برای اولین بار در کشور و پس از ارزیابی ارزیابان بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM)، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با کسب امتیاز بالاتر از ۶۰۰ برندۀ سطح زرین (GOLD) این جایزه جهانی شد.
در پی کسب این موفقیت ارزشمند مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: رشد، پویایی و حرکت در مسیر سرآمدی لازمۀ حضور موفق سازمانها در فضای رقابتی و پرتلاطم کسب وکار امروزی است. شرکت فولاد مبارکه به عنوان پیشتاز صنعت فولاد کشور و در جهت خلق ارزش مشترک برای همۀ ذینفعان سازمان همواره خود را متعهد به حرکت در مسیر تعالی میداند.
مهندس عظیمیان افتخارآفرینی فولاد مبارکه و کسب نتایج موفقیت آمیز داخلی و بین المللی ازجمله موفقیت اخیر در ارزیابی جایزۀ جهانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) به عنوان یک نهاد معتبر بین المللی در حوزه مدیریت را مهر تأییدی بر تعهد کارکنان فولاد مبارکه و حرکت این شرکت در مسیر تعالی دانست و گفت: ضمن تبریک به همۀ همکاران سختکوش و پرتلاش شرکت، که تمام همت و کوشش خود را در جهت تولید کالایی باکیفیت و اقتصادی به کار گرفتهاند، باید به خاطر داشته باشیم که همدلی و افزایش مشارکت تمامی کارکنان نقش بیبدیلی در شتاب بخشیدن به مسیر رشد و تعالی سازمان در شرایط خطیر کنونی خواهد داشت.
دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد ایران و مدیرعامل سابق شرکت فولاد مبارکه که برای دریافت لوح زرین جایزۀ جهانی بنیاد کیفیت اروپا در کنفرانس سالانۀ EFQM در وین اتریش شرکت کرده بود، پس از دریافت این نشان، طی سخنانی ضمن تقدیر از کارکنان فولاد مبارکه به دلیل نگرش و عملکرد مبتنی بر نظامهای نوین مدیریتی، مشارکت و تعلق سازمانی در فولاد مبارکه را از مهمترین عوامل موفقیت این شرکت دانست. وی از الگوی مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) که حاصل تجارب مدیریتی در سطح جهانی است، به عنوان مدلی مناسب برای مدیریت اثربخش بنگاههای کشور یاد و ابراز امیدواری کرد توجه به این رویکردها همواره در کشور، خصوصا صنعت فولاد مورد توجه قرار داشته باشد.
فولاد مبارکه توانست با اتخاذ استراتژی و اقدامات مناسب به اهداف و نتایج مورد انتظار خود دست یابد
در همین خصوص معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز ضمن تبریک این موفقیت به مدیریت و کارکنان شرکت تصریح کرد: سال جاری دومین دورۀ حضور فولاد مبارکه در فرایند ارزیابی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) بود و سازمان موفق شد با رشد بیش از ۵۰ امتیاز نسبت به دورۀ قبل به سطح زرین این جایزه دست یابد.
منوچهر نیکفر کسب این امتیاز را ناشی از رشد شاخصها و نتایج سازمان در همۀ حوزهها ازجمله نتایج مشتریان، کارکنان، جامعه و بهبود شاخصهای سودآوری، کیفیت، تولید و... دانست و افزود: باوجود چالشهای مختلفی همچون محدودیت در منابع به ویژه آب، نیاز به طراحی محصولات ویژه و ایجاد تنوع در سبد محصولات، فولاد مبارکه توانست با اتخاذ استراتژی و اقدامات مناسب به اهداف و نتایج مورد انتظار خود دست یابد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تلاش همکاران و اتخاذ تدابیر مناسب، حرکت در مسیر پیموده شده با شتاب بیشتری تداوم یابد و در آینده نیز فولاد مبارکه به عنوان الگوی سرآمدی در صنایع کشور پیشتاز باشد.
مدیریت فولاد مبارکه از بدو تأسیس شرکت به استقرار نظامها و الگوهای مدیریتی توجه ویژهای داشته است.
