پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حسن عباسی- که به سخنرانی های داغ و جنجالی مشهور است- در سال ۱۳۸۹ ، طی یک سخنرانی در دانشگاه اصفهان به بیان دیدگاههای خاص خود پیرامون فلسفه اسلامی پرداخت، بخشی از این دیدگاهها بدین شرح است:
به گزارش پارسینه، قطعا اگر مرحوم طباطبایی و مطهری میدانستند موضوع فلسفه ماده اولیه است هیچگاه بحث فلسفه اسلامی را مطرح نمی کردند. فلسفه اسلامی آکنده از التقاط هست و نمی تواند نجات بخش باشد.
انقلاب ما هم صدرایی نبوده است. به عنوان مثال صدرایی ها نتوانستند یک طرح اقتصادی حد اقل دو صفحه هم برای طرح تحول اقتصادی به صورت درست و مفید ارائه بدهند.
کسانی که معتقدند که فلسفه ملاصدرا همه چیز دارد بیایند بشینند مناظره کنند (هنوز از مادرشون زاییده نشده). اگر کسی بگوید انقلاب ما صدرایی بوده یعنی میگوید انقلاب ما اسلامی نبوده و این توطئه خطرناکی است و خائن است کسی که بخواهد جا بندازد که انقلاب ما صدرایی بوده است.
حکمت متعالیه ملاصدرا هزار و یک اشکال درآن هست که اگر بگویید اسلام است به قرآن و اسلام نسبت داده اید. ملا صدرا علم کلام وعرفان وفلسفه را جمع کرد و گفت این حکمت متعالیه است.
کلمه حکمت متعالیه از چه می آید؟ از انتقال از علم حصولی به علم حضوری. این شد دین؟! اگر شما سرتاسر بدایه نهایه مر حوم طباطبایی را بخوانید به ایمانتان اضافه می شود؟!
تقوای الهی و قرآنی در حکمت متعالیه و اندیشه ملا صدرا فراموش شده است.
اوج ساعات صدا وسیما را می دهند دست صدرایی ها و چپ و راست می گویند حرکت جوهری. چه فایده؟! اسلام چیزی به نام فلسفه ندارد . فلسفه یعنی دوستداری دانش و اصلا ربطی به عقلانیت ندارد و عقلانیت قرآنی چیز دیگر است.
فارابی، ابن سینا، ملاصدرا تا فلاسفه امروزی همه اشتباه کردند. فلسفه نه حکمت است و نه عقلانیت.
امام خمینی درس صدرایی خوانده ولی از صدرایی بودن عبور کرده و صدرایی نیست.
فلسفه عمیقا مسیر هدایت را برای شما کُند می کند چون از ماده و چیستی و وجود شروع می کند و هیچگاه حرف متقن نتوانسته بزند.(تمام فلاسفه یک حرف متقن نزده اند ولی ۱۲۴هزارنبی یک حرف زده اند). الان حکومت همه امکانات و بودجه و تریبون را دراختیار فلاسفه و حکمت متعالیه ها داده و قداست هم دارند العیاذ بالله فکر کردند فقه جعفری شیعه اند.
این حجم چند صد هزار دقیقه ای تلوزیونی آقای جوادی یک نفر بگوید در جامعه اثرش چه بوده است؟! هرکجا گفتند ما حاضریم مناظره کنیم و با همان تکنیکی که در بدایه و نهایه است ثابت می کنیم که اینها نمی توانند کاری کنند. اسفار اربعه ملا صدرا ریشه در افکار افلاطون دارد و برای خودش نیست.
1. چرا وقتي ايشان از افراد نام مي برد، lمثلا به آقاي مصباح اشاره اي نمي کند؟ آيا هدف ايشان تخريب حضرت آيت الله جوادي آملي نيست؟
2. اين آقا چون هميشه در جمع افراد کم سواد حرف زده و کسي به حرفهايش ايراد نگرفته، باورش شده که زياد مي فهمد! اين حرف براي ايشان بسيار گنده است که حاضر با آيت الله جوادي آملي بحث کند، چون از فلسفه چيزي نمي داند.
3. ايشان درست روش آقاي احمدي نژاد را مي رود چو ايشان براي کساني حرف مي زند که چيزي از سياست نمي دانند و تمام حرفهايش را مو به مو مي پذيرند!
جناب عباسی!
کتاب «بدایة الحکمة» و «نهایة الحکمة» که شما اشاره کردید در حوزه های علمیه برای آموزش فلسفه به نوآموزان است. بعد از آن چندین کتاب دیگر مانند «إشارات» و «منظومه» و... خوانده می شود تا به «أسفار» برسند. شما فکر نکن که همه فلسفه در بدایه و نهایه است.
دو: این طور که شما سخن گفته ای حتی اگر یک حرف درست هم داشتی کسی باور نمی کند. چه طور کسی باور کند همه این بزرگان که نام بردی اشتباه کرده اند و شما فقط درست می گویید!
در هر صورت هر کاری، راهی دارد. سعی کنید تحت تأثیر مخاطبان قرار نگیرید و درباره هر چیزی صحبت نکنید.
کم گوی و گزیده گوی چون در
فلسفه صدرا ، سهروردی ، ابن عربی و..... به راحتی قابل درک نیستند و مشکل کار هم از همین جاست و ناقص فهمیده میشود و مدعی فهمیدن زیاد پیدا میشود ولی بهتر است مودبانه بحث کنیم
حسن عباسی استراتژیسته یعنی باید از همه ی امور سر در بیاره
تازه اگرم چیزی نمی فهمید به اقای جوادی پیشنهاد مناظره نمی داد
اگه هم عباسی داره اشتباه می کنه پیشنهاد مناظره رو قبول کنه
یا علی
http://khabarfarsi.com/ext/2395612
http://khabarfarsi.com/ext/2395612