arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۵۴۶
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

‌حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام شرعی

جهل به یک حکم شرعی در خصوص شرایط و آداب رضاع (شیردادن) موجب حرمت ابدی یک زن و شوهر جوان شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

‌حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام شرعی

جهل به یک حکم شرعی در خصوص شرایط و آداب رضاع (شیردادن) موجب حرمت ابدی یک زن و شوهر جوان شد.

چندی پیش‌ زوج جوانی که کمتر از 5 سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و تنها 3 ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند و نوزاد سه ماهه خود را به مادربزرگ می سپارند تا زمان بازگشت مادر و پدر از نوه خود مراقبت کند.

مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است، با کمال میل، مراقبت از نوه خود را می پذیرد، زیرا از آنجا که خود فرزند نوزادی داشته است، به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیر دهد.

حدود بیش از یک ماه، این فرزند نزد مادر بزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند؛ پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود؛ مدتی بعد مادر بزرگ که در جلسه ی روضه‌ای شرکت کرده بود، پس از سخنرانی خطیب آن جلسه، از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا می کند و آنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره و تار می بیند.

خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند، گفته بود " در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادر و پدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند و باید از هم جدا شوند و به هیچ عنوان امکان بازگشت و ازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد".

مادر بزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله‌ تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به "حرمت ابدی" این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

‌در فقه اسلام، ‌حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند.

در فقه شیعه، زنای محصنه، لعان، خواندن صیغه عقد در زمان عده و احرام، لواط با پسر، پدر و برادر زن و طلاق همسر پس از مرتبه نهم از جمله مسائلی است که موجب حرام شدن ازدواج زن و مرد برای همیشه می‌شود؛ شیر دادن مادر به فرزند دختر خود (نوه دختری) نیز از جمله همین امور است.

البته باید توجه داشت که شیر دادن به نوزاد و احکامی که پس از آن متوجه این امر می شود، شرایط خاص خود را دارد که به طور مفصل در توضیح المسائل مراجع آمده است و به این شکل نیست که هر خانمی که به نوزادی شیر دهد، چنین احکامی بر او مرتب شود.

از نظر مذهب شیعه امامیه (ع) شیر دادنی که علت محرم شدن است، چند شرط برای آن در نظر گرفته شده است که در اینجا، به 4 مورد آن اشاره می شود:

1- به بچه شیرخوار شیر ‌مادری را بنوشد که دارای بچه بوده ‌و همسر داشته باشد.

2- بچه به واسطه مرض، شیر را برنگرداند و اگر برگرداند، بنابر احتیاط واجب، کسانی که به واسطه شیر خوردن، به آن بچه محرم می شوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او نکنند.

3 - بچه شیر را از پستان زن بمکد نه این که با وسیله ای شیر را در کام بچه بریزند.

4- شیر خالص بوده و با چیز دیگری مثل غذا، مخلوط نباشد.

‌در مسئله حرمت ابدی زن و شوهری که مادرزن به نوه شیر داده است، بین اکثر قریب به اتفاق علما، توافق نظر وجود دارد، اما نکته قابل توجه این است که آیت الله مکارم شیرازی در حکم این مسئله با دیگر مراجع، نظر متفاوتی دارد.

بخش پاسخگویی سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به حکم حرمت ابدی زن و شوهری که مادر آن زن به فرزند دختر خود شیر داده است، به خبرنگار ایسنا منطقه قم، گفت: اگر این مادر به طوری به نوه دختری خود شیر دهد که باعث محرمیت شود(یعنی شرایطی که بخشی از آن ذکر شد) رعایت شده باشد، این مسئله موجب می شود که زن و شوهر به یکدیگر حرام ابدی شوند.

هم چنین در پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی‌(ره) ( پرتال امام خمینی(ره)) نیز به سوالی در همین خصوص، پاسخ داده شده است: طبق مسأله 2472 توضیح المسائل جناب عالی، «اگر زنی بچه دختر خود را شیر‎ ‌‏دهد، آن دختر به شوهر خود حرام می شود». اگر بر اثر بی اطلاعی از مسأله، تقریباً 20‌‎ ‌‏بار شیر داده و بعد از اطلاع، نداده باشد چه حکمی دارد؟ ‏

‌‏بسمه تعالی، حرام می شود؛ مگر آن که شرایط معتبره در شیردادن ـ که در‎ ‌‏رساله هست ـ موجود نباشد. ‏

بنابراین گاهی جهل به یک حکم شرعی و ندانستن احکامی که اطلاع از آن لازمه زندگی یک مسلمان و شیعه است، به همین آسانی‌ یک زندگی را دچار مشکل می کند.

بدیهی است، از آنجا که دین اسلام، کامل ترین دین میان ادیان بوده و هست، بنابراین احکام اسلامی جهت محدود کردن زندگی انسان، وضع نشده بلکه در ورای هر حکم شرعی، علت متقن و منطقی نهفته است که با پیشرفت علم، برخی از این دلایل برای انسان مشخص شده است.

‌ما آنچه که مهم و جای تامل است، اینکه طبق وظیفه شرعی برهرمسلمانی واجب است که به احکام دین خود آگاه باشد و در جزئیات احکام زندگی خود، به مرجع تقلیدی که سال ها تحصیل دین کرده است، رجوع کند، همانطور که انسان، به محض بروز یک بیماری کوچک به متخصص این امر مراجعه می کند.

البته لازم است مبتلایان به این مشکل به توضیح المسائل و یا دفتر استفتائات مرجع تقلید خود مراجعه و با پرسش سوال به وظیفه دینی خود آگاه گردد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۵۷
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
12
30
جهل به احکام شرعی انسان را مکلف نمی کند و دانستن و آگاهی به احکام است که فرد را مکلف می کند. (نظر اکثر فقهای شیعه)
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
شما که اینقدر واردی یه رساله بنویس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
6
10
آیت الله مظاهری در این زمینه فتواهای خاصی دارن. اگه به ایشون مراجعه میکردن شاید مشکلشون حل میشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
9
22
به شدت خطاست..آن نوزادان خواهر و برادر رضاعی میشوند و بعدها امکام ازدواج ندارند نه اینکه پدرومادرشان بر هم حرام شوند!!!!
وکیا دادگستری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خوب از اولشم این دوتا کودک نمیتونستن ازدواج کنن چون یا خاله طرفه یا دایی
سهیل رامتین
| United Arab Emirates |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
جناب وکیل دادگستری چرت گفتی. تمام مراجع بر این نظر حرمت ابدی اشتراک نظر دارند. حالا دلیلش چیه خدا میدونه و انشا الله امام زمان برای ما توضیح میدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
3
4
با توجه به این که عقد ازدواج این دو نفر و زایش فرزند از نظر زمانی و مرتبه اولی بوده است نسبت به فرزند شدن نوزاد برای مادر زن مشکل خاصی در ازدواج نخواهد بود چرا که در این صورت موجودیت فرزند زیر سوال است. بلکه فرزند عمو دایی خاله یا عمه دیگر نوه های مادر زن خواهد شد و در ازدواج آینده مشکل ایجاد می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
اصلا گیریم که طلاق گرفتند ! آیا مشکل پیش آمده حل میشه ؟ یا اصلا از اولش هم مشکلی نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
5
20
یاد آن داستانی افتادم که به دوران طلبگی مرحوم حسین پناهی نسبت داده اند : روزی پیرزنی فقیر از من طلبه پرسید ، کوزه ای روغن دارم که فضله موش در آن پیدا کرده ام ، حکم روغن چیست ؟
من که می دانستم حکم بر نجاست کل روغن است ولی دلم به حال پیرزنی که شاید کل دارایی اش همین کوزه روغن باشد و زندگی اش ، سوخت و گفتم : مادر به اندازه یک قاشق چایخوری دور فضله را بردار و دور بریز مابقی پاک است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
5
14
واقعا جای تفکر دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
3
12
{در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد نسبتهای جدید:
۱-دختر و نوزادش خواهر رضاعی میشوند
۲- نوزاد، خواهر زن پدر خودمیشود.
۳-در رابطه زوجیت پدر و مادر نوزاد اثری ندارد لذا حکم حرمت ابدی جاری نیست.
موضوع حکم اشتباه نقل شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
3
15
حالا فرض کنیم که یک مادربزرگ به نوه دختری خود شیر بدهد. خیلی هم شیر بدهد مثل همین مورد. آنگاه چه اتفاقی افتاده است که زن و شوهر بر هم حرام شوند؟
قاعدتا این موضوع باید دلیلی داشته باشد، آن دلیل چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
دلیل احکام از قرآن و سیره ی معصوم استخراج میشه و اینم برگرفته از کلام معصومه
مشهدی باقر
| Germany |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
قطعاً هیچ دلیل عقلی و علمی وجود نداره.

