پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به لزوم افزایش آمار ورودی توریست ها به ۲۰ میلیون نفر گفت: ورود هر توریست به کشور معادل ۳۰ بشکه نفت ارزآوری دارد.
به گزارش مهر، محب خدایی یکشنبه شب در نشست سه جانبه نمایندگان اطلاع رسانی، کانون و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان آمار توریست های ورودی به ایران را پنج میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این آمار در سال ۱۴۰۴ باید به ۲۰ میلیون توریست افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه حضور توریست ها در کشور در حوزه های مختلف سلامت، زیارتی، تفریحی و ... اتفاق می افتد، افزود: در حال حاضر بسیاری از ظرفیت های موجود در کشور قابلیت تبدیل شدن به هتل را دارند.
خدایی ادامه داد: امروز در بحث بوم گردی بسیاری از توریست هایی که به صورت طبیعت گردی یا فرهنگی وارد کشور می شوند هتل های بوم گردی را ترجیح می دهند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هنوز از ظرفیت هتل کاروان ها در کشور استفاده نشده است، گفت: دلیل نداشته هایمان وجود بی برنامگی ساختاری است که ناشی از عدم اتصال شبکه سفر کشور به شبکه سفر دنیا می باشد و این گسیختگی باعث به وجود آمدن شرایط موجود شده است.
خدایی اظهار کرد: هر توریستی که وارد کشور می شود هزار و ۲۰۰ دلار معادل صادرات ۳۰ بشکه نفت ارزآوری دارد.
وی ادامه داد: برای استخراج هر بشکه نفت ۱۰ دلار هزینه می شود پس باید ۳۰۰ دلار سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم ۵۰۰ دلار مازاد ارزآوری را حاصل کنیم که قرار است به صورت سوبسید، معافیت های مالیاتی یا پاداش ها به اشکال مختلف به ایرلاین ها، هتل ها و ... داده شود.
خدایی گفت: براساس مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده با ایرلاین های خارجی باید کو برندینگ (برندسازی مشترک) داشته باشیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت برندسازی مشترک تصریح کرد: ظرفیت اصلی حوزه صنعت گردشگری صادارت، برندینگ و محصول است.
وی با اشاره به اینکه برندسازی مشترک می تواند باعث تبلیغات ظرفیت های ایران می شود، گفت: همچنین می توان با استفاده از بازی های رایانه ای ظرفیت های کشور را معرفی کرد به گونه ای که می توان با برنامه های مختلف فضا را به جهتی ببریم که لوکشین های کشور در آن بازی ها وجود داشته باشد.
خدایی ادامه داد: می توان در این زمینه با شرکت های بزرگ مشارکت کرده و این قبیل بازی ها را ترویج دهیم.
وی گفت: ترکیه با سریال هایی که پس زمینه ظرفیت های گردشگری دارد شرایط جذب گردشگر را ایجاد کرده است و از هر فرصتی برای معرفی ظرفیت های مختلف کشورشان استفاده می کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: جایزه های صنایع دستی ایرانی از یا بسته سفر برای قرعه کشی باید به سایت متمرکز وصل شود و از آن طریق پیام های بعدی را پیش ببریم.
وی گفت: اگر در ایران ارزش افزوده صنعت گردشگری را بالا برده و برگشت سرمایه این حوزه افزایش پیدا کند شاهد سرمایه گذاری خودجوش خواهیم بود.