پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ممنوعیت فعالیتهای قرآنی در پیش دبستانیها و دبستانها را قویا تکذیب و اعلام میکنیم چنین موضوعی به هیچ وجه در برنامههای ما نبوده، بلکه رویکردهای آموزش و پرورش همواره توجه به قرآن و آموزههای آن است.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، رضوان حکیمزاده در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر ممنوعیت فعالیتهای قرآنی در پیش دبستانیها و دبستانیها از سوی آموزش و پرورش از سال آینده اظهار کرد: بهتر این است که قبل از هرگونه قضاوت و اظهارنظری به اسناد موجود در آموزش و پرورش مراجعه کنیم.
وی افزود: از این جمله می توان به راهنمای برنامه و عمل فعالیتهای پرورشی دوره پیش دبستانی اشاره کرد که توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و در آن اصول فعالیتهای پرورشی به طور کامل ذکر شده که انس با قرآن هدف پنجم و تقویت حس دینی و علایق مذهبی هدف هفتم این سند است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به ویژگیهای عمومی مربیان پیش دبستانی نیز اشاره کرد و گفت: برخورداری از سواد قرآنی، پایبندی به اصول اخلاقی و علاقه مندی به اجرای برنامههای انس با قرآن جزو ویژگیهای مربیان ذکر شده است.
حکیمزاده افزود: در خصوص محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی نیز باید گفت در چارچوب های مشخص شده عمل شده و برای هرکدام از اهداف ضوابطی آمده است. البته اهمیت انس با قرآن کریم به اندازه ای بوده که راهنمای برنامه جداگانهای تحت عنوان "انس با قرآن کریم" که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در 1387 را دارد همچنان راهنمای عمل ماست و رویکردهای اصلی آن را مشخص کردیم که علاقه مندی به قرآن کریم و انس با قرآن دو هدف اساسی آن است.
وی با بیان اینکه بر این اساس هر فعالیتی که زمینه آشنایی و ارتباط کودک با قرآن را فراهم آورد انس با قرآن محسوب میشود گفت: برنامههای "انس با قرآن" میتوانند در قالب قرائت قرآن، الگوگیری از آن، حفظ برخی سورهها، آشنایی با داستانهای قرآنی، گوش دادن به قرائتهای زیبای قرآن و ... طراحی شوند. هدف "علاقه مندی به قرآن" نیز در قالب فعالیتهای متنوع یاددهی و یادگیری اعم از علاقه به شنیدن قرائت قرآن، حفظ قصه های کوتاه قرآن و آموزههای قرآنی و علاقه به خواندن قرآن کریم دنبال شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مجموع باید توجه کرد که این برنامهها در قالب ترکیبی و روشهای جذاب طراحی میشوند تا اثرگذاری لازم را داشته باشند عنوان کرد: ما مجهز به این راهنماهای عمل هستیم و حتی در ویژگی ها و ارزشیابی معلمان و مربیان هم پایبندی به اصول دینی و علاقه به قرآن را مدنظر داریم با این حال تعحب میکنم چطور برخی افراد بدون اینکه یک سوال از ما بپرسند چنین اظهاراتی را مطرح میکنند.
حکیمزاده ادامه داد: ممنوعیت فعالیتهای قرآنی را قویا تکذیب و اعلام میکنیم چنین موضوعی به هیچ وجه در برنامه های ما نبوده و برعکس رویکردهای آموزش و پرورش و شخص بنده توجه به قرآن و آموزههای آن در تمام دوران کودکی است. بخصوص برای دوره پیش دبستانی برنامه راهنمای مشخص داریم که در چارچوب آن برنامه های متنوع و متعددی طراحی و اجرا می شود که میتوان فهرستی از آن را در اختیار قرارداد.
وی با بیان اینکه توجه به آموزههای قرآنی از فعالیت های مهم استان هاست گفت: آموزش و ارتقای فعالیتهای قرآنی از گذشته مورد اهتمام آموزش و پرورش بوده و در آینده هم خواهد بود و معتقدیم هیچ چیز نمیتواند جای آموزه های قرآنی را بگیرد.