arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰

آیا خانه امام علی(ع) در کوفه واقعیت دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه رهبر انقلاب نوشت: به عنوان مثال اختصاص مکانی به عنوان مکتب الحسنین (علیهما السلام) در این خانه، فاقد هرگونه توجیه عقلایی است. اعتقاد متقن شیعی ما این است که آن دو بزرگوار امام بوده‌اند و علم لدنّی داشته‌اند و نیازی به تعلّم و فراگیری نداشته‌اند.

علاوه بر این در زمان حاکمیت پدرشان در کوفه یعنی بین ۵۸ تا ۶۳ سالگی از عمر آن حضرت، این دو بزرگوار نیز مردانی ۳۰ ـ ۴۰ ساله و دارای شخصیّت و زندگی مستقل بوده‌اند و داشتن چنین مکتبی در خانه پدرشان برای آن دو بزرگوار قابل توجیه نیست. برخی کوشیده‌اند، با ترجمه کلمه مکتب به معنی محل تدریس یا دفتر کار، مشکل را حل کنند اما قابل پذیرش نیست؛ زیرا چگونه اتاقی به این کوچکی محل اجتماع شاگردان یا ارباب رجوع به درون خانه شخصی امام چگونه قابل توجیه است؟

* نمازهایی که برای قسمت‌های مختلف این خانه ابداع کرده‌اند، هیچ‌گونه وجه شرعی ندارد

از این‌ها گذشته، نمازهایی که برای قسمت‌های مختلف این خانه تشریع و ابداع کرده‌اند، مثل نماز مکتب الحسنین یا نماز چاه امیرالمؤمنین یا نماز مغتسل امیرالمؤمنین یا نماز اتاق حضرت زینب و ام‌البنین فاقد وجاهت و ریشه درست و مستند بوده و موجب وهن شیعه است؛ مگر آن که به زائران تفهیم شود، در این فرصت‌ها، نمازهای مأثوری از قبیل نماز هدیه به امام علیه السلام یا نماز حاجت یا نمازهای اداء و قضای یومیه به جا آورند.

از نمازهای ساختگی هم که بگذریم؛ روزانه چندین هزار نفر زائر وارد عراق می‌شوند و جمع زیادی از مردم عراق هم هر روز به این محل می‌آیند و همگی مقیدند از این خانه بازدید کنند. یعنی؛ از راهروهای تنگ آن عبور و در هر یک از این اتاق‌های تنگ نماز بگزارند و همین موجب اختلاط زن و مرد می‌شود که امری ناپسند است.

نظرات بینندگان