پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارگردان انیمیشن «والیبال» که در چند جشنواره بینالمللی به موفقیت رسیده است، میگوید تمام بودجه این انیمیشن را خودش پرداخت کرده و تمام کارهای آن بر عهده خودش و همسرش بوده است.
کاوه سیستانی ـ کارگردان انیمیشن «والیبال» درباره ساخت این اثر گفت: این کار را خودم انجام دادم و تقریبا ۹ ماه طول کشیده است. هزینهاش هم زیاد بوده است. خودم و همسرم فریبا فرزانفر اینکار را به سرانجام رساندیم. ایشان هم کارگردان بودند و هم در ایده اثر به من کمک کردند.
او موانع و مشکلاتی که در حوزه تولید انیمیشن وجود دارد متعدد خواند و توضیح داد: فقط عشق به کار است که ما را به ادامه راه امیدوار میکند. نه تنها حمایتی نمیشود بلکه سنگ اندازی هم میشود؛ برای مثال یکی از مشکلات ما این بود که سایتهایی که مربوط میشود به ثبتنام در جشنوارههای بینالمللی، همه فیلتر هستند؛ یعنی حتی برای ثبت نام در یک جشنواره بینالمللی باید از فیلترشکن استفاده کنیم.
او به صحبت هایش این جملات را اضافه کرد: میتوانم بگویم ایدههای خوب اصلا حمایت نمیشوند. البته در مرکز گسترش سینما مستند و تجربی و انجمن سینماگران جوان کمتر با این مشکل روبه رو میشویم.
سیستانی در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم همکاری با جوانانی که در حوزه انیمیشن در جهان حرفی برای گفتن دارند، باز هم کارهای قابل توجهی در صداوسیما ساخته و پخش نمیشود و کارتونی خارجی مانند «فوتبالیست ها» بارها از شبکه های داخلی پخش می شود؟ عنوان کرد: متاسفانه تنها کارهای دنباله دار و مجموعه ای در صدا و سیما ساخته میشود و رویکردی مثل کارتونهای خارجی ندارند؛ از کارهای تک قسمتی که عمدتا باکیفیت تر و ماندگارترند و مخاطبان زیادی هم دارند حمایت نمی شود؛ در صورتیکه اینگونه آثار می تواند صدا و سیما را در تراز جهانی مطرح کنند و توانایی فیلمسازان تلویزیون ایران را به همه دنیا نشان دهند.
این کارگردان انیمیشن ادامه داد: انیمیشنهایی مثل «فوتبالیستها» به سمت سرگرمی و مخاطب پسند بودن میروند. برای همین با اقبال عمومی بیشتری روبرو میشوند. از طرفی بودجههای خیلی کلانی صرفشان شده و با بودجههایی که در اختیار انیمیشن ساز های ایرانی قرار میگیرد قابل قیاس نیست. اگر بچههای ایران در کمپانیهای بینالمللی و با آن بودجهها کار کنند جزو بهترینها میشوند.
سیستانی در پایان به رشد روزافزون فیلم کوتاه و تجربی در ایران اشاره کرد و گفت: روزی آرزوی یک فیلمساز بود که اثرش به جشنوارههای آسیایی راه پیدا کند اما امروز شاهد کسب عناوین بیشماری از سوی فیلمسازان کوتاه ایرانی و بیش از همه انیماتورهای ایرانی در جهان هستیم.