط در مورد واکسنها و شیوع ویروس روبرو میشوند. این امر خصوصاً در استفاده از واکسنهای کرونا بسیار مهم است، زیرا انتشار اطلاعات نادرست به صورت آنلاین ممکن است افراد را از واکسیناسیون منصرف کند و در نهایت باعث مرگ و به خطر افتادن زندگی افراد شود.
واقعیت ساده این است که درگیر شدن با اطلاعات نادرست احتمال دیده شدن این اطلاعات توسط افراد مختلف را افزایش میدهد و اگر مردم در مورد آن نظر دهند، یا توییت را نقل قول کنند (حتی برای مخالفت) این بدان معنی است که این مطالب در شبکههای اجتماعی بیشتر از گذشته به اشتراک گذاشته میشود.
درواقع اگر هر نوع تعامل (چه با کلیک روی پیوند یا با یک شکلک چهره عصبانی) واکنش نشان دهید این احتمال را افزایش میدهد که پلتفرم هوش مصنوعی موجود در شبکههای اجتماعی مطالب را به افراد دیگری نشان دهد. به این ترتیب، اطلاعات نادرست میتوانند به سرعت و در حجم زیاد گسترش یابند؛ بنابراین حتی با مشاجره با یک پیام، آن را بیشتر گسترش میدهید.
با مطالعات متعدد به خوبی مشخص شده است که هرچه افراد بیشتری اطلاعات اشتباه را مشاهده کنند، احتمال درست جلوه دادن اطلاعات نادرست بیشتر میشود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که وقتی مردم بارها و بارها عناوین دروغین را در شبکههای اجتماعی مشاهده میکنند، این اطلاعات را درست فرض میکنند.