به قول یک دوست تحصیلکرده که میگفت:
در شرع دنبال علت منطقی نباش چون از دین خارج میشی.
فقط بگو چشم...!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مشهدی باقر!
ینی خواستی به دین تیکه بندازی!
این که من و شما نمی تونیم فلفسه اسلام رو درک کنیم این مطلب رو به ما نمی رسونه که دین و منطق از هم جدا هستن
تمام این احکام با دلیل و منطق هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
آقای مشهدی باقر!
این که شما سواد و منطق نداری دلیل بر متضاد بودن علم و دین نیست!
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
6
8
آنچنان که خوردن سهوی رزوه راباطل نمیکند هراقدام غیرشرعی بطور سهو منجر به ابطال احکامی نخواهدشد.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
4
11
چرا حرام می شوند؟منظورم اینه که مگه چه اتفاقی می افته؟
د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
5
3
لطفا دلایل قرانی و علمی این حکم را منتشر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
7
2
اگر یکی ندانسته روزه بخورد روزه باطل نمی شود
رضا احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
4
7
با سلام در رابطه با مساله فوق برخی از فقها و مراجع قائل به حرمت موبد نیستند. آیت الله صانعی در رساله توضیح المسائل در باب احکام شیردادن مساله 2495 و همچنین در تعلیقه بر تحریر الوسیله امام خمینی ج 2 ص271 قائل به عدم حرمت موبد بین چنین زن و شوهر هستند و ادامه زندگی آنها را بدون اشکال می دانند. همچنین در حاشیه بر رساله آیت اله بروجردی که توسط آیت الله غروی نگاشته شده بر عدم حرمت موبد تاکید شده است. لطفا جهت رفع محذوریت این خانواده محترم اطلاع رسانی گردد. با تشکر
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
5
9
اگر از روی نادانی و جهل باشد حکم طلاق و حرمت ابدی معتبر نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
6
44
چی ربطی دارد؟ نوه خودشو شییر دادهو آنوقت زن و شوهر بر همدیگر حراممی شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
خیلی چیز ها هست که انسان ربطش را متوجه نمیشود، اگر میشد که همه عقل کل بودند ولی دانایی کل طبق تمام علوم فلسفی و نظر تمام فلاسفه وجود ندارد.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
« خیلی چیز ها هست که انسان ربطش را متوجه نمیشود، اگر میشد ........ »
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خوبه دیگه ! بهانه و ترفند از این بهتر نمی شد دست مادرزن ها داد ! به محض اینکه با دامادش مشکل پیدا کنه ...... !!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
4
25
چرا این حکمها درمورد اختلاسهای میلیاردی صادر نمیشود چرا این حکمها درمورد دزدیهای میلیاردی صادر نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
چه حرف چرندی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
20
6
شرعا حرام شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
2
7
بچه ای که شیر مادر بزرگش را خورده میشه خواهر یا برادر رضایی مادر بچه در واقع میشه خاله یا دایی بچه های زن زوج جوان . این رابطه چطور این زن و شوهررا ممنوع الزدواج می کند. تا جایی که ما شنیدیم و دیدم احکام رضاء به خود فرد سرایت می کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
5
43
بچه شیر مادر بزرگش رو خورده به پدر و مادر چه ربطی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
زنش شده خواهر بچه ش
اسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
28
12
دو سوال مطرح میباشد که به ان اشاره ای نشد....
1-چرا زن و شوهر جوان فررزند نوزاد 3 ماهه را تنها بگذارند؟
2-چرا یک ماه باید سفر طول بکشد؟
و در اخر اینکه زن و شوهری که حاظرند یک ماه فرزند خود را تنها بگذارند طلاق گرفتنشان درست است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
چرت نگو
سفر حج بوده اند سفری که بعد از چند سال اسمشون در اومده
موضوع مورد بحث چیزه دیگه ایی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
14
6
دلیل برخی از فقها:{ یکی از کسانی که مرد نمی‌تواند با او ازدواج کند، دختر زنی است که فرزند آن مرد را شیر داده است}
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
در این مورد اتفاق نظر نیست بین فقها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
بله اگر ازدواج پس از شیر دادن باشد درست است ولی الآن ازدواج پیش از شیر خوردن انجام شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
خب اینم قرار نیست با دختر اون زن ازدواج کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
20
3
بدیهی است، از آنجا که دین اسلام، کامل ترین دین میان ادیان بوده و هست، بنابراین احکام اسلامی جهت محدود کردن زندگی انسان، وضع نشده بلکه در ورای هر حکم شرعی، علت متقن و منطقی نهفته است که با پیشرفت علم، برخی از این دلایل برای انسان مشخص شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
مگر نه اینکه منطق باید با صغری و کبری چیدن عقل من را به پذیرش یک امر مجاب نماید. شما با منطق من را که این حکم را نمی پذیرم مجاب کنید. وگرنه اینکه در ورای هر حکمی منطقی لست، جزیک توهم و اینکه عقل انسان را به سخره بگیرید منظور دیگری نیست‌. حکمی که کارکرد مفید اجتماعی نداشته باشد بدرد نمی خورد. ضمنا این حکم فقهی اصلا در قران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
خیلی از احکام برخلاف انتظار شما اصلا ربطی به اسلام ندارند بلکه حکمی است که بر اساس استنباط فقیه از کلام معصوم و یا استنباط شخصی خودش ، صادر شده و قابلیت انقراض دارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
جناب ناشناس 17:03، اینا یعنی حرمت شیری که تو میخوری شما با خواهر یا مادر و یا دخترت ازدواج نمیکنی این شیر خوردن هم همچین نسبتی رو ایجاد میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
مثل یک ساختمون که پی و شناژ اون خیلی محکم هست ولی بالا تر که میای و طبقات به محکمی اون نیست ولی چون همشون یک مجموعه هستن، کل ساختمون محکم و ضد زلزله هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
جناب ۰۰:۳۷
یعنی می فرمائید خواهر و برادری که با شیر خشک بزرگ شده اند می توانند با هم ازدواج کنند ؟؟!!
من
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
18
6
زني كه فرزند نوزادشو يكماه بزاره بره تفريح صلاحيت خانواده دار شدن رو نداره
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
چرا دری وری می گی. رفته مکه. تفریح کجا بود؟1
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
3
2
چون این مورد را نمیدانستند مشکلی نیست.
اسلام برمبنای آسانگیریست نه سخت گیری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
10
3
چون مادر بزرگ مادریش بوده حکمش حرمت ابدیه ولی برای مادر بزرگ پدری چنین حکمی نداره دلیلش هم روایاته به هرحال ما باید به شریعتمون التزام داشته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
4
1
این حکم یعنی حرمت بسیار بالای کسی که شیر میده مثل حلیمه که به پیامبر شیر داد، و این حرمت ها نگه داشتنش از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام و در شریعت اسلام واجبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
مگر قراره حرمت مادربزرگ خدشه دار بشه ؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
نه! فقط قراره حرمت شیر نگه داشته بشه یعنی الان شده خواهر فرزند تو و همین اون رو برای تو حرام کرده این یعنی احترام و حرمت شیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
1
6
دو حالت دارد . اگر نوزاد دختر باشد ، الان خواهرِ مادرِ خودش است و خواهر زنِ پدر خودش می شود . پس از طرفی خاله خودش و برادران و خواهران خودش هم میشود ! پس پدرش به انتساب خواهر زنی ، با او یعنی دختر خودش ،نامحرم میشود !! از طرفی دیگر به دلیل خواهر شدن مادر و دختر ، پدر دختر با خواهر دختر خودش ، یعنی دختر خودش ازدواج کرده است !!!!!!!! .... خب به این میگویند دور باطل و دور باطل ، باطل است .
بنابراین از نظر منطقی و اجتماعی نسبتی میتواند حاکم باشد که قوی تر است . پس نسبت خواهری نوزاد با مادر خودش به استناد اصالت رابطه مادر و فرزندی ، باطل است .
شق دوم این است که نوزاد پسر باشد ، آنوقت نوزاد برادرِ مادرِ خودش می شود و داییِ خودش و برادران و خواهرانِ خودش ! خب دایی میتواند با خواهر زاده خودش ازدواج کند یعنی این نوزاد بعدا میتواند با خواهر خودش ازدواج کند !!!! ......
به نظر شما اصلا حکم خواهر و برادری بین مادر و فرزند با یک شیر دادن از طرف مادر بزرگ ، با عقل جور در می آید ؟!
یا اصلا حکم خواهر و برادری در خصوص شیر دادن مادربزرگ به نوه دختری و یا پسری ، از اساس وجود نداشته و تنها یک اشتباه فقهی است ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
دایی که نمیتونه با خواهرزاده خودش ازدواج کنه!
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
 در مورد ازدواج دایی و خواهر زاده ، منظورم این بود که این نوزاد پسر وقتی با مادر خودش رابطه خواهر برادری داشته باشد! فرزندانشان به حکم دخترخاله و پسر دایی میتوانند با هم ازدواج کنند ! پس نوه نوزاد یعنی برادرزاده مادر میتواند با فرزند دیگر مادر یعنی برادر یا خواهرِ پدرِ خودش یا به نوعی برادر یا خواهر خودش ! ازدواج کند !!!!!!!! یعنی ازدواج دایی با خواهر زاده یا خاله با برادرزاده و .....
و برادر با خواهر و .......
و البته هیچکدام از این دور باطل ها با طلاق زن و شوهر رفع نخواهد شد ، چون مشکل از ازدواج این دو نیست ، بلکه با لغو حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه برطرف خواهد شد .
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
2
کسی که شیر خورده میتواند خواهر یا برادر رضایی نوزادانی باشد که از اون کوچکترند .مادر این بچه از خودش بزرگتره پس خواهر رضاییش نمیشه
محمد
|
France
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
اینکه برای ازدواج ممنوعیت بوحود بیاید، یا موجب طلاق شود آیا در این مورد مشخص تفاوتی دارد یا خیر؟
قاعدتا در چنین شرایطی شیردادن حرام می‌شود مگر در شرلیط خاص
نجاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
3
به نظر من که کل ماجرا داستان ساختگی است تا مثلا فقه را پیچیده نشان بدهد.
تا جایی که همیشه می گفتند حکم خواهر و بردار شیری فقط در مورد دو شیرخوار جاری می شود و ربطی به دیگر خواهر و برادران ندارد..
کل داستان جعلی است.
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
فقهای عزیز محل استنباط آنها برای احکام قرآن احادیث وروایات واقعی و عقل هست.در غیر از استنباط از قرآن که خود مدرکی کامل است صدور بقیه احکام با محوریت عقل و عرف هست.والا کاش فقها و علما دلیل عقلی این حرام را اعلام کنند تا بتونیم بفهمیم.اگر اسلام قرار بر حرام بودن این مساله گذاشته چرا و به چه علت و به استناد به کدام منبع معتبر.نمیشه موند تا هزار سال دیگه بگذره و علت کشف بشه.....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
