پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در
چهاردهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که گفتوگو با سردار سید مسعود
جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح به چاپ رسیده،
سؤوالات غیر متعارف و جالب در مورد واکنشش به تحریمش توسط آمریکا و اروپا،
سینما رفتنش، قدم زدنش در پارک و... به چشم می خورد که بخشی از پرسش و
پاسخها را میخوانید:
شما
و برخی از شخصیتها در ردیف تحریمیهای آمریکا و اروپا قرار گرفتهاید.
بعضی وقتها سؤالاتی مطرح شد که حسابهای بانکی افراد مسدود شده و برخی از
آقایان جواب دادند هر شماره حسابی از ما پیدا کردند مسدود کنند. این قضیه
تحریم شخصیتها چه مبنایی دارد؟
حقیقتاً
باید گفت غربیها و کسانی که برنامهریزی میکنند برای فشار به جمهوری
اسلامی، گاهی در مورد مصادیق دجار مشکل میشوند، مثلاً فکر میکنند با
تحریم اشخاص میتوانند به نظام فشار وارد کنند. در هیچ کشوری چنین
تحریمهایی اثر جدی نداشته است تا چه رسد به ایران؟
اولین باری که این خبر را شنیدید، چه احساسی به شما دست داد؟
من حتی احساس طنز هم نسبت به این مسائل پیدا نکردم، احساس کردم واضعان این قوانین چقدرحقیر و نادان هستند.
چقدر سینما میروید؟
گاهی فیلم میبینم.
سینما کمتر میروید؟
بله، کمتر میروم. لیکن در روند موضوع فیلم و سینما هستم.
چقدر
در بین افراد جامعه هستید؟ شما مسؤولی هستید که درحوزه فرهنگی سیاستگذاری
و برنامهریزی میکنید. مثلاً چقدر در پارک قدم میزنید؟
من
برای اینکه نسبت به واقعیتهای محیط پیرامون خودم بیگانه نشوم، سعی میکنم
در خیلی از محیطها که ممکن است شما حتی فکرش را هