arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵

تاملی بر تغییر عضو هیات مدیره ایران خودرو/ استعفا یا برکناری؛ مساله این است

شنیده ها حکایت از آن دارد که در ماه های اخیر، اختلافات مدیران کروز با جمشید ایمانی روز به روز بیشتر شده و در نهایت با برکناری وی، به اوج رسیده و علنی شده است. علت اصلی و در حقیقت نقطه شروع این اختلافات نیز در ماجرای خرید سهام گروه بهمن توسط کروزی ها ریشه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با وجود اینکه کنار رفتن یکی از اعضای هیات مدیره ایران خودرو با نامه ای که وی در اختیار رسانه ها گذاشت «استعفا» اعلام شد اما شنیده می شود که این استعفای بعد از برکناری بوده و شرکت «پیشگامان بازرگانی گل یار» به دلیل اختلافاتی که با نماینده خود در هیات مدیره ایران خودرو داشته،  تصمیم به برکناری او و جایگزنی امیرعباس حسینی گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری «انتخاب»، در یکی دو روز گذشته  نامه استعفایی به نقل از جمشید ایمانی منتشر شده که وی به دلایلی که خودش آنها را بی‌قانونی، مشکلات مالی، اقتصادی و انجام معاملات ضربدری در ایران‌خودرو عنوان کرده، از حضور در هیات مدیره این شرکت استعفا داده است اما پیگیری ها نشان می دهد که شرکت «پیشگامان بازرگانی گل یار» یا همان «کروز» خودروئی ها، خود تصمیم به تغییر نماینده گرفته و با برکناری جمشید ایمانی، فرد دیگری را جانشین وی کرده است.

شنیده ها حکایت از آن دارد که در ماه های اخیر، اختلافات مدیران کروز با جمشید ایمانی روز به روز بیشتر شده و در نهایت با برکناری وی، به اوج رسیده و علنی شده است. علت اصلی و در حقیقت نقطه شروع این اختلافات نیز در ماجرای خرید سهام گروه بهمن توسط کروزی ها ریشه دارد.

ماجرا از این قرار است که شرکت کروز پس از آنکه گروه بهمن را در شهریورماه امسال خریداری می‌کند، تغییراتی در ترکیب هیات مدیره آن ایجاد کرده و ناصر شاهباز را به‌عنوان مدیرعامل و حسن عموزاده را به عنوان رییس هیات مدیره معرفی می کند. این دو نفر از یاران و نزدیکان جمشید ایمانی بودند اما کروز کمتر از دوماه بعد، افراد دیگری را جانشین این دو تن کرد. جمشید ایمانی نیز این تغییرات را برنمی تابد و اختلافات آغاز می شود.

نوع عملکرد جمشید ایمانی در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو – که البته تازگی نداشته و رویه همیشگی مرد مالی صنعت بوده -  مزید برعلت می شود و فاصله کروز با ایمانی هر روز بیشتر شد.

از جمله اقداماتی که به افزایش اختلافات دامن زد، تلاش برای انجام کارهایی است که از قضای روزگار جمشید ایمانی در نامه به اصطلاح استعفای خود به آن اعتراض کرده است!

او در نامه خود به معاملات ضربدری و خرید سهام ایران خودرو توسط شرکت های زیرمجموعه اشاره و انتقاد کرده است، حال آنکه گفته می شود او از دیرباز معمار و بانی چنین اقداماتی در فضای سهامداری شرکت های بزرگ بوده و در ایران خودرو نیز به دنبال اجرای چنین رویه ای بوده است.

یک سایت خبری خردادماه گذشته مطلبی را منتشر کرده که در آن به بررسی پیشینه و اقدامات جمشید ایمانی در همین خصوص پرداخته است. در بخشی از مطلب مذکور که به اتفاقات سال های گذشته در شرکت سایپا پرداخته، در مورد فعالیت های جمشید ایمانی آمده است که او «ترتیبی اتخاذ کرد که براساس آن سلسله معاملاتی صورت گرفت و آنها با پول سایپا، خود سایپا را خریدند تا برای همیشه بر آن مالکیت و مدیریت داشته باشند! فاز دوم ایده! آنها تملک بیش از 50درصد سهام ایران خودرو بود که در اجرای آن ناکام ماندند. حال، پس از گذشت چندسال از آن ماجرا به نظر می رسد نقشه ای دیگر ترسیم شده و جمشید ایمانی با ماموریت و هدفی مشابه روانه ایران خودرو شده است.»

در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که ایمانی برای دومین بار است که از ترکیب مدیریتی ایران خودرو کنار گذاشته می شود و از قضا در تجربه نخست نیز به دلایلی مشابه ایران خودرو را ترک گفت.

با در نظر گرفتن این شواهد و قرائن باز هم باید به این پرسش فکر کرد که آیا دلیل کنار رفتن جمشید ایمانی استعفایی است که نامه آن را به رسانه ها فرستاده است یا کروزی که تصمیم به جایگزینی نماینده خود گرفته است؟
برچسب ها: ایران خودرو
نظرات بینندگان