با شرایطی که برای تخصیص ارز ایجاد شده برخی از مواد اولیهای که وارد گمرک شده با مشکل پرداخت ارز مواجه شده و طرف خارجی به دلیل عدم تسویه حساب قطعه سازان اسناد خرید را تحویل نمیدهد و گمرک نیز مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز قطعه سازان را ترخیص نمیکند!
به گزارش پرشین خودرو، در حالی که بر اساس مصوبه دولت باید مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی برای تخصیص ارز قرار گیرد عدم اجرای این مصوبه موجب شده تا قطعه سازان برای واردات برخی از مواد اولیه و قطعات نیم ساختهای که همچنان در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارد ناگزیر به کسب مجوزهای متعدد برای هر یک از مواد اولیه مورد نیاز شوند و همین مساله موجب طولانی شدن روند ترخیص مواد اولیه قطعه سازان از گمرک شده است.
این وضعیت در حالی ادامه دارد که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، شرایط ایجاد شده بر روند تولید قطعه سازان و خودروسازان تاثیر گذاشته و موجب افت ۵۰ درصدی تولید روزانه دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور شده است.
باید مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی قرار گیرد
آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: متاسفانه قطعه سازان برای ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم ساختهای که در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارند با مشکل جدی مواجه شدند در حالی که بر اساس مصوبه دولت باید مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان در گروه یک کالایی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مواد و قطعاتی که در گروه یک کالایی قرار دارند مشکل گمرکی ندارند البته مشکل گمرکی که هم اکنون قطعه سازان برای تامین مواد اولیه با آن مواجه هستند مربوط به مشکلات ارزی است.
موانع تامین ارز قطعه سازان را با دو مشکل جدی مواجه کرد
وی با اشاره به اینکه امروز قطعه سازان با دو مشکل اساسی برای تامین مواد اولیه مواجه هستند، افزود: اولین مشکل قطعه سازان مربوط به مواد اولیه است که همچنان در گروه دوم و سوم کالایی قرار دارد و گمرک برای ترخیص آنها ایراد میگیرد و مشکل دوم نیز اصطلاحا در خصوص پرداخت آتی است که البته بخشی از پول نقدی پرداخت شده و قسمتی از قیمت خرید با ارز متقاضی است که باید در قالب ارز متقاضی نیز پرداخت شود، اما در شرایط فعلی که ارز تک نرخی شده این مساله موانع زیادی را برای شرکتها ایجاد کرده و نمیتوانند باقی ارز را پرداخت کنند چرا که نه ارز دولتی پرداخت میشود و نه ارز نیمایی به واردات اختصاص پیدا میکند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی تاکید کرد: البته پیش پرداخت اولیه خرید که تا حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد به صورت ارز متقاضی بوده پرداخت شده هر چند در این زمان ارز دولتی و مبادلهای چندانی به قطعه سازان پرداخت نمیگردید، اما بخشی که در قالب یوزانس بوده قطعه سازان توانستند ارز دولتی و مبادله دریافت کرده و تعدادی نیز ارز متقاضی گرفتند.
قطعه سازان حدود ۸۰۰ میلیون دلار به طرفهای خارجی بدهکارند
محبی نژاد افزود: بر اساس آخرین بر آوردها هم اکنون قطعه سازان حدود ۸۰۰ میلیون دلار به طرفهای خارجی بدهکارند که این مربوط به پیش از وضعیت بوجود آمده در بازار ارز است، اما با شرایطی که هم اکنون برای تخصیص ارز ایجاد شده با وجود اینکه برخی از کالاها وارد گمرک شده، اما طرف خارجی به دلیل عدم تسویه حساب قطعه سازان اسناد را تحویل نمیدهد و گمرک هم مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز قطعه سازان را ترخیص نمیکند.
وی تاکید کرد: این ثبت سفارشها از قبل از شرایطی که برای نرخ ارز بوجود آید و از فروردین و اردیبهشت ماه امسال و حتی برخی از این ثبت سفارشها مربوط به آذر و دیماه سال گذشته است که کالا وارد شده، اما یا در گمرک مانده و ترخیص نشده و یا برخی نیز که به صورت خرید اعتباری بوده به نسبت حمل، پرداخت پول صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبهای که به تصویب بانک مرکزی، گمرک و دولت رسیده است تمام مایحتاج صنعت خودرو از جمله قطعه سازی باید در گروه یک کالایی قرار گیرد، اما از آنجا که همچنان برخی از این مواد در سیستم در گروه یک قرار نگرفته است قطعه ساز برای هر کدام آنها باید مجوز بگیرد که طبعا این روند زمانبر شده است.
تولید روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو بر خلاف برنامه ریزی ایران خودرو و سایپا
این عضو انجمن همگن قطعه سازی کشور افزود: متاسفانه عدم ترخیص مایحتاج و مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان بر تولید آنها تاثیر گذاشته است البته این روند بیش از همه بر تولید خودروسازان تاثیر گذاشته و تولید روزانه خودروسازان را ۵۰ درصد کاهش داده است در حالی که طبق برنامه تولید ایران خودرو و سایپا این دو شرکت در مجموع باید روزانه ۶ هزار دستگاه خودرو تولید کند، اما این رقم روزانه به ۳ هزار دستگاه تقلیل یافته است.
علت اصلی افت ۵۰ درصدی تولید روزانه دو قطب خودروسازی کشور چیست؟
محبی نژاد علت اصلی افت نیمی از تولید روزانه خودروسازان را مشکل تامین قطعات وارداتی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، قطعه سازان نیز به دلیل وضعیت موجود در تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز، قادر به تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان نیستند.
تامین قطعات خودروهای پرتیراژ خودروسازان را گرفتار کرد
وی در ادامه با توجه به آمار گمرک مبنی بر واردات ۷۸۰ میلیون دلار قطعات خودرو در سه ماهه اول امسال به موضوع تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان پرداخت و گفت:: البته بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان برای خودروهای مونتاژی و به صورت سی کی دی است که خودروسازان با توجه به واردات صورت گرفته مشکلی در این زمینه نداشتند، اما به طور قطع تمامی قطعات مورد نیاز به صورت سی کی دی نیست و برای تامین برخی از قطعات خودروهای پرتیراژ مثل سنسورها، قطعات الکترونیکی و یا ایربگ نیز واردات صورت گیرد که همین مساله وضعیت تولید خودروسازان و قطعه سازان با مشکل مواجه کرده است.
ادامه وضعیت کنونی صنعت قطعه سازی را نابود میکند
وی تاکید کرد: البته امروز بیشتر از خودروسازان، قطعه سازان هستند که با مشکل روبرو هستند چرا که خودروسازان بر روی واردات قطعات خارجی خودشان تمرکز کردند و به همین جهت قطعه سازان نمیتوانند مطالباتشان را از خودروسازان دریافت کنند و پرداخت پول قطعه سازان به تعویق افتاده و در صورتی که این شرایط ادامه پیدا کند به طور قطع، قطعه سازی در کشور تعطیل خواهد شد.