گروه خودروسازی ولوو در تلاش است تا نرخ تصادفات جاده ای را به حداقل برساند. اما نکته جالب در مورد این تلاش، اشتراک گذاری سخاوتمندانه اطلاعات ایمنی این شرکت با دیگر گروه های خودروسازی و البته سلامت زنان است.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، گروه خودروسازی ولوو طحی جذاب در دست دارد که می تواند نرخ تصادفات جاده ای را به حداقل ممکن برساند. بر اساس این طرح ولوو اطلاعات ایمنی را با دیگر گروه های خودروسازی به اشتراک می گذارد تا افزون بر خودروهای ساخت شرکت خود، اتومبیل های دیگر خودروسازان را نیز ایمن کند.
درواقع ولوو می خواهد به کاهش جراحات و مرگ و میر ناشی از تصادفات اتومبیل، بدون در نظر گرفتن شرکت های سازنده کمک کند، بنابراین شروع به ابتکاری جدید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگر خودروسازان کرده است.سخنگوی این شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در سوئد اعلام کرد که شرکت ولوو اطلاعات خود را در مورد ایمنی تصادف با سایر خودروسازان به صورت رایگان به اشتراک می گذارد. این طرح بخشی از طرح آزمایشی ولوو است که با کمک دوربین های هوشمند به بررسی وضعیت هشیاری راننده و احتمال مصرف الکل یا جنون آنی در وی می پردازد.
حرکت به اشتراک گذاری داده ها توسط ولوو مصادف است با جشن 60 سالگی این خودروساز سرشناس. افزون بر این ها شرکت ولوو قصد دارد سیستم کمبرند ایمنی" سه وجهی" را نیز با دیگر شرکت ها به اشتراک بگذارد. به گفته مدیرعامل ولوو؛ هانک ساموئلسون این سیستم کمبرند احتمالا بیش از یک میلیون نفر را در سراسر جهان نجات خواهد داد.
ولوو دارای داده های آزمون تصادف قدرتمندی است که می تواند برای بسیاری از شرکت ها مفید باشد، درواقع ولوو سال هاست برای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو در هنگام تصادف تلاش می کند و از سال 1966، شروع به پژوهش و بررسی روشهای کاهش نرخ تصادفات کرده است.
در سال 1970، ولوو تیم تحقیقاتی حوادث را تشکیل داد که در 24 ساعت شبانه روز از هر تصادف جدید و صحنه آن بازدید می کردند. جالب است بدانید این شرکت سوابق بیمه، داده های پزشکی و نظرسنجی های مرتبط با رانندگان مقصر را نیز بررسی می کرد تا اطلاعات دقیق تری به دست آورد.
سلامت زنان مهم است!
لوتا جاکوبسون، متخصص ارشد فنی در مرکز ایمنی خودرو ولوو در خصوص طرح جدید ولوو می گوید: اطلاعات دقیق و عمیق ما باعث شده امروز نگاهی جامع به پدیده تصادفات جاده ای داشته باشیم و حتی بتوانیم مکانیسم های رفتاری افراد مختلف حین تصادفات را حدس بزنیم.
جاکوبسون تاکید کرد که ولوو نمیتواند داده های خام را با دیگر شرکت ها به اشتراک بگذارد، بلکه تفسیر ها و تحلیل هایی که شرکت های دیگر می توانند از آن استفاده کنند تا اتومبیل های خود را ایمن تر کنند را آماده اشتراک گذاری کرده است.
ولوو از مدتی پیش پروژه ای به نام پروژه EVA، را آغاز کرده که شعار این پروژه برابری ایمنی برای همه وسایل نقلیه است. جاکوبسون در این مورد می گوید: " خودروسازان با مجموعه های بسیار متنوعی از رانندگان سر و کار دارند. یک راننده می تواند زن، مرد، جوان، پیر و با قد و هیکل و وزن های مختلف باشد، اما اکثر گروه های خودروسازی به اندازه کافی ایمنی خودروهای خود در تصادفات را آزمون نمی کنند، درواقع با یک مدل که اغلب مردانه طراحی شده وضعیت سرنشین هنگام تصادف را بررسی می کنند، این در حالی است که هر وزن، هیکل و شرایط راننده درصد تخریب متفاوتی را ایجاد می کند و سیستم ایمنی خودرو باید جهان شمول تر طراحی شود و نگاهی هم به زنان راننده داشته باشد. هدف پروژه EVA این است که به طور خاص به این کم توجهی تمرکز کند و با توجه به مدل های کامپیوتری به انواع بیشتری از فیزیک های بدنی بپردازد."
یک نمونه خاص از تولیداتی که به زنان توجه نداشته طراحی صندلی ضد ضربه WHIPS ولوو در سال 1998بود. ولوو دریافت این صندلی ها برای زنان اصلا استاندارد نیستند و آنان را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند. به نظر می رسد علت این موضوع ظرافت گردن زنان در برابر گردن مردان و شدت آسیب پذیری آنان در تصادفات است.
*رویا پاک سرشت
سرویس خودروهای خودران اوبر از ماه اوت بار دیگر به راه خواهند افتاد . سرویسی که پس از تصادف مرگبار سال گذشته یک خودروی خودران اوبر با یک شهروند دوچرخه سوار متوقف شده بود.