به گزارش خبرنگار فولاد، مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه هم با اشاره به اینکه مدل (EFQM) از معتبرترین الگوهای مدیریتی دنیاست تصریح کرد: این مدل حاصل تجارب ۱۴ شرکت اروپایی ازجمله فولکسواگن، فیلیپس، بوش و... است که در سال ۱۹۸۸ آن را طراحی کردند.
محمد ناظمی هرندی با تأکید بر اینکه از سال ۱۹۹۲ که ارزیابی براساس این مدل انجام میشود و بیش از ۱۱۰۰ سازمان عمدتا اروپایی در این فرایند شرکت کرده اند، تنها ۵۴ شرکت موفق به کسب امتیاز بالای ۶۰۰ و دریافت سطح زرین شده اند، اظهار داشت: بالاترین سطح در این ارزیابی امتیاز بالاتر از۷۰۰ و سطح پلاتینیوم است که ۱۰ سازمان ازجمله زیمنس، BMW، بوش و ... موفق به کسب امتیاز در این سطح شده اند.
وی افزود: مدیریت فولاد مبارکه از بدو تأسیس شرکت به استقرار نظامها و الگوهای مدیریتی توجه ویژهای داشته و همواره سعی کرده شرکت را در مسیر ارزیابیها و ممیزیهای گوناگون برای شناسایی حوزههای بهبود قرار دهد.
ناظمی در همین خصوص به انجام ارزیابی دورۀ قبل EFQM در فولاد مبارکه و اجرای بیش از ۲۰ پروژۀ بهبود در حوزههای مختلف براساس گزارش بازخورد شناسایی در این شرکت اشاره کرد و ضمن قدردانی از تمامی همکارانی که در فرایند ارزیابی مشارکت داشتند، ابراز امیدواری کرد بهبود مستمر در شرکت به عنوان یک ارزش سازمانی کماکان سرلوحۀ همۀ کارکنان قرار گیرد.
شجاعی رئیس سیستمهای مدیریت و سرآمدی فولاد مبارکه نیز ضمن اشاره به فرایند ارزیابی EFQM گفت: این فرایند شامل دو مرحلۀ تدوین اظهارنامه و سایت ویزیت است. در مرحلۀ اول سازمان طبق الگوی EFQM اقدام به اعلام رویکردها و نتایج خود در قالب یک سند مدیریتی می کند و در ادامه، تیم ارزیابی انتخاب شده از سوی دبیرخانۀ جایزه اقدام به ارزیابی اولیه می کند؛ پس از آن تیم ارزیابی با حضور در محل شرکت و از طریق مصاحبه با ردههای مختلف (از مدیرعامل تا ردۀ عملیاتی) اقدام به ارزیابی سازمان میکند و در نهایت امتیاز و گزارش بازخورد را به سازمان ارائه می نماید.
وی با تأکید بر اینکه در این دوره تیمی پنج نفره از ارزیابانی از کشورهای هلند، رومانی، مجارستان، اتریش و اسپانیا طی ۴ روز با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه و با مشارکت حدود ۱۳۰ نفر از همکاران اقدام به ارزیابی شرکت فولاد مبارکه نمودند، خاطرنشان کرد: پس از طی این مراحل، شرکت موفق به اخذ سطح زرین جایزۀ EFQM اروپا شد.
رئیس سیستمهای مدیریت و سرآمدی فولاد مبارکه کسب این موفقیت را حاصل کار تیمی منسجم و مشارکت همۀ واحدها در فرایند ارزیابی دانست و از تمامی همکاران که با حضور مؤثر و فعال خود در فرایند ارزیابی نقش آفرینی کردند، قدردانی نمود.
بسیاری از مردم شکایت می کنند که با وجود همه تلاش هایی که برای رسیدن به موفقیت انجام می دهند باز هم آنچنان که باید در مسیر موفقیت پیشرفت نمی کنند بنابراین بررسی علت این موضوع مهم است.