پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس کمیته حمل و نقل و تر افیک شورایشهر تهران در برنامه مناظره با اشاره به معضل ترافیک در تهران گفت: احداث پلصدر در دوره قبلی شورا انجام شده و به نظر من هم با هزینه این سازه میتوانستیم دو خط مترو در شهر احداث کنیم.
به گزارش انتخاب، ترافیک در کلانشهرها از جمله مباحثی است که این روزها اعتراضهای بسیاری دنبال داشته، بر همین اساس موضوع مورد بحث در برنامه مناظره شبکه یک سیما به ترافیک در کلانشهرها اختصاص داشت.
امیر جعفر پور، کارشناس حمل و نقل سهمیه بندی بنزین برای مصارف شخصی را از جمله راهکارهای حل معظل ترافیک در کلانشهرها میداند و در اینباره گفت: ما میتوانیم با صرفهجویی حاصل از کاهش مصرف سوخت در کشور این مبلغ را برای رشد و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم.
وی افزود: امروزه در همه کشورهای دنیا با استفاده از دوربینهای ثبت تخلف و هوشمند تردد خودروها بررسی و مدیریت می شود.
جعفرپور با اشاره به اینکه من قبول دارم تعداد ناوگان عمومی کم است، اظهار کرد: اما همین توان فعلی هم که وجود دارد به دلیل بیبرنامگی و حضور خودروهای تک سرنشین، مسیر باز و بدون ترافیکی برای عبور و مرور آن ها وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا کارایی لازم را نداشته باشد.
این کارشناس حمل و نقل در ادامه افزود: در کشورهای دیگر به جای برنامه حمل و نقل، نسخه حمل و نقل دارند و دنبال تقویت و استفاده از وسایل حمل و نقل غیر موتوری هستند. مردم هم در این کشورها علاقهمند هستند تا از وسایل غیر موتوری استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت ناوگان حمل و نقل کشور با توجه به شرایط فعلی سخت است،گفت: آمارها نشان می دهد که در حال حاضر بهره وری ناوگان اتوبوسرانی در کشور کمتر از نصف است. از تنها شهر تهران مورد نظر مسئولان و متولیان این بخش است که به نظرم باید این دیدگاه اصلاح شود.
جعفر پور کارشناس حمل و نقل در پاسخ به سوال بیندگان برنامه گفت: با توجه به مطالعاتی که انجام شده است، هیچگاه افزایش قیمت سوخت، افزایش تورم را در پی نخواهد داشت.
مسئولان ماسکها را به چشم زدهاند، نه دهان!
اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران از دیگر مهمانان این برنامه راهکار حل معضل ترافیک کلانشهرها را، گسترش مترو و اتوبوسهای تندور عنوان کرد و در اینباره گفت: بحث ترافیک در کشور باعث بروز دو مشکل جدی از جمله اتلاف وقت و عدم پیش بینی کارها و افزایش آلودگی در سطح شهرها شده که اگر در بحث حل معل ترافیک اقدامی انجام شود، باعث حل این مشکلات هم خواهد شد.
وی افزود: به نظر من حل این موضوع باید به عنوان دغدغه همه مسئولان و متولیان این بخش تبدیل شود زیرا شهرداری به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد.
شاکری با اعتراض به کیفیت خودروهای تولیدی در کشور، گفت: اقدام نامناسبی که سال گذشته انجام شد، پرداخت یکمیلیارد دلار تسهیلات به مردم برای خرید خودروهای بیکیفیت و بلااستفاده در پارکینگهای شرکتهای خودروسازی بود.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه روزهای اخیر که شاهد آلودگی هوای تهران بودیم، به جای اینکه ماسک بر دهانها باشد بر چشمها بود. به نظرم تنها راه حل این مشکلات عزم ملی است زیرا 50 درصد متروی کشور در دست حاکمیت است که تنها راه این است همه دست به دست هم دهیم تا این معضل بزرگ در کشور حل شود.
شاکری در پاسخ به سوالی درباره اینکه اعضای شورای اسلامی شهر تهران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده میکنند یا خیر گفت: بله همه اعضای شورایشهر از این ناوگان استفاده میکنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مالها و مراکز خرید در شهر تهران باعث تشدید ترافیک شده، اظهار کرد: بله، شاید در برخی نقاط باعث تشدید ترافیک و قفلشدن خیابانها شده باشد، اما این ترافیکها نقطهای است.
سرعت اقدام مسئولان کند است
محسن پیر هادی، عضو شورای شهر تهران نیز معتقد بود گسترش مترو و اتوبوسهای تندور در سطح شهر عاملی برای حل معضل ترافیک در تهران است و دراینباره توضیح داد: ما نباید همه مشکل را گردن مردم بیندازیم زیرا اگر در حال حاضر مشکلی وجود دارد بهطور حتم ناشی اقدامات نادرست مسئولان در اینباره است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار اتوبوس فرسوده در کشور داریم، افزود: متاسفانه سرعت اقدام مسئولان و حاکمیت بسیار پایین است و نباید با این شرایط از مردم انتظارات غیر معمول داشته باشیم.
پیرهادی درباره ناوگان اتوبوسرانی گفت: از سال 91 تا به امروز حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهرداری تحویل داده نشده است. با توجه به اینکه فرهنگ و سبک زندگی مردم تغییر کرده و درصد استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی بیشتر شده است.
ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی
در ادامه محسن سرخو، رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از دیگر مهمانان برنامه درباره ترافیک کلان شهرها گفت: ترافیک موضوعی است که با آلودگی هوا در کلان شهرها عجین شده و اسناد بالادستی در شورای اسلامی شهر تهران نیز با نگاه به این موضوع تدوین شده است.
وی درباره این اظهار نظر که باید سوخت افزایش یابد، اظهار کرد: درآمد مردم در کشور ما به ارز نیست که بخواهیم هزینه ها را هم از آنها ارزی دریافت کنیم. یکی از مباحثی که به نظر من در افزایش ترافیک نقش مهمی دارد، حذف سرویس ایاب و ذهاب ادارات و سازمان ها در دولت قبل است زیرا تا زمانی که این سرویس ها پابرجا بود، خودرو کمتری در سطح شهر تردد داشت و کارمندان سازمان ها و ادارت مجبور نبودند که با ماشین شخصی خود عبور و مرور کنند و به نظر من باید این رویه اصلاح شود.
وی درباره اقدامات شهرداری در این باره گفت: شهرداری اقداماتی در این زمینه داشته است اما این اقدامات کافی نبوده است.
سرخو ادامه داد: ما نیازمند فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.
این عضو شورای شهر در پاسخ به سوالی گفت: احداث پل صدر در دوره قبلی شورا انجام شده است و به نظر من هم با هزینهی این سازه می توانستیم دو خط مترو در شهر احداث کنیم.