پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبرگزاری فرانسه از ورود نخستین رستورانهای زنجیرهای اروپایی در تهران خبر داده است.
به گزارش «انتخاب»؛ این خبرگزاری در گزارشی مصور از یکی از رستورانهای زنجیرهای اروپایی در تهران نوشته است: سالهاست که ایرانیان به رستورانهای جعلی "مکدونالد"، "کنتاکی" یا "پیتزا هات" عادت کردهاند و بسیاری از آنان آرزو دارند که روزی مارکهای (برند) اصل را در شهرهای خود ببینند. اینک، به دنبال کاهش تحریمهای بینالمللی، چندین رستوران زنجیرهای اروپایی برای استقرار در تهران بیصبری میکنند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه چند مارک (برند) اروپایی برای ورود به تهران سخت در تلاشاند. شرکتهای مشاور تخمین میزنند که بازار رستوران در ایران سالانه معادل ٧ میلیارد دلار است و در ده سال آینده دو برابر خواهد شد.
از فرانسه، آموری دولاسِر، سرمایهگذار ۴١ ساله و صاحب رستورانهای زنجیرهای سوشی شاپ با پیگیری زیاد و بعد از دو سال کار بیوقفه بالاخره موفق شد که هفته گذشته نخستین رستوران سوشی خود را در بلوار صبا(جردن) افتتاح کند. او میگوید از سال ٢٠١٣ که به ایران رفته، عاشق این کشور شده است.
به گفته این سرمایهگذار فرانسوی دولت ایران به جلب دانش و سرمایههای خارجی بسیار تمایل دارد اما موانع اداری خیلی زیاد است... برای هر کار وقت زیادی تلف میشود. مثلاً همکاری با گمرک بسیار دشوار است.
در عین حال، دولاسِر اضافه میکند که در ایران همه چیز به سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. او بار دیگر تأکید میکند که من این کشور را دوست دارم و خوشحالم که شاهد این تحولات هستم.
یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه رستورانها، تأمین مواد اولیه است. سوشیشاپ با ١۵٠ مؤسسه مبادله دارد که اکثراً ایرانی هستند ولی ماهی تازه را سه بار در هفته از نروژ وارد میکند.
آموری دولاسِر میگوید یک سال دوندگی لازم بود تا بتوانم سس ژاپنی به ایران وارد کنم.
با اینکه دولت روحانی برای جلب سرمایههای خارجی سخت تلاش میکند اما بر اساس فهرست بانک جهانی، دشواری بازرگانی با ایران در سال جاری میلادی بیشتر شده است. بانک جهانی که هر ساله کشورهای جهان را بر اساس سهولت بازرگانی طبقهبندی میکند، امسال ایران را در میان ١٩٠ کشور، در رتبه ١٢٠ قرار داده و در واقع نسبت به سال قبل سه رتبه تنزل داده است.
بزرگترین مشکل، همچنان بیاعتمادی بانکها و ترس آنها از آمریکاست.
آموری دولاسِر میگوید: وزارت اقتصاد فرانسه فهرستی از بانکهایی به ما داد که آماده همکاری با ایران هستند. ولی ما با هر کدام تماس گرفتیم، پاسخ منفی دریافت کردیم. سرانجام یک بانک خصوصی کوچک، آنهم به این دلیل که هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد، حاضر به همکاری شد.
این سرمایهگذار فرانسوی میافزاید: ما قصد داشتیم که چند مارک (برند) بزرگ را همزمان به ایران بیاوریم اما روی کار آمدن دونالد ترامپ باعث شد که در برنامههای خود تجدید نظر کنیم.