arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۵۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰

پاس‌کاری توپ اختلال در اینترنت توسط مسوولان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دسترسي بيش از 30 ميليون كاربر ايراني به سرويس‌هاي پست الكترونيكي از روز پنجشنبه مسدود شده است. اين در حالي است كه دو متولي اينترنت كشور يعني شركت ارتباطات زيرساخت و سازمان فناوري اطلاعات ايران در اين‌باره پاسخ روشني ارايه نمي‌دهند.

 در حالي كه مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت نيز همواره بر افزايش خطوط اينترنت پرسرعت در كشور تاكيد داشته و اعلام مي‌كنند هيچ‌گونه مشكلي در شبكه زيرساختي كشور مبني بر قطع شدن فيبر وجود ندارد. آنها دلايل عمده كاهش سرعت اينترنت و عدم دسترسي به برخي خدمات را متوجه شركت مخابرات ايران و در نهايت شركت‌هاي بخش خصوصي مي‌دانند. در همين راستا نيز رييس كميته ارتباطات كميسيون صنايع و معادن مجلس، با اشاره به قطع دسترسي كاربران به پست الكترونيك شخصي‌ (اي‌ميل)، از پيگيري موضوع از طريق مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد.[رییس کمیته ارتباطات مجلس: علت عدم دسترسی به ایمیل را جویا می‌شویم]

به گفته علي مطهري بايد دليل قطع پست الكترونيك شهروندان ايراني طي چند روز اخير، از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات پيگيري شود كه آيا مشكلات فني دليل قطع اي‌ميل‌هاست يا سرورهاي كشورهاي خدمات‌دهنده دچار قطعي شده‌اند. البته پيشتر نيز بنا به دلايلي كه دسترسي به خدمات اينترنت محدود مي‌شد، نمايندگان خواستار پاسخگويي از سوي مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌شدند كه نتايج قابل توجهي را در بر نداشته است. در همين راستا نيز گفته شده كه مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت درصدد بستن سرويس «https»- سرويس امنيتي است كه عمدتا براي تبادل بانكي در شبكه اينترنت استفاده مي‌شود اما كاربردهاي دور زدن سايت‌هاي فيلترشده را نيز دارد. اين مساله موجب كند شدن سرعت دسترسي به برخي سرويس‌هاي اينترنتي كه از روش «https» بهره مي‌برند، مي‌شود. پيشتر نيز زماني كه مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اقدام به بستن سرويس وي‌پي‌ان كرد، دسترسي به خدمات اي‌ميلي محدود شد. با اين حال مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت و سازمان فناوري اطلاعات بارها اعلام كرده‌اند كه بهترين روش براي استفاده از خدمات اي‌ميلي استفاده از اي‌ميل ملي است در عين حال كه راهكار دسترسي به اينترنت پرسرعت نيز راه‌اندازي اينترنت ملي است. به گفته كارشناسان، ‌شايد دليل عمده كند شدن دسترسي به خدمات برخي سايت‌ها، توجيه اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات است كه ادعاي خود را مبني بر ايمن بودن و دسترسي آسان به اي‌ميل داخلي ثابت كنند. با اين حال برخي خبرگزاري‌هاي داخلي از جمله مهر گزارش دادند از اولين دقايق روز پنجشنبه 20 بهمن جاري ارتباط كاربران ايراني با پست‌هاي الكترونيكي و تمام سايت‌هاي خارجي كه نياز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده و تاكنون اطلاع‌رساني روشني از سوي مسوولان مربوطه در اين زمينه صورت نگرفته است. [ایمیل ملی هم کار نمی‌کند]


ناديده گرفتن حقوق كاربران
اغلب كاربران ايراني در حال حاضر از پست‌هاي الكترونيكي خارجي استفاده مي‌كنند و قطعي كامل اين اي‌ميل‌ها مشكلات بسياري را براي كاربران به وجود آورده است. در همين حال تعدادي از مسوولان نيز از همين سرويس‌ها استفاده مي‌كنند كه دلايل عمده مطرح‌شده از سوي آنها نيز دسترسي به ابزارهاي مورد نياز در اين خدمات است. اما مسوولان سازمان فناوري اطلاعات همواره تاكيد كرده‌اند كه مسوولان بايد از خدمات اي‌ميلي داخلي بهره ببرند. اما نكته اساسي اين است كه كندي سرعت اينترنت به يكي از ويژگي‌هاي اصلي اين پروتكل ارتباطي در كشور تبديل شده است اما آنچه كاربران از همين اينترنت با سرعت لاك‌پشتي توقع دارند اين است كه حقوق‌شان ناديده گرفته نشود و براي قطع و وصلي‌هاي مقطعي پاسخ مناسبي دريافت كنند. كارشناسان معتقدند كه قطع لينك‌هاي ارتباطي موضوع پيچيده و تازه‌اي نيست و تقريبا در اغلب كشورها به دلايل مختلفي ممكن است اتفاق بيفتد اما آنچه كه اينترنت كشور ما را از ديگر كشورها متمايز مي‌كند مربوط به عدم اطلاع‌رساني و ناديده گرفتن حقوق كاربران و نبود پيش‌فرضي به نام SLA _ پروانه ارايه سطح خدمات _ در قرارداد مشتركان در صورت قطعي‌هاي مكرر يا مقطعي است. در همين راستا علي مطهري عضو كميسيون صنايع مجلس بيان مي‌كند اين كميسيون و نمايندگان عضو آن و بنده به‌عنوان رييس كميته ارتباطات، موضوع قطع اي‌ميل را پيگيري مي‌كنيم و تذكرات لازم را به مسوولان اين وزارتخانه مي‌دهيم. اما بايد گفت دريافت حقوق كاربران تنها به دادن تذكر به مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ختم نمي‌شود. در مهرماه سال 89 ضوابط موافقتنامه سطح خدمات ارتباطي كشور (SLA) تصويب شد و به مرحله اجرا رسيد تا كاربران بتوانند در صورت نياز در چارچوب توافق با خدمات‌دهندگان ارتباطي از سرويس‌هاي مطلوب و باكيفيت برخوردار شوند و پس از سال‌ها حقوق مصرف‌كنندگان اينترنت تامين شود اما اين آيين‌نامه تاكنون جنبه عملياتي به خود نگرفته است.


مسوولان پاسخ شفاف نمي‌دهند
سعيد مهديون مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات ايران با اظهار بي‌اطلاعي از مشكل به وجودآمده، به مهر گفته است اين موضوع ارتباطي با سازمان فناوري اطلاعات ندارد و شركت ارتباطات زيرساخت بايد پاسخگو باشد. او در پاسخ به اين سوال كه آيا اين مشكل در استفاده شما براي چك كردن اي‌ميل‌تان پيش نيامده است، بيان مي‌كند من از ‌اي‌ميل‌هاي خارجي استفاده نمي‌كنم و مشكلي در استفاده از ‌اي‌ميل‌هاي داخلي خود مشاهده نكرده‌ام. اما در مقابل مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت عدم دسترسي به محتواي خدمات اي‌ميلي را متوجه سازمان فناوري اطلاعات مي‌دانند و بيان مي‌كنند اگر مشكل محتوايي است بايد مسوولان سازمان فناوري اطلاعات پاسخگو باشند. محمدرضا فرنقي‌زاد مدير روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت با اظهار بي‌اطلاعي از قطعي به وجودآمده در اي‌ميل كاربران ايراني مي‌گويد: شبكه ارتباطات زيرساخت كشور هم‌اكنون هيچ مشكلي ندارد و چنانچه قطعي در دسترسي به زيرساخت ارتباطي وجود داشته باشد، شركت زيرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشكلات محتوايي به اين شركت مربوط نمي‌شود. [
ایمیل‌ها چرا قطع است؟ / سازمان فناوری: به زیرساخت مربوط است / زیرساخت: سازمان فناوری مسئول است]

در اين ميان به گفته كارشناسان خسارات ناشي از اين اقدام آنقدر زياد است كه نمي‌توان با هيچ پديده مشابه آن در فضاي فيزيكي مقايسه كرد. اگر مسوولان توسعه فناوري اطلاعات كشور نتوانند مخاطبان خود را براي انجام اين اقدام قانع كنند، مطمئن باشند خسارات فراوان اقتصادي زيادي به مردم و جامعه وارد كرده‌اند. از اين رو مردم انتظار دارند مسوولان هر اقدامي را كه در ذهن دارند با آنها در ميان بگذارند چرا كه اگر مشكلي وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بود. با اين وجود پيش از اين معاون بهره‌برداري و مديريت شبكه ارتباطات زيرساخت در تشريح كندي سرعت اينترنت و دلايل اختلالاتي كه هرازچندگاهي در اين شبكه مشاهده مي‌شود به مهر گفته بود كه عوامل مختلفي در بروز اين اختلالات نقش دارند و به طور قطع زيرساخت مقصر تمام اين اختلالات نيست. بر اساس آمار منتشرشده توسط مركز آمار ايران هم‌اكنون بالغ بر 30ميليون نفر در ايران از اينترنت با سرعت دايل آپ استفاده مي‌كنند و نزديك به دو ميليون نفر نيز كاربر اينترنت پرسرعت هستند و ضريب نفوذ اينترنت كشور 11درصد است.

* شرق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
0
24
حقوق کاربران کیلویی چنده ؟ توی تلویزیون گفتن فروش ترافیک خلافه اما ما هنوز داریم اینترنت رو با ترافیک خریداری میکنیم اینا سیا کاریه که دارین مارو دور میزنین احتمالا دوباره یه لنگر یا یه مصلحتی هستش که ما نمیدونیم و مخابرات میدونه !!!؟
جهان سوم بودن همینه دیگه
اینجا ایران است
و تو هم انتخاب طبق معمول سانسور کن
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
0
14
ما اینترنت بازی و از کوچه خاکیای "بی بی اس" شروع کردیم ..
ما بچه دایل آپیم ...
ما شبی ٢ ساعت پشت این خط بیزی ها میشستیم ری دیال میزدیم تا کانکت شیم...
ما با اون صدا قیژ قیژ فس س س بَنگ خ خ خ خ ش ش ، بلینگ !!!! روزی ٢ بار عاشق میشدیم !!
...
حالا شما میخوای با کم کردن سرعت اینترنت ما رو از میدون بدر کنی؟؟
بشین بابا حال نداری
والااااااا...
نظرات بینندگان