1
یه شخصی به یه بچه ای شیر داده، پدر و مادر آن بچه بر هم حرام میشوند، هیچ توجیهه عقلی ندارد و چون دین در تضاد با عقل نیست پس توجیهه شرعی هم ندارد.
امروزه تخمک و اسپرم زو شوهر نازا را به حکم مراجع میتوان در رحم مادر زن و یا مادر شوهر هم پرورش داد، بدون هیچ مشکل شرعی.
بقول آقای ازغدی فقها باید یه تکونی به خودشون بدن و از حالت ارتجاعی در بیان و گرنه از جامعه ترد میشوند.
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
در مورد ازدواج دایی و خواهر زاده ، منظورم این بود که این نوزاد پسر وقتی با مادر خودش رابطه خواهر برادری داشته باشد! فرزندانشان به حکم دخترخاله و پسر دایی میتوانند با هم ازدواج کنند ! پس نوه نوزاد یعنی برادرزاده مادر میتواند با فرزند دیگر مادر یعنی برادر یا خواهرِ پدرِ خودش یا به نوعی برادر یا خواهر خودش ! ازدواج کند !!!!!!!! یعنی ازدواج دایی با خواهر زاده یا خاله با برادرزاده و .....
و برادر با خواهر و .......
و البته هیچکدام از این دور باطل ها با طلاق زن و شوهر رفع نخواهد شد ، چون مشکل از ازدواج این دو نیست ، بلکه با لغو حکم شیر دادن مادربزرگ به نوه برطرف خواهد شد .
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
2
از نظر اجماع اهل سنت هیچ اشکالی ندارد و حرمت ثابت نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
3
با سلام . مادر بزرگ که از روی بی خبری و نادانی مسئله به بچه شیر داده . چرا اینقدر سخت گرفته میشود در رابطه با این زن و شوهر جوان . احکام اسلام و قرآن آنقدر زیباست. که تصورش هم نمیشه کرد . خانواده ها را نترسانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
1
در آیات مبین قرآن در سوره نسا آیات 23 و24 که زنان حرام شده آورده شده است چنین حالتی جزو حرامها نیست.آیا بشر میتواند چنین حرامی را تعیین کند؟
النساء : 23 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتي‏ أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتي‏ في‏ حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتي‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً
24 : وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحين
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
3
اصلا مسخره اس.مسائل شرعی یه مسئلۀ بین انسان و خدا هست و قطعا نباید بخاطر جهل مادر بزرگ، دختر و داماد مجازات بشوند!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
1
انشاالله که خدا کمک گنه خیرترین حالت پیش بیاد توکل به خدای بزرگ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
عزیزان دل باور کنید آیت الله مکارم بسیار فقیه و دانشمند بزرگی هستن توکل به خدا کنید و لعنت به شیطان ایشون فرمودن این مسئله در مورد دو نفر که با هم ازدواج کردن دیگه مشکلی نیست اون در مورد موقعی هست که ازدواج نکرده باشن بهم حرام میشن برا ازدواج یه نذر واسه امام زمان عج بکنید توکل به خدا کنید ودلتون رو چرک نکنید حسن ظن به خداداشته باشید و انشاالله تا ابد حتی در بهشت همسر بهشتی همدیگر باشید انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
2
3
آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود تاکید کرد: برخی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی کرده و به این نتیجه رسیدیم که موجب حرام ابدی نمی شود.
.
.
.
خنده ام میگیرد از آنهایی که در نظرات بالا از این حرام ابدی با تعصب دینی و با شدت و غیض زیاد دفاع کرده اند و حتی دیگران را که با منطق و استدلال با این مساله برخورد کرده اند را نادان و بی دین و جاهل و ... خطاب کرده اند !
نظرات بینندگان