سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات گزارش سانحه سقوط هواپیمای اکراینی در ۱۸ دی ماه ۹۸ و جانباختن ۱۷۶ سرنشین آن را اعلام کرد.
به گزارش«انتخاب» به نقل از خبرگزاریها؛ سازمان هواپیمایی کشوری دقایقی قبل گزارش پیشرفت تحقیقات بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.
بیشتر بخوانید:
بر اساس این گزارش، یادی از سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اکراین- اینترنشنال بدست آمده که در آن اتفاقات رخ داده در پرواز مذکور توسط یکی از سامانههای دفاع هوایی به عنوان یک تهدید شناسایی شد و به آن شلیک شده است.
در این گزارش همچنین هدف از بررسی سانحه را شناختن ریشههای این اتفاق و جلوگیری از وقوع مجدد آن اعلام شده و در این بررسی، تحقیقات برای شناسایی مقصر، سرزنش عوامل آن و یا احقاق حقوق از دست رفته انجام نمیشود.
در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که بررسی جزئیات سانحه ممکن است برای بازماندگان دلخراش و ناراحت کننده باشد اما باید توجه داشت که بیان هر نوع سانحهای به معنی طبیعی و ناگزیر جلوه دادن آن نیست و قرار نیست عواطف بازماندگان در این گزارش مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. ما به احساسات بازماندگان این سانحه احترام میگذاریم.
متن کامل جزئیات سانحه در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است:
۱- حدود ساعت ۴ بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ پدافند هوایی نظامی به بخش غیرنظامی مرکز کنترل فضای کشور اطلاع میدهد که تنها پروازهایی مجاز به بلندشدن از باند فرودگاهها هستند که از قبل توسط شبکه پدافند شناسایی شده و این نهاد، مجوز پرواز آنها را صادر کرده بود. این تغییر رویکرد مبنی بر اخذ تاییدیه از پدافند نظامی با هدف شناسایی شدن پروازهای غیرنظامی انجام شده بود.
۲- پرواز هواپیمای اکراینی ساعت ۵:۵۱:۲۸ ثانیه درخواست روشن کردن موتورها را به مراقبت پرواز ارائه داد. ساعت ۰۵:۵۲:۳۱ ثانیه بامداد مراقبت پرواز با مرکز کنترل فضای کشور تماس گرفته و درخواست صدور پرواز هواپیمای اکراینی را ارائه میدهد که این مرکز در ساعت ۰۵:۵۳:۴۸ ثانیه درخواست مذکور را به پدافند نظامی اطلاع رسانی میکند.
۳- هواپیمای اکراینی ساعت ۰۶:۱۰:۲۰ ثانیه مجوز پرواز را از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی دریافت کرده و در مسیر و ارتفاع پیش بینی شده به سمت کریدور پروازی ادامه حرکت میدهد.
۴- در یکی از سامانههای دفاع هوایی تهران پس از جابجایی سامانه فرایند تنظیم مجدد این سامانه در اثر خطای انسانی به سمت شمال سیستم فراموش میشود. لذا در این سامانه به دلیل عدم تنظیم صحیح مجدد سمت شمال، با خطایی ۱۰۷ درجه مواجه شده و در زمان پرواز هواپیمای اکراینی، این خطا توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده میشود.
۵- در ساعت ۰۶:۱۳:۵۶ ثانیه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه شمالی خود شناسایی میکند در حالی که هواپیمای مذکور پس از بلندشدن از باند فرودگاه امام از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به این سامانه در حال نزدیک شدن به پدافند بوده است.
۶- کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را ساعت ۰۶:۱۴:۲۱ ثانیه به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام میکند که این هدف، همان هواپیمای اکراینی بوده ولی توسط سامانه دفاعی به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غربی در حال نزدیک شدن به تهران بوده، شناسایی میشود.
۷- در این گزارش اعلام شده که اطلاعات ثبت شده نشان میدهد پیام سامانه دفاعی با مرکز همانگی مربوطه رد و بدل نشده است. لذا کاربر سامانه پدافندی با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافت شده، هواپیمای اکراینی را یک هدف متخاصم شناسایی میکند. اگر در این مرحله کاربر سامانه دفاعی هدف شناسایی شده را یک هواپیمای تجاری تشخیص میداد شلیک موشک منتفی میشد.
