پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نحوه محاسبه هزینه مکالمه و اینترنت شرکت همراه اول سال هاست که ابهامات زیادی میان مشترکان این اپراتور به وجود آورده و به دلیل عدم پاسخگویی دقیق و قانع کننده، این ابهامات هرگز به صورت کامل رفع نشده است.
به گزارش «انتخاب»، همراه اول که از سال 91 عملا وارد بورس شده، در حال حاضر 86 میلیون سیم کارت واگذار شده دارد و از این منظر، چه بسا در خاورمیانه بی رقیب باشد. اما «اول» بودن این همراه، از حوزه تعداد سیم کارت ها فراتر نرفته و در زمینه کیفیت ارائه خدمات در مقابل رقبای منطقه ای خود حرف خاصی برای گفتن ندارد.
با این وجود، بحث این نوشتار، کیفیت خدمات این اپراتور نیست بلکه هزینه هایی است که از مشترکان دریافت می کند. سال هاست که هزینه دریافتی همراه اول از مشترکان، علامت سوال های فراوانی را برای مردم ایجاد کرده؛ بسیاری از مردم از جزییات و نحوه محاسبه هزینه ها اطلاع دقیقی ندارند.
طرح های تشویقی اینترنتی و ترکیبی، هم نه کمکی به کاهش هزینه ها به صورت ملموس کرده و نه بر شفافیت هزینه ها افزوده. در حال حاضر، بیش از ده آیتم برای هزینه های همراه اول در نظر گرفته شده؛ از آبونمان، مکالمه، خارجه، پیامک، بسته های اینترنت و اینترنت عادی گرفته تا سرویس ارزش افزوده و رومینگ و سایر هزینه ها.
اما مشکل نحوه تفکیک این هزینه ها نیست؛ بلکه آنچه ابهام آمیز است، ریز محاسبه هریک از این آیتم هاست. به طور مثال، فردی که عمده مصرف آن از تلفن همراه، اینترنت است و در ماه شاید به تعداد انگشت شماری تماس تلفنی دارد، تقریبا همان هزینه ای را پرداخت می کند که فرد دیگری با تماس تلفنی صرف می پردازد.
مصداق های فراوانی برای این موضوع وجود دارد که مثلا فیش ماهانه فردی 200 هزار تومان بوده در حالی که هزینه تماس های او فقط 10 یا 20 هزار تومان است. آنگاه باید پرسید چگونه ممکن است هزینه اینترنت همراه فردی – با یک مصرف عادی و معمولی – بیش از 150 هزار تومان در ماه باشد؟ حتی توجیهاتی مانند اینترنت آزاد هم نمی تواند این ابهام را رفع کند.
اوج ناراحتی و گلایه ی مردم در روزهاییست که فیش های این اپراتور صادر می شود! چه بسیار خطوط بیکار و کم کاری که با اعداد شگفت انگیزی رو به رو می شوند و متاسفانه از سوی مسئولان همراه اول، با بی توجهی مواجه می شوند!
ابهامات به این موارد محدود نمی شود. مشترکان همراه اول از جزییات بسته های اینترنتی هم انتقاد دارند. به طور مثال، مشترکان از این گلایه دارند که برخی بسته ها، به جای ساعت 2 تا 7 صبح، اینترنت شبانه خود را از ساعت 3 تا 9 ارائه می کنند، اما عملا فاصله ساعات 7 تا 9، را اینترنت آزاد در نظر می گیرد. یا در موردی دیگر، که مشترکان زیادی را درگیر خود کرده، با پایان اشتراک روزانه، اشتراک شبانه منقضی می شود. یعنی اگر بسته ای با حجم یک گیگابات روزانه و یک گیگابایت شبانه برای مدت یک ماه فعال شده باشد، با اتمام حجم روزانه در کمتر از یک ماه، حجم شبانه به طور خودکار منقضی می شود.
البته قصد نوشتار، اتهام زنی نیست. آنچه مدنظر است لزوم شفاف سازی هزینه هاست. بد نیست همراه اول راهکاری در نظر بگیرد که جزییات مصرف مشترکان خود را ارائه کند تا بلکه از این ابهام کاسته شود. و یا برای تک تک بسته های خود، روش محاسبه را به صورت کاملا واضح و شفاف توضیح دهد.
موضوع دیگر، نحوه نظارت بر این هزینه هاست؛ اصولا کسی خبر ندارد که کدام نهاد در حال حاضر بر این ابهامات و دریافتی های همراه اول و سایر اپراتورها نظارت می کند. چند و چون این نظارت چگونه است؟ آیا تا کنون تخلفی در این زمینه صورت نگرفته؟ گزارش های مربوطه به کجا ارسال می شود و اگر تخلفی احراز شده، حقوق مشترکان چگونه ایفا می شود؟
می توان گفت تنها زمانی ابهامات مربوط به هزینه های دریافتی از مشترکان به طور کامل رفع می شود که هر یک از دارندگان سیم کارت خود نیز بتوانند با یک روش ساده محاسباتی، رقم مصرف خود را کنترل و حتی برآورد کنند. لازمه چنین امری، شفافیتی واقعی است؛ شفافیتی که اکنون تنها شعار آن وجود دارد؛ در غیر این صورت، ضرورت ورود نهادهای نظارتی برای بررسی گلایه های مردم، امری واجب است.
امیدوارم شما به عنوان خبرنگار و حنجره مشکلات مردم این موضوع را تا پاسخگویی مسولین همراه اول پیگیری کنید.
درود بر شما
برای خود من تو همین دو ماه قبل اتفاق جالبی افتاد
هزینه بسته اینترنت تو قبض زده 130.000 تومان میرم جزییات فیش رو میبینم اونجا زده 6 بسته اینترنت 10.000 تومانی مصرف کردی یعنی 70.000 تومن معلوم نیست از کجا اومده !!!!!!!!
زنگ میزنم به همراه اول چند بار که میگن تشکیل پرونده دادیم و لی از جوابگویی و نرخ تعرفه مصرف و ... هیچ خبری نیست .
قشنگ دارن الکی هزینه میزنن تو فیشها و قابل پیگیری هم نیست .
به کی باید شکایت برد! اینا که خودشون رو توجیه می کنند
درست از فردای روز خرید ، بدون هیچ دلیلی نمی تونستم از داده استفاده کنم . یعنی انگار گوشی من این آیتم را نداشت .
تا اینکه یک ماه تموم شد و پیام اومد که زمان استفاده از بسته تموم شده و من باید دوباره بسته بخرم .
چند ساعت پس از این پیام ، استفاده از داده دوباره برام میسر شد
به ۹۹۹۰ هم که زنگ میزنم میگم این چگونه پیام فرستادند است و من هنوز درخواست نداده ۱۰۰ تومان کم شده پاسخی ندارند و تنها نحوه لغو عضویت می فرستند.
لطفا پیگیری کنید
قبض اومده 150 هزار تومن
مگه شهر هرته؟
در چند ماه اخیر یکباره هزینه من ۳تا ۴ برابر شد در حالیکه تغییر خاصی در مکالمات من ایجاد نشد تا حالا فکر می کردم ابونماک و قیمت یک دقیقه مکالمه چند برابر شده وری ظاهرا اشکال در جای دیگری است
.اما کو کسی که از حق مر م دفاع کند
من حتی وقتی از شرکت مخابرات ایران مثال اوردم که در سنه 1340 در قبض های صادره این شرکت مکالمه داخله /خارجه/ بین شهری/ تلگراف وجود داشته گفتن این حرفا مال زمانه شاه ه و جالب تر اینکه کارمندان تنظیم مقررات هم توجیه کننده این بی قانونی بودند
در مرحله دوم همراه اول فیش تلفن را حذف کرده و کلی در هزینه هایش صرفه جویی کرده است . حال فیشی که برایت ارسال میکند بصورت مختصر نوشته میشود و چنانچه ریز صورتحساب را خواستار باشید مجددا باید پیام داده شود که آنهم درآمد اضافی برای همراه اول خواهد بود .