arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۰
احتمال افزايش قيمت تندر 90

تندر ايران 30درصد گران تر از جهان

گران تر بودن خودرو در ايران نسبت به جهان مساله تازه اي نيست اما هميشه اين سوال پرسيده مي شود كه دقيقا چقدر خودروها در ايران گران تر از جهان هستند. پس از مدت ها حالايكي از مديران خودرويي جواب قطعي به اين موضوع داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  گران تر بودن خودرو در ايران نسبت به جهان مساله تازه اي نيست اما هميشه اين سوال پرسيده مي شود كه دقيقا چقدر خودروها در ايران گران تر از جهان هستند. پس از مدت ها حالايكي از مديران خودرويي جواب قطعي به اين موضوع داده است.

به گزارش انتخاب، پيمان كارگر، مدير رنو در ايران در پاسخ به این سوال كه تندر توليد شده در ايران چقدر از تندر توليد شده در اروپا گران تر است، توضيح داده تندر توليد شده در ايران حدود 30 درصد گران تر از توليد اين خودرو در اروپاست.

اينجا دقيقا اين سوال مطرح مي شود كه با توجه به ارزان بودن انرژي و كارگر چرا بايد توليد خودرو در ايران گران تر از اروپا باشد.

پيمان كارگر كه از مديران بلندپايه شركت رنو نيسان به شمار مي رود اين گونه مي گويد كه نوع توليد در شركت هاي قطعه ساز ايران و ميزان بهره وري سبب شده قطعات ايراني 20 درصد گران تر باشند، البته زيرساخت هاي اقتصادي ايران هم در اين اتفاق بي تاثير نيست. به هر حال علت پيشرفت قطعه سازان كشور روماني نسبت به ايران كه تندر در آن توليد مي شود، فضاي سالم تر براي رقابت شركت ها با هم نسبت به ايران است.

    كارگر با اين همه تصريح مي كند كه حدود 10 درصد هزينه هاي توليد با توجه به افزايش قيمت ها در ايران افزايش پيدا كرده كه رنو سعي مي كند با روش هاي افزايش بهره وري اين ميزان فشار را كاهش دهد ولي به هر حال احتمال افزايش قيمت دوباره تندر90 در ايران وجود دارد.

    كارگر تاكيد مي كند كه رنو همچنان مي خواهد شريك استراتژيك صنعت خودرو ايران باشد و هم اكنون پس از چند سال، ايران دوباره به بحث اصلي رنو تبديل شده است. توليد تندر هم اكنون سه برابر قبل و توليد مگان دو برابر قبل شده و كيفيت تندر توليد شده در ايران پس از روماني در جهان در مكان دوم قرار دارد.

    رنو مي خواهد شش مدل جديد را در ايران توليد كند و باقي 40 محصول خود را از طريق واردات به بازار ايران بياورد.

    وي گفت البته تاخير هايي در توليد پروژه هاي جديد رخ داده است، چرا كه رنو در ايران مريض بود و آرام آرام از حالت زيان ده خود در ايران در حال خروج است. با اين همه به نظر مي رسد دو سال ديگر رنو ساندرو رقيب پژو206 و تا آخر امسال وانت تندر90 در ايران توليد شود. البته توليد مدل جديد تندر90 با تاخير مواجه شده است.

    وي در پاسخ به اين سوال كه قرار بود تا بهار 1390 مدل تغيير شكل يافته تندر وارد بازار ايران شود ولي حالاپس از آنكه دو سال از ورود مدل جديد تندر به بازار اروپا مي گذرد اين محصول وارد ايران نشده كه اين برخلاف قرارداد رنو با ايران بوده پاسخ مي دهد؛ دو محصول تغيير شكل يافته تندر90 قرار است وارد بازار شود. يكي محصول طراحي شده توسط پارس خودرو است كه در مراحل تاييد كيفي قرار دارد و اگر كيفيتش تاييد شود وارد بازار مي شود. دومين محصول تندر تغيير شكل يافته توسط رنو است كه باز هم دچار تغيير شده و قرار است طراحي داخلي آن هم تغيير كند، تغيير داخلي اين خودرو در سال 2012 تكميل مي شود و اين خودرو هم در اواخر سال 2012 وارد بازار ايران مي شود.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، با ورود اين دو محصول جديد، توليد تندر در سه حالت در ايران ادامه خواهد يافت. وي گفت هم اكنون در رنو طراحي خودرويي كه بتوان آن را در بازار ايران زير 10ميليون تومان عرضه كرد در جريان است. اين برنامه براي كشورهايي مانند ايران روسيه و هند در دست اجراست.

 برنامه هاي رنو در ايران بسيار زياد است و توليد را تا سقف 300هزار دستگاه در سال مي توانيم در ايران خودرو و سايپا انجام دهيم، ولي اگر اين ميزان به بيش از اين عدد برسد بايد يا كارخانه مستقل در ايران بسازيم يا به دنبال مشاركت جديدي با شريكان خود برويم.
نظرات بینندگان