۸- در ساعت ۰۶:۱۴:۴۱ ثانیه کاربر پدافند هوایی که پاسخی از مرکز هماهنگی دریافت نکرده یک فروند موشک به سمت هدف متخاصم شلیک میکند. بر اساس دستورالعملهای مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی و فرمان شلیک دریافت نکرده باشد مجاز به شلیک نیست.
۹- در زمان شلیک موشک اول، هواپیمای اکراینی در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشته است و بر اساس سامانههای موجود در این زمان هواپیما مسیر صحیح خود را طی می کرده است.
۱۰- ساعت ۰۶:۱۴:۵۹ ثانیه فیوز رادیویی موشک شلیک شده توسط سامانههای نظارتی وابسته، در همان محل فعال میشود.
۱۱- ساعت ۰۶:۱۴:۵۸ ثانیه آخرین اطلاعات دریافتی از هواپیما شامل ترانس پاندر رادار ثانویه و اطلاعات خودکار موقعیتی ( ABS-B) دریافت میشود و پس از آن دریافت اطلاعات به طور کامل قطع میشود و هیچ نوع سیگنال رادیویی از هواپیما دریافت نشده است.
۱۲- پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول، قفل راداری سامانه پدافندی، همچنان بر روی هدف باقی مانده و سامانه مذکور هدف خود را همچنان شناسایی و مسیر حرکت آن را ردیابی میکند. لذا موشک دوم در ساعت ۰۶:۱۵:۱۱ ثانیه از سامانه دفاعی به سمت هواپیمای اکراینی شلیک میشود. ساعت ۰۶:۱۵:۲۴ ثانیه آخرین ارتباط موشک با سامانه پدافندی در مکانی نزدیک مسیر حرکت هواپیما ثبت میشود و پس از آن پیام موفقیت آمیز نبودن عملکرد موشک در سامانه پدافندی نمایش داده میشود و هواپیمای پس از مدتی از قفل راداری این سامانه خارج میشود.
۱۳- هواپیما در این لحظه شروع به گردش به راست میکند و به دلیل قطع ارتباطات رادیویی، اطلاعات ارتفاع هواپیما در این مرحله در دسترس نیست. شواهد نشان میدهد ساعت ۰۶:۱۶:۱۱ ثانیه آتشی در هواپیما ایجاد شده و حجم آن افزایش مییابد.
۱۴- ساعت ۰۶:۱۸:۲۳ هواپیما در منطقه خلج آباد شاهدشهر در یک زمین بازی به زمین برخورد میکند. همزمان با برخورد هواپیما با زمین، انفجاری رخ میدهد و هواپیما در مسیری که به سمت فرودگاه قرار داشته در چند مرحله دیگر به زمین برخورد میکند. لذا قطعات هواپیما، اموال و اشیا جانباختگان و بقایای پیکر مسافران در ناحیه گسترده ای در یک منطقه مسکونی، پارک تفریحی و باغات و اراضی کشاورزی اطراف آن منتشر میشود.
۱۵- در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری آمده آثار مواد منفجره موجود بر روی بدنه هواپیما با آثار مورد انتظار از انفجار سر جنگی موشک سامانه دفاعی عمل کننده، مشابهتهایی دارد که بررسیهای تکمیلی آن همچنان در دست اقدام است.
۱۶- هواپیمای اکراینی ۱۷۶ سرنشین داشته که ۹ نفر از آنها گروه پروازی و مابقی مسافران پرواز بوده اند که تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند. یکی از مسافران باردار بوده و سن جنین فوت شده در این سانحه ۷ ماه بوده است که مطابق قوانین حاکم در ایران، جنین فوت شده نیز یک انسان کامل محسوب میشود و در رسیدگیهای قضائی تعداد متوفیان تعداد ۱۷۷ نفر در نظرگرفته شده است.
۱۷- سازمان هواپیمایی کشوری تابعیت سرنشینان این هواپیما را به شرح زیر اعلام میکند:
۱۱ سرنشین اکراینی
۳ سرنشین انگلیسی
۳ سرنشین آلمانی
۱۰ سرنشین سوئدی
۴ سرنشین افغانستانی
۶۳ سرنشین کانادایی
۸۲ سرنشین ایرانی
۱۸- گزارش مذکور نقش پررنگ خطای انسانی را از عوامل این سانحه اعلام کرده و اگر هر یک از حلقههای این زنجیره خطای انسانی حذف میشد شلیک به سمت هواپیما رخ نمیداد.
