پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشست پرسش و پاسخ فیلم «گشت٢» با حضور سعید سهیلی، کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامهنویس و عوامل سازنده فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
به گزارش انتخاب، در این نشست سعيد سهيلي، كارگردان، تهيه كننده و فيلمنامهنويس، حميد فرخ نژاد، پولاد كيميايي، بهاره افشاري و ساعد سهيلي، بازيگران فيلم، مهدي محمدنژاديان، فيلمنامهنويس، حسن ايوبي، تدوينگر، مسعود سلامي، مدير فيلمبرداري حضور داشتند.
سعید سهیلی در ابتدای این نشست گفت: «وظيفه خود ميدانم كه با تمام سلولهاي بدنم از تك تك افرادي كه در اين جمع حضور دارند تشكر كنم و از كساني كه فيلم را ديدند، چه دوست داشتند و چه نداشتند، سپاسگزار باشم.»
او در ادامه درباره حواشی که در نشست فیلم «قاتل اهلی» به وجود آمد اظهار داشت: «کسانی که سالن «قاتل اهلی» را به هم ریختند اهالی مطبوعات نبودند، برای هر فرزندی بزرگ ترین قهرمان پدرش است، مخصوصا اینکه پدرش قهرمان ساز یک ملت باشد. كيميايي قله است و سطح او را كه خالق «گوزنها» و «قيصر» است، در اندازه خودمان پايين نياوريم.»
وي با اشاره به حواشي روزهاي اخير جشنواره گفت: «حق دوست داشتن و نداشتن يكي از حقوق اوليه هر آدمي است كه متاسفانه كمتر به اين موضوع پرداخته شده است. حق هر آدمي است كه فيلمي را دوست داشته باشد و يا نداشته باشد و هيچ كارگرداني حق ندارد از اين موضوع ناراحت شود. همه آدمها ميتوانند راجع به فيلم نظر دهند و حتي پرخاش كنند اما آنچه مهم است، احترام متقابل است.»
سهيلي، در پاسخ به انتقاد خبرنگاري كه برخي قسمتهاي فيلم را توهين به مخاطب میدانست، گفت: «من فكر ميكنم «گشت٢» فيلم سخيفي نيست و حتي به مخاطب احترام گذاشته است. كم انصافي است براي چند ديالوگ، كل فيلم را زير سئوال ببریم.»
کارگردان این فیلم با اشاره به توقيف فيلم «گشت ارشاد» تصریح کرد: «سال ٩١ اتفاقي افتاد كه اگر جلوي آن گرفته ميشد، نوع برخورد با سینما ادامه پيدا نميكرد اما خانه سينما در آن زمان سكوت كرد و دو فيلم پرفروش از پرده پايين كشيده شد كه اميدوارم كه هيچگاه اين اتفاق براي سينما تكرار نشود. در زمانهاي كه ظرفيت جامعه بالا رفته و هر دو جناح چپ و راست با هم گفتگو ميكنند مطمئنا شاهد همچين اتفاقهايي نخواهيم بود. اميدوارم اتفاقي براي اين نيفتد و اكران خوبي داشته باشد.»
سهيلي با تاكيد براينكه ما اين فيلم را فقط براي مردم و تماشاچي ساختهايم، افزود: «من اگر بخواهم براي منتقدان فيلم بسازم شايد بتوانم اما اين فيلم براي جذب مردم به سالنهاي سينما ساخته شده و اگر اين اتفاق بيفتد ما به هدفمان رسيدهايم.»
سهيلي درباره انتخاب موضوع آقازادهها در فيلم توضيح داد: «هر كارگرداني ضمن ساخت يك قصه خودش را عريان روي پرده به نمايش ميگذارد و برخي موضوعات از ناخودآگاه فيلمساز ميآيد و من فيلمساز آرامي نيستم».
وي در توضيح شباهت سكانس پاياني فيلم با فیلم «پاپيون» گفت: «قطعا «پاپيون» فيلم مورد علاقه من است و اگر شباهتي وجود داشته، به دليل تأثيري است كه اين فيلم بر ضمير ناخودآگاه من گذاشته است.»
بهاره افشاري نيز درباره حضور كوتاهش در اين فيلم گفت: «آقاي سهيلي فرد قابل احترامي براي من است كه فرقي ندارد چه فيلمنامهاي را پيشنهاد دهند و چشمبسته برايشان بازي ميكنم و دليل حضور من شخص آقاي سهيلي بود.»
ساعد سهيلي نيز گفت:«معمولا قسمت دوم فيلمها نگراني دارد. من با «گشت ارشاد» وارد سينما شدم و اين فيلم برايم مهم است. خوشحالم كه «گشت2» اگر از قسمت اول بهتر نشده، بدتر هم نشده و مخاطب با آن ارتباط گرفته است.»
مهدي محمدنژاديان كه به همراه سعيد سهيلي فيلمنامه اين فيلم را نوشته است، درباره ابتذال در فيلم توضيح داد: «شوخي به ذاتش مبتذل نيست، بايد كاركردش را ديد. ابتذال نيز نسبي است. كمدي يك نوع جهانبيني است كه قرار است زشتيهاي دنيا را به ما نشان دهد، ما را بخنداند و پشتاش حرفي را بزند.»
او افزود: «برخي منتقدان اصرار دارند نگاه اجتماعي فيلم را نبينند و كل فيلم را تنها به دليل برخي قسمتها مبتذل ميدانند. هر شوخي بايد در خدمت فيلم باشد كه در اين فيلم نيز شوخيها در همين راستاست.»
پولاد كيميايي درباره ساخت فیلم کمدی در ایران گفت: «به اين دليل كه تحمل جامعه پايين آمده و صحبت راجع به هر نكتهاي باعث ناراحتي افرادي ميشود. با هر چيزي عصبي برخورد ميشود و نقد هم عصبي شده كه بزرگان ما مثل آقاي بيضايي و كيميايي را رنجانده است.»
کیمیایی افزود: «گشت2» در عين حال كه تلخ است، لايههاي كميك دارد. صداقت آقاي سهيلي در فيلمشان جاري است و من از كاركردن با ايشان لذت بردم.»
پولاد کیمیایی در توضيح رفتارش در حاشيه نشست «قاتل اهلي» نیز توضیح داد: «پدر من ٥٠ سال است كه در اين سينما فيلم ميسازد و بايد احترامش حفظ شود. من نگران حال پدرم بودم كه آن واكنش را نشان دادم.»
حميد فرخنژاد نيز با تأكيد بر سختي حوزه فيلمسازي در ايران، افزود: «كار كردن در حوزه طنز نيز به دليل طاقت پايين جامعه مشكلتَر ميشود. اشكال نقد در ايران اين است كه در خلاء مسائل نقد ميشوند و سينماي امريكا را وسط ميآورند. فضايي كه ما در آن نفس ميكشيم، بسيار مهم است.»