arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۰

گراني بليت هواپيما با چاشني خدمات نامناسب

اين روزها بحث افزايش قيمت بليت هواپيما بار ديگر بر سر زبان ها افتاده و دولت هم موافقت خود را با افزايش 14 درصدي قيمت ها در اين بخش اعلام كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: اين روزها بحث افزايش قيمت بليت هواپيما بار ديگر بر سر زبان ها افتاده و دولت هم موافقت خود را با افزايش 14 درصدي قيمت ها در اين بخش اعلام كرده است.

مسوولان بخش حمل ونقل هوايي كشور كه همواره در مقابل خدمات نه چندان مناسب شركت هاي هواپيمايي داخلي سكوت مي كنند و آن را به دوش قيمت پايين بليت هواپيما در كشورمان مي اندازند، در هفت سال اخير اين پرسش را پاسخ نداده اند كه پس از افزايش قيمت ها در اين بخش، چه خدماتي اضافه شده است. با توجه به اهميت موضوع، افزايش قيمت بليت هواپيما در هفت سال اخير را مورد بررسي قرار داديم.

 ابتدا به سال 83 برمي گرديم، وزير راه وترابري احمد خرم است و آن جنجال هاي معروف وي. خرم آن زمان گفته بود: «ماجراي افزايش قيمت بليت هواپيما از مثال هاي مرغ و تخم مرغ است. مساله منطقي كردن هزينه ها يا افزايش قيمت بليت يا پرداخت يارانه ها اگر انجام نشود، نوسازي هواپيماها و امنيت پرواز را دچار مشكل مي كند.»

برهمين اساس، خرم مجوز افزايش 5/33 درصدي قيمت بليت هواپيما در شهريور ماه سال 83 را صادر كرد كه واكنش هاي شديد مجلس را در پي داشت. پس از اين افزايش، چند سالي قيمت ها در بخش حمل ونقل هوايي تثبيت ماند تا اينكه در مرداد ماه سال 86 دولت با محوريت وزارت راه وترابري با افزايش 17درصدي قيمت بليت هواپيما موافقت كرد.

حسين خانلري، رييس وقت سازمان هواپيمايي كشور در مردادماه سال 86 گفته بود: «شوراي عالي هواپيمايي پس از تشكيل هفت جلسه با هدف تعيين و ارتقاي ايمني و سلامتي در صنعت حمل ونقل هوايي و ايجاد توازن بين هزينه شركت هاي هواپيمايي و ميزان درآمد آنها اين تصميم را اتخاذ كرده است.در ادامه در دي ماه سال 87 بار ديگر قيمت بليت هواپيما به ميزان 15 درصد افزايش يافت.

 در اين ميان، حسين خانلري، رييس وقت سازمان هواپيمايي كشوري همان زمان، اين افزايش قيمت در حمل ونقل هوايي را امضا كرد. يكي از مقامات سازمان هواپيمايي كشوري همان زمان در اين باره گفته بود: «با افزايش قيمت بليت هواپيما به دليل جبران بخشي از هزينه هاي بالاي شركت هاي هواپيمايي موافقت شده است.» سال 88 قيمت افزايش نيافت و بدون تغيير باقي ماند، اما در مهر ماه سال 89 كه بحث داغ اجراي هدفمندي يارانه ها مطرح بود، در سكوت محض رسانه اي با ابلاغيه رضا نخجواني، رييس سازمان هواپيمايي كشوري به شركت هاي هواپيمايي به يكباره 30 درصد قيمت بليت هواپيما گران شد.
نظرات بینندگان