پس چرا می گفتید امکان نداره کار ما باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
بانویی که میگی ساده لوح، شما خواندی متن رو؟
این توضیحاتی که در متن آمده نیاز به ۲۰ سال بررسی داشت؟
نمی دونم...
شما که ساده لوح نیستید بفرمایید اگر موضوع اینقدر ساده و مشخص بوده، چرا در چند روز اول اینقدررررر مطمئن میگفتن چنین چیزی ممکن نیست؟
البته لطفا مؤدبانه بفرمایید که اینگونه پاسخ گویی به نظر من نشان ضعف است.
دستگاه باید اول کاری با شمال توجیه میشده که نشده بوده با تفاسیر این گزارش
پس در نتیجه با در نظر گرفتن ۱۰۷درجه اختلاف سینکرویی در زاویه ۲۵۰ درجه
بخاطر همین قضیه با اعلام خبر قبلی پست فرماندهی هدف یکی نمیشه و عملکرد نفر اپراتور درست بوده حالا باید اون مسئولی که اینو شمال یابی نکرده باید جوابگو باشد
ولی خدا به هیچ کسی اینجور مشکلی را نشان ندهد انشالله
ایا مرکز کنترل پدافند کشور اطلاعی داشته که یک سامانه موشکی اونجا مستقر شده؟اگر اطلاعی نداشته که مسیولین پدافند سپاه هم باید مواخذه بشوند
ثانیا سامانه سپاه قطعا با مرکز پدافندی ارتباطی نداشته چون در چک اهداف با مرکز کنترل کشور متوجه میشد که رادارش با شمال توحیه نیست
مگر میشود به یک هواپیما بدون دستور و استعلام شلیک کرد!؟ کاملا به دور از واقعیته
خدا به همه خانواده های داغدار صبر بدهد.
لطفاً تعصب رو کنار بگزارید و با منطق به مسائل نگاه کنیم...
اول از همه ک کشور درگیر با آمریکا بوده در جریان اتفاقی که در هفته های قبل سردار سلیمانی ترور شد بعدش بعد هفته ها حمله به پایگاه عین الاسد از طرف سپاه آغاز شد و انتقام سخت گرفتن...بعد از حمله احتمال جواب آمریکا ۱۰۰ درصد بود و باید آماده باش میشدن و شرایط در آسمان ایران کاملا جنگی بود حالا اینجا بی خیالی مسئولین برای آدم تعجب انگیزه و باید در این شرایط تمامی پرواز های هواپیماهای مسافر بری چه باربری باید کنسل میشد و اجازه پرواز داده نمیشد تا هم کنترل دقیق روی آسمان کشور داشته باشند و همین طور با جان انسان های غیر نظامی بازی نکنن همین یک بی مسئولیتی خودش یک فاجعس و من دیگه به مسائل مربوط دیگه که زیاد هم هستن نمیگم فقط ب همین یک دونه خودش دنیایی جواب داره کسایی ک ادای آدم فیلسوف و حرف از امنیت میزنن کمی فکر کنن خودتون رو بزارید جای اون یک ایرانی که داشت به کی اف سفر میکرد...نیایید نگید که فلان کشور هم اشتباه کرد ما هم کردیم این حرف ها کاملا خنده دار و بچه گانه است ما چیکار به بقیه داریم ما باید سعی کنیم اشتباه نکنیم و اگر کردیم بپذیریم و درس بگیریم که دوباره تکرار نکنیم در صورت بازگو کردن این بهانه ها دوباره این اتفاق ها رخ میدهند...فقط همون مسئله اولی ک گفتم بی خیالی نمیشد همچین اتفاقی رخ نمیداد حالا من مسائل مربوط به گزارش های صدا و سیما...خبر گزاری های رسمی...حرف های خلبان های باتجربه و مقصر دانستن شرکت بوینگ و ادعا های سازمان های دیگه ندارم که میگفتن این حادثه بر اثر خرابی هواپیما بوده و دها مسائل دیگر مربوط به این حادثه...
التماس تفکر ♥️
امید رحمت برای رفتگان و صبر برای بازماندگان دارم