پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : صدی دویستی نداری؟! ... جملهای که این روزها با سوار شدن تاکسیهای رینگ اول و دوم میدان امام(ره) حتما خواهید شنید.
به گزارش انتخاب، بارها در مسیرهایی که کرایه آن 600 یا 700 تومان است، دیده
یا شنیدهایم رانندگان و مسافران به علت کمبود پول خُرد با یکدیگر درگیری
لفظی پیدا میکنند.
بسیار دیده شده برخی رانندگان وقتی مبلغی بیشتر از کرایه دریافت میکنند به
جای پرداخت مابقی آن، عصبانی میشوند و خطاب به مسافرانی که پول خرد
ندارند، میگویند پول خُرد نداری سوار نشو ...!
اما در این بین به هیچ وجه نمیتوان رانندگان تاکسی را مقصر دانست چرا که
آنها هم نمیدانند از چه منبعی باید پول خُرد مورد نیازشان را تأمین کنند
به طوریکه گاهی ناچارند در ازای خرید پول خُرد مبلغی بیشتر طلب میکنند.
اتوبوسها هم که دیگر کارتی شدهاند تا بتوانند پول خُردشان را به
تاکسیرانان عرضه کنند. شنیدهها هم از عدم همکاری کمیته امداد در این زمینه
حکایت دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان با اشاره به
آمار شکایتهای مردمی از حوزه تاکسیرانی به خبرنگار ایسنا گفت: بیشترین
موارد شکایت مربوط به درگیریهای لفظی بین راننده و مسافر است.
مهرداد خورشیدوند عنوان کرد: ۴۹ مورد شکایت تلفنی و ۹۵ مورد شکایت مکتوب
تنها در چهارماهه نخست امسال صورت گرفته که ۷۵ مورد آن به مصالحه رسیده
است.
وی تعداد رانندگان دارای کارت شهری همدان را 10 هزار و 251 نفر اعلام کرد و
افزود: 712 نفر از دارندگان کارت شهری بالای 60 سال سن دارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان تعداد
تاکسیهای شهر همدان را 3400 دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: 3250 راننده
مالک تاکسی، 150 راننده دارای وکالت کاری از سوی مالک تاکسی و 749 راننده
نیز به صورت کمکی و در شیفت عصر و روی تاکسیهای همدان کار میکنند.
خورشیدوند از انجام ۴۰۰ هزار سفر به صورت روزانه توسط ناوگان تاکسیرانی
همدان خبر داد و بیان کرد: یکی از روشهای کنترل و مدیریت ناوگان
تاکسیرانی، پرداخت الکترونیکی و استفاده از سامانه AVL است که در کشور
مطرح شده اما اجرای آن در یکی از کلانشهرها با مشکل مواجه شده است.
وی ایجاد کیف الکترونیک را لازمه راهاندازی سیستم پرداخت الکترونیکی دانست
و عنوان کرد: باید زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای این طرح در همدان
فراهم شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز پیشنهاد افزایش 20
درصدی 25 خط از خطوط تاکسیرانی شهر همدان برای رُند شدن کرایه را ارائه کرد
و گفت: در افزایش قیمتی که به تازگی در کرایه تاکسیها اعمال شد، نرخ
کرایههای تاکسی 13 درصد اضافه شد اما در برخی از خطوط تاکسیرانی، رُند
نبودن نرخها و مشکل تهیه پول خُرد نارضایتیهایی را به دنبال داشته است.
کامران گردان تصریح کرد: نرخ کرایه 25 خط از کلیه خطوط تاکسیهای شهری رُند
نیست و نیازمند تهیه پول خُرد است و به درخواست سازمان تاکسیرانی تصمیم
گرفته شد در این کمیسیون موضوع رُند شدن نرخ کرایه این خطوط مورد بررسی
قرار گیرد.
این عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه رُند شدن رو به بالا در 7 خط افزایش
150 تومانی بر نرخ اولیه را دربردارد، عنوان کرد: ممکن است این افزایش
قیمت به جهت رُند شدن نرخ، نارضایتیهایی در پی داشته باشد اما اگر رُند
شدن نرخ به سمت پایین صورت گیرد عملا افزایشی در کرایه این خطوط اعمال نشده
که با درنظر گرفتن شرایط دیگر خطوط و احتمال افزایش نرخ بنزین در سالجاری،
این اقدام منصفانه بهنظر نمیرسد.
با این تفاسیر 712 نفر از رانندگان فعال در شهر همدان بالای 60 سال سن دارند و در سن بازنشستگی قرار دارند.
موضوع ترافیک در کلانشهر همدان با جان و مال مردم ارتباط مستقیم و موثر
دارد و توجه جدی مسئولان امر را میطلبد تا بیشتر به بحث جایگزینی
تاکسیهای فرسوده یا افزایش نرخ کرایهها پرداخته شود.
همچنین ایجاد 700 فرصت شغلی توسط تاکسیرانی همدان برای جوانان حائز صلاحیت، امری دور از واقع و یا خارج از توان این سازمان نیست.