arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

اگر انفجار امروز صبح نبود عملیات اطفا به پایان رسیده بود/از چینی‌ها خواستیم ۲۴ ساعته روی اطفای حریق تمرکز کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح آخرین جزئیات اطفای حریق نفتکش سانچی گفت: به دلیل انفجارهای پی در پی و همچنین بروز امواج‌، عملیات اطفای حریق با مشکل مواجه می‌شود اما از صبح فردا اطفای حریق هوایی از طریق فوم‌پاشی آغاز می‌شود.

هادی حق‌شناس امشب در تشریح آخرین جزئیات روند اطفای حریق کشتی نفتکش سانچی در شبکه خبر اظهار داشت: شرایط امروز اطفای حریق با روز ابتدایی وقوع حادثه نفتکش متفاوت است، زیرا پس از برخورد کشتی فله‌بر با نفتکش و انفجار نفتکش سانچی، چندین ساعت زمان گذشته است تا اطفای حریق آغاز شود و این به دلیل فاصله ۲۵۵ مایلی وقوع سانحه تا خشکی بوده است.

وی توضیح داد: محل وقوع سانحه تا بندر شانگهای ۲۵۵ مایل دریایی بود که یدک‌کش‌ها حداقل می‌توانند از بندر ۸ ساعته این مسیر را طی کنند، بنابراین عملیات اطفای حریق روز پس از وقوع حادثه آغاز شد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در ابتدا انفجار شدیدتر بود، نفتکش به دلیل دارا بودن میعانات در آتش می‌سوخت، اما سازمان بنادر، شرکت ملی نفتکش و نماینده ایران در سازمان جهانی دریانوردی هم‌زمان تلاش کردند تا چینی‌ها به‌سرعت امکانات خود را برای اطفای حریق به کار گیرند.

وی افزود: این‌گونه حوادث که رخ می‌دهد، در آب‌های هر کشوری که باشد، آن کشور موظف به اطفای حریق و امدادرسانی است.

حق‌شناس گفت: به مرکز تجسس و نجات کشور چین اعلام کردیم که از کشور همجوار کمک بگیرد و خود ما نیز از ژاپن و کره تقاضای کمک کردیم.

* اگر انفجار امروز صبح نبود عملیات اطفا به پایان رسیده بود

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه انفجارهای پی در پی، اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده است، گفت: ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت شانگهای انفجار دیگری روی نفتکش رخ داد که عملیات اطفای حریق را با مشکل مواجه کرد، وگرنه امروز عملیات اطفا به پایان رسیده بود.

حق‌شناس افزود: تیم امداد و نجات در آمادگی کامل هستند تا به‌ محض کاهش دمای کشتی و اطفای حریق،‌ عملیات امداد و نجات را انجام دهند، اما طبق بررسی‌هایی که با دماسنج‌های لیزری از عرشه کشتی انجام شده است،‌هنوز دما بالا است.

وی گفت: امواج با طول ۷ متر و همچنین بدی آب و هوا و اینکه کشتی، موتور خود را از دست داده است و به‌راحتی جابه‌جا می‌شود، از عواملی است که اطفای حریق را با مشکل مواجه کرده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به‌هرحال ۱۱۵ هزار تن میعانات در این نفتکش بوده است که درصد اشتعال بالایی دارد و این شرایط را با مشکل مواجه کرده است و با بررسی آبخور کشتی، مشخص است که هنوز این نفتکش حامل سوخت است.

*از چینی‌ها خواستیم ۲۴ ساعته روی اطفای حریق تمرکز کنند

وی از برگزاری جلسه با سفیر ژاپن در ایران خبر داد و گفت: مقرر شد صبح فردا هلی‌کوپترها و هواپیماهای آتش‌نشان ژاپنی از طریق فوم‌پاشی به اطفای حریق بپردازند.

حق‌شناس در پاسخ به این سؤال که آیا چینی‌ها اهتمام کافی برای اطفای حریق دارند، توضیح داد: قطعاً اگر این اتفاق در ایران رخ می‌داد، نظیر حادثه پلاسکو، همه بخش‌ها دست به‌دست یکدیگر می‌دادند تا در اسرع وقت حادثه جمع شود، اما به‌هرحال چینی‌ها می‌خواهند حداکثر ایمنی را رعایت کنند.

وی افزود: متأسفانه چون عملیات اطفای حریق از سوی چینی‌ها شبانه‌روزی انجام نمی‌شد، عملیات اطفای حریق به طول انجامید، در حالی که از آنها خواسته‌ایم ۲۴ ساعته و در حد توان به اطفای حریق بپردازند و سفر امشب وزیر تعاون و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر در راستای بررسی همین موارد و الزام به کار شبانه‌روزی است ولی به‌هرحال به دلیل تساعد گازهای سمی عملیات اطفای حریق با مشکلاتی مواجه است.

* خدمه در صورت حیات با مشکل آب و غذا مواجه نیستند

وی افزود: ۱۲ نفر نیروی تجسس و نجات ایرانی آماده هستند که به‌محض کاهش دما و اطفای حریق، وارد کشتی شوند.

وی گفت: به لحاظ وجود مواد غذایی و آب، کشتی‌ها مشکلی ندارند و خدمه دچار کمبود نیستند،‌اما موضوع اکسیژن محیط نیز مطرح است و همچنین ممکن است به دلیل بروز انفجار بخشی از دیواره موتورخانه‌ها هم تخریب شده باشد.

*چینی‌ها هنوز اجازه مصاحبه گروه ایرانی با خدمه کشتی فله بر را نداده‌اند

وی درباره فعالیت‌های تیم بررسی سانحه، اظهار داشت: کمیته بررسی سانحه تشکیل شده است و برخی بازرسی‌ها از کشتی فله‌بر انجام شد، اما فعلاً چینی‌ها اجازه نداده‌اند، گروه ایرانی و پانامائی با کرو کشتی فله‌بر چینی مصاحبه کنند.

وی افزود: مشخص کردن دلیل اصلی بروز این سانحه بستگی به بررسی جعبه VDR این نفتکش دارند تا پس از رمزخوانی مشخص شود دلیل وقوع حادثه چه بوده است و موضوع مقصر در حمل‌ونقل دریایی با مقصر در سوانح جاده‌ای و هوایی متفاوت است و الآن نمی‌توان گفت کدام کشتی مقصر و درصد تقصیر هریک چه میزان بوده است.

وی افزود: هنوز هویت جسدی که یافته شده، مشخص نشده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان