پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امیر عباس تقی پور مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات در این ماهنامه نوشت:
فشل بودن جریان اطلاعرسانی در حوزه ارز و سکه و همچنین مصوبه اخیر شورای
پول و اعتبار، حتمی است. از همین رو، چند روزی است مسؤولان و برخی رسانهها
یکدیگر را متهم میکنند. مسؤولان میگویند برخی از رسانهها حتی در روزهای
تعطیل به طبل گرانی ارز و سکه کوبیدهاند و برخی خبرگزاریها به مسؤولین
میگویند در زمانی که جامعه تشنه اطلاعات درست بود، کجا بودید؟ اما ماجرا
از کجا اوج گرفت؟
قبل از آنکه مدیران ارشد اجرائی و اقتصادی در سه روز گذشته، برخی از
رسانهها را عامل آشفتگی بازار ارز و سکه بدانند، خبرگزاری فارس در تاریخ
26 دی ماه 90 این خبر را مخابره کرد که معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور
برداشت رسانهها را از مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش نرخ سود
بانکی اشتباه خواند و گفت: «فعلاً چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص
نیست، اصلاً موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا مطرح نشده بلکه مصوبه
در خصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است».1 بدین ترتیب آرامش 5 روزه بازار،
ناشی از انتشار خبر موافقت این شورا با افزایش نرخ سود سپردهها، بهم ریخت و
بر شتاب بینظمیها و افزایشهای لحظهای قیمتها افزوده شد.
پیش از این و در آخرین ساعات روز بیستم دیماه همین خبرگزاری اعلام کرده
بود: شورای پول و اعتبار نرخ سود سپردههای بانکی را به بیش از ۲۰ درصد
افزایش داد.2 این خبر بازتاب مثبتی در میان جامعه و فعالان اقتصادی داشت که
افزایش شاخصهای بورس از نشانههای آن بود.
بالاخره روز چهارشنبه 5 بهمنماه وزیر امور اقتصادی و دارایی که وظیفه
سخنگویی اقتصادی دولت را هم بر دوش دارد از موافقت رئیسجمهور با مصوبه
اخیر شورای پول و اعتبار خبر داد. [احتمالاً آقای آقا محمدی توضیح خواهند
داد که چرا آن موضعگیری را کرده بودند؟] او در کنار دلایل مختلفی که منجر
به ایجاد بینظمیهای چند ماهه در بازار ارز و سکه شده است از تحرک يك
جريان رسانهاي با استفاده از ارسال پيامك برای اخلال در بازار یاد کرد.3
رئیسکل بانک مرکزی هم در سخنانی مشابه گفته: «در روز یکشنبه این هفته که
تعطیل رسمی بود پیامکهایی دریافت می کردم که قیمت ارز و سکه افزایش یافته
است.»4 آقای رئیس جمهور هم روز بعد از آن در جمع مردم کرمان آشفتگی در
بازار سکه و ارز را به برخی از گروهها و از جمله تعدادی از خبرگزاریها
نسبت داد و گفت: «در برخی روزهای تعطیل، برخی خبرگزاری ها به صورت لحظه ای
درباره قیمت سکه و ارز پیامک می دادند و بازی زشت اقتصادی، سیاسی و رسانه
ای بود».5
با گذشت زمان کمی از اظهار نظر مقامات دولتی، بلافاصله برخی از
خبرگزاریها دست بکار شده وعدم اطلاعرسانی دولت در روزهای آشفتگی لحظهای
بازار ارز و سکه را به عنوان یکی از مهمترین دلایل رواج شایعات و
شتابگیری بینظمی و افزایش بیسابقه قیمت ارز و سکه دانستند.
خبرگزاری فارس ساعت 17 و 5 دقیقه روز چهارشنبه در توضیحی با عنوان سخنگوی
اقتصادی دولت طلبکار یا بدهکار خبرگزاریها؟! نوشت: متأسفانه وزیر محترم
امور اقتصادی و دارایی که سخنگوی اقتصادی دولت نیز هست، طی هفته اخیر در
بازار ارز و سکه از صحنه غایب بود و هیچ گونه اطلاعرسانی به عمل نیاورده و
همین عدم اطلاع رسانی و پاسخگویی موجب رواج بازار شایعات شد.6
خبرگزاری مهر نیز ساعت 18 و 26 دقیقه همان روز در مطلبی با عنوان فرافکنی
به چه قیمت؟ نوشت: چه خوب است که دولتمردان به جای اینکه آدرس غلط به افکار
عمومی بدهند و با فرافکنی، رسانه ها را مقصران اصلی افزایش نرخ سکه و ارز
معرفی و مطرح کنند که دلیل اصلی افزایش نرخها از یک پیامک رسانهای آغاز
شده است، در زمان مناسب در بین رسانه ها حاضر شده و پاسخگو باشند.7
اظهار نظرها و موضعگیریهای بالا کافی است که یکبار دیگر به اهمیت و تخصصی
بودن موضوعاتی چون؛ اطلاعرسانی، سخنگویی و ارتباط با رسانهها که از
مهمترین وظایف روابطعمومیهای وزارتخانهها و سازمانهای مختلف، محسوب
میشوند پی ببریم. موضوعاتی که به نظر میرسد همچنان مورد بیتوجهی و
بیمهری بسیاری از مدیران ارشد قرار داشته و ابتکار عمل و اقدامات حرفهای
روابطعمومیهای را در مواقع حساس به زیر سؤوال میبرند. تردیدی نداشته
باشیم که علم ارتباطات برای مدیریت چنین عرصههایی، راهحل دارد مشروط بر
اینکه مدیر و کارشناسان حوزه ارتباطات سازمان با فرض متخصص بودن از اختیار و
برش لازم سازمانی برخوردار باشند. بتوانند در جلسات مهم تصمیمسازی و
تصمیمگیری، حاضر شده و برای ارتباط و تعامل با رسانهها طرحریزی کنند.
تجربه نشان داده است همواره در مسائل کلیدی و مهم جامعه، پای رسانهها به
میان میآید. پس چرا از ابتدا به این موضوع، نگاه تخصصی نداشته باشیم.
روابطعمومیها و رسانهها علیرغم تمام اختلافات حرفهای و فنی، حرف
یکدیگر را بهتر متوجه میشوند. در اینصورتف لازم نیست مدیران ارشد خود را
در مقابل و رو در روی رسانهها قرار دهند.
1- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901026000524
2- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901020001565
3- http://www.tabnak.ir/fa/mobile/222082
4- http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1517262
5- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901106000612
6- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901105001154
7- http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1517262