دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: پزشکان وقتی بگویند در مسجد جمع شدن مضر است؛ شبهای احیا، احیا گرفتن جایز نیست، برای اینکه مضر بر جان مردم است و جان مردم مسلمان از همه چیز بالاتر و از هر واجبی واجبتر است.
آیتالله سیدحسین موسویتبریزی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص بازگشایی اماکن مذهبی، مساجد و حرمهای مطهر از روز ۱۵ اردیبهشت ماه، گفت: اماکن مذهبی، متبرکه و حرمهای مطهر مراکز عبادت و خدمت به مردم هستند اما از خود فریضه عبادت بالاتر که نیستند.
وی با بیان اینکه ما عبادتی نداریم، چه واجب و چه مستحب که به ضرر مردم باشد، عنوان کرد: ماه رمضان روزهاش از واجبات اولیه اسلام و بعد از نماز، واجبترین است اما گفته میشود اگر فردی مسافر بود یا بیماری داشت، گرفتن روزه برایش درست نیست چراکه دستور خداوند است.
موسوی تبریزی گفت: هنگامی که میخواهیم روزه بگیریم، میگوییم قربتاً الی الله، اما وقتی که نمیتوانیم این جمله را باتوجه به فرمایشات خداوند بگوییم، روزهمان باطل است. اسلام میگوید اگر حرجی برای زندگی و کار فرد مسلمان بود باید نه فقط روزه بلکه کار و زندگی را کنار بگذارد که تمامی این موارد در قرآن، روایت و فتاوای مختلف آمده است.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اسلام میگوید اگر در اعمال عبادی ضرری یا حرجی باشد؛ یعنی اگر عبادت از مشقت و طاقت مردم خارج باشد باید دست از آن بکشند. به طور مثال یک زمانی روزهداری در روزهای گرم است و فرد نمیتواند گرسنگی و تشنگی را تاب آورد یا اگر در هوا و فضایی بایستد و نماز بخواند برایش ضرر دارد؛ واجب دیگر نباید صورت نگیرد.
وی تاکید کرد: ما یک قانون کلی داریم که در روایات هم آمده است که اگر در جایی یک عمل عبادی یا واجب مضر، غیرمتعارف و خارج از طاقت مردم باشد این واجب باید ساقط شود.
موسوی تبریزی ادامه داد: در خصوص محرمات نیز همین طور است که البته گاهی بعضی از آقایان یک چیزهایی میگویند که درست نیست. گاهی در یک مسئله تعارضی با حفظ جان انسان پیدا میشود که آنجا اصل، حفظ جان مردم میشود. به طور مثال خانمی در دریا در حال غرق شدن است و فقط یک آقا در آنجا وجود دارد، او باید جان خانم را نجات دهد و نباید منتظر شود خانم چادر به سر و دستکش به دست کند، واجب در لحظه حفظ جان خانوم و نجات اوست.
وی تاکید کرد: اگر جایی ضرر و حرج پیش بیاید واجب از بین میرود.
وی افزود: در حق الناس هم این مسئله عنوان شده؛ تصور کنید فردی در حال خواندن نماز اول وقت است، بدهکار نیز هست و پول را آماده کرده تا به طلبکارش دهد؛ مشغول نماز میشود که طلبکار به در خانهاش میآید او باید نمازش را فوراً قطع کند و حق طلبکار را بدهد و بعد نماز بخواند که حتی در این مورد میتواند نمازش را شکسته ادامه دهد در صورتی که در حالت عادی شکستن نماز واجب حرام است. مشاهده میکنید تمامی این مسائل در اسلام دیده شده است.
دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر فرمودند من برای شریعتی مبعوث شدهام که آسان است و در برابر مردم بزرگوار است و سختگیری نمیکند. اسلام دینی است که در مواقع سختی، حرج و مریضی، ناراحتی و مشکلات مته بر روی خشخاش نمیگذارد؛ احکامش را ملایم و گاهی متوقف میکند.
وی ادامه داد: در رابطه با مساجد، حرمها، عزاداریهای ایام محرم، ماه رمضان و غیر ماه رمضان و حتی بیت الله الحرام احکام بینشان مساوی است و این مربوط به دولت هم نیست بلکه یک مسئله عرفی است.
موسوی تبریزی تاکید کرد: بصورت عرفی پزشکان وقتی بگویند در مسجد جمع شدن مضر است؛ شبهای احیا، احیا گرفتن جایز نیست، برای اینکه مضر بر جان مردم است و جان مردم مسلمان از همه چیز بالاتر و از هر واجبی واجبتر است.
وی تاکید کرد: مردم مسلمان، متولیان مسجد و علما باید به این موضوع توجه کنند، البته اگر افرادی هم توجه نکردند حکومت در اینجا مسئول است.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حکومت باید از راههای علمی وارد شود؛ باید ببیند هنوز آثار ضرر و حرج کرونا وجود دارد، اگر وجود داشت اینجاست که باید جلوگیری کند ، چرا که احتمال ضرر هم میتواند مانع از این کار شود که مساجد گشایش پیدا کند.
وی در پایان تاکید کرد: جان مردم ،حفظ صحت و سلامتی آنان از همه چیز مهمتر است.