در روزهایی که بحث بر سر افزایش قیمت خارج از عرف خودروهای وارداتی به اوج خود رسیده، اختلاف آمار در این حوزه به یک معضل تبدیل شده است.
به گزارش «انتخاب»، رییس سازمان بازرسی کل کشور، اخیرا از «هک شدن» سایت ثبت سفارش سخن به میان آورده و اعلام کرد: «متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ٤ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم گیری شود.»
به دنبال این موضوع، وزارت صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش را تکذیب و در اطلاعایهای اعلام کرد: «بررسیهای انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد، ۱۹۰۰ خودرو ترخیص شده و مابقی خودروها همچنان در گمرک مانده است و سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص ۱۹۰۰ خودرو به کشور است. »
تکذیبیه وزارت صنعت، اما بی پاسخ نماند. سازمان بازرسی در واکنش به این تکذیبیه، با استناد به نامه رئیس سابق گروه ثبت سفارش، نوشت که این ثبت سفارشها، تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز ۲۷-۴-۹۶ رخ داده است. به گفته سازمان بازرسی، «هک سایت، نافی تخلفات صورت گرفته نیست». این سازمان از مسئولان وزارت صنعت خواست تا از فضاسازی دوری کنند و اعلام کرد که «متخلفان واردات غیرقانونی ۵ هزار خودرو لوکس شناسایی شدند».
در این بین، آمار دیگری نیز مطرح شده بود. امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفته بود بر اساس مستندات و مدارکی که برای رسیدگی قضایی به دادستان کل کشور ارسال داشته، میزان واقعی تعداد خودروهای خارجی قاچاق، بیش از ۳۴ هزار دستگاه بوده است.
مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتق بازرگانی ایران و چین پیشتر درباره این موضوع به «انتخاب» با تاکید بر ضرورت برخورد با باندهای قدرت و فساد گفته بود: «طبق اعلام وزارت صنعت، ۶۷۰۰ ثبت سفارش جعلی داشته ایم. مگر سیستم دستی برقرار است که ثبت جعلی داشته باشیم؟ در واقع در سیستم الکترونیک، نام این کار ثبت سفارش جعلی نیست بلکه با یک فساد سازمان یافته اداری روبرو هستیم. »
حریری در گفت و گوی دیگری به خبرنگار «انتخاب» درباره تناضهای مشهود در آمار ارائه شده پیرامون خودروهای وارداتی گفت: در مورد آمار خودروها ابتدا گفتند ۶۷۰۰ تا بوده. سپس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که این آمار هزار خودرو بوده. بعد یک نماینده مجلس گفت که ۲۱ هزار خودرو بوده بعد گفتند ۷۶۰۰ خودرو بوده و سازمان بازرسی هم گفت: ۵ هزار خودرو بوده.»
او ادامه داد: اتومبیل، پسته نیست که در شمارش آن اشتباه شود. عدم شفافیت یعنی همین. اول یک نفر بیاید و بگوید چند اتومبیل بوده؟ و به قول سازمان توسعه تجارت، چند ثبت سفارش «جعلی» انجام شده؟ ما هنوز در رقمش شفاف نیستیم.
حریری افزود: شما میتوانید بگویید مقداری به صورت قاچاق وارد کشور شده و مردم هم سیگارها را کشیدند و دود شده و به هوا رفته است. یا بگویید لوازم ارایش وارد کشور شده و مردم هم آنها به سر و صورت خود مالیده اند و تمام شده. اما برای اتومبیل مگر میشود چنین اتفاقی رخ دهد؟ اتومبیل وقتی از گمرک بیرون آمده رفته و شماره شده و در نتیجه معلوم است چه کسی سود عوارض گمرکی را پرداخته کرده و آن را بیرون آورده است.
او افزود: اگر کسی فرایند گمرکی را بداند، میتواند سایت را هک کند و ثبت سفارش را انجام دهد. اما زمانی که میخواهد آن را ترخیص کند، اگر کد شناسه کالا به گمرک ندهد، نمیتواند کالا را بیرون بیاورد. هک شدن سایت قبول؛ اما برای کد شناسه چطور؟ خود هکر نام کاربری و رمز عبور داشته؟ چنینی چیزی امکان ندارد.
حریری با بیان اینکه این موضوع توجیه و سرپوشی برای یک تخلف بزرگ است، گفت: حتی اگر بپذیریم این اطلاعات صحیح باشد، باز هم صاحب کالایی که ۵ هزار اتومبیل را ثبت سفارش کرده، نمیتواند ناشناس بماند. هکر که نیامده پس از هک سایت، در آن توهین بنویسد و برود. او یک سری عملیات تجاری انجام داده و منجر به به دست آوردن کالایی شده که این کالا زمانی که از در گمرک بیرون امده، باز هم ارزش قانونی نداشته و باید دانه به دانه پلاک میشده است. پس این یک روندی است که با بهانه های اینچنینی نمیتوان شوخی شوخی آن را رد کرد.
سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس و معادن مجلس درباره بازار نابسامان خودروهای وارداتی می گوید: قطعا تا زمانی که این مشکل حل نشده، ما بحث ساماندهی بازار خودرو و افزایش قیمت ها را پیگیری میکنیم. چون مردم هستند که مجبورند عدم مدیریت ما را تحمل میکنند. این درخواست مردم است و ما نیز آن را پیگیری خواهیم کرد.