arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

نخست‌وزیر انگلیس 24 ساعت قبل از رأی‌گیری پارلمان: با اروپا به توافقی رسیده ایم که نگرانی ها درباره برگزیت را برطرف می‌کند

کمتر از 24 ساعت مانده به رأی‌گیری تاریخی پارلمان انگلیس درباره توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرد که در گفت‌وگو با رهبران اتحادیه اروپا به توافقی رسیده که نگرانی اصلی قانون‌گذاران انگلیسی برای حمایت از توافق برگزیت را برطرف می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمتر از 24 ساعت مانده به رأی‌گیری تاریخی پارلمان انگلیس درباره توافقنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرد که در گفت‌وگو با رهبران اتحادیه اروپا به توافقی رسیده که نگرانی اصلی قانون‌گذاران انگلیسی برای حمایت از توافق برگزیت را برطرف می‌کند.

به گزارش ایرنا، «ترزا می» که برای دیدار با مقام‌های اروپایی به استراسبورگ سفرکرده با صدور بیانیه‌ای گفت: نوامبر گذشته پس از دو سال مذاکرات طاقت‌فرسا با اتحادیه اروپا به توافقی دست‌یافتم که معتقدم به تصمیم مردم برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد.
وی با مروری بر آثار مثبت این توافق اشاره کرد که نمایندگان مجلس در رأی‌گیری دو ماه پیش نسبت به آینده مرزی ایرلند شمالی ابراز نگرانی کردند. «می» توضیح داد که وجود یک سازوکار ضمانتی درباره ایرلند شمالی اقدامی کاملاً درست بوده اما نباید به یک فرآیند دائمی تبدیل شود.
وی اذعان داشت که توافق قبلی به‌روشنی این مساله را مورد اشاره قرار نمی‌داد و به‌این‌ترتیب ضروری بود که تغییرات الزام‌آوری در این زمینه صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، بخشی عمده نگرانی قانون‌گذاران انگلیسی به آینده وضع ایرلند شمالی و قوانین تجاری حاکم بر این منطقه، به پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برمی‌گردد. اکنون‌که انگلیس عضو اتحادیه اروپاست، پست مرزی، ایست بازرسی و گمرکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.
دولت انگلیس در توافقنامه برگزیت با اتحادیه اروپا دربندی موسوم به بک استاپ ضمانت داده که این وضعیت در آینده حفظ خواهد شد. به‌این‌ترتیب تا زمانی که روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا مشخص نشود، انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا می‌ماند و ایرلند شمالی هم تابع قوانین بازار مشترک اتحادیه اروپا می‌ماند.
بااین‌حال منتقدان معتقد هستند که وضعیت ویژه ایرلند شمالی تمامیت ارضی انگلیس را زیر سئوال می‌برد و از دائمی شدن آن ابراز نگرانی می‌کنند.
نخست‌وزیر انگلیس در این بیانیه تصریح کرد که دو طرف توافق کردند سند مشترکی را منتشر کنند که در آن تضمین شود اتحادیه اروپا قادر به اعمال دائمی طرح بک استاپ نخواهد بود. بر اساس این سند، چنانچه اتحادیه اروپا تخلف کند انگلیس حق اعتراض و این امکان را خواهد داشت که بک استاپ را متوقف کند.
وی افزود: انگلیس همچنین بیانیه‌ای را با موافقت اتحادیه اروپا صادر خواهد کرد که هیچ مانعی بر سر راه توقف طرح بک استاپ وجود نخواهد داشت.
«می» بابیان اینکه انتظار دارد نمایندگان مجلس در رأی‌گیری سه شنبه شب به توافقنامه برگزیت رأی موافق بدهند، افزود: اکنون زمان آن رسیده که متحد شویم، از توافق اصلاح‌شده حمایت کنیم و رأی مردم را اجرا کنیم.
نمایندگان مجلس انگلیس شامگاه سه‌شنبه برای دومین بار درباره توافقنامه برگزیت رأی‌گیری خواهند کرد. آن‌ها دو ماه پیش آن‌ها با اختلاف سنگین 230 رأی به این توافق رأی مخالف داده و خواستار تغییراتی در این توافقنامه شدند.
استیو بارکلی وزیر برگزیت گفت که دولت به وظیفه خود برای اصلاح طرح بک استاپ عمل کرده و اکنون زمان آن رسیده است که نمایندگان برای خروج منظم از اتحادیه اروپا به این توافق رأی دهند.
بااین‌حال رهبر حزب اصلی مخالف دولت معتقد است که مذاکرات نخست‌وزیر شکست‌خورده است و توافق صورت گرفته با انتظارات پارلمان مغایرت دارد. جرمی کوربین تاکید کرد: ازآنجاکه پارلمان با توافقنامه قبلی دولت مخالفت کرد، نخست‌وزیر به‌صورت بی مسئولانه‌ای وقت‌کشی کرد و نتوانست که در اصل توافق تغییراتی را ایجاد کند.
او بر همین اساس از نمایندگان خواسته تا برای دومین بار به توافقنامه 'سرهم‌بندی شده' نخست‌وزیر رأی مخالف بدهند.
منابع انگلیسی معتقدند اصلاحات صورت گرفته به حدی پیچیده است که برخی نمایندگان از درک ابعاد حقوقی آن عاجز مانده‌اند. وینس کیبل رهبر حزب لیبرال دمکرات انگلیس با انتشار پیامی در توییتر نوشت: توافق‌های آخر شب در استراسبورگ و صدور بیانیه از روی استیصال مؤید هرج‌ومرج در پرونده برگزیت است.
وی تصریح کرد که انگلیس قادر به دست‌یابی به توافق بهتری جز ادامه عضویت در اتحادیه اروپا نیست.
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در توییتر نوشت که توافق به‌دست‌آمده با نخست‌وزیر انگلیس بایستی بهانه را از قانون‌گذاران انگلیسی گرفته باشد. او نوشته است: انتخاب مشخص است: یا توافق می‌شود یا اینکه برگزیت هرگز رخ نخواهد داد.
یونکر درعین‌حال حمایت از توافقنامه برگزیت را دین سیاستمداران انگلیس به تاریخ کشورشان توصیف کرد.
انگلیس در حالی به پیشواز مهلت قانونی خروج از اتحادیه اروپا می‌رود که هنوز به توافقی درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا نرسیده است. در صورت مخالفت پارلمان با توافقنامه برگزیت، نخست‌وزیر انگلیس معتقد است که برگزیت بلاتکلیف خواهد شد و حتی ممکن است هرگز محقق نشود.

نظرات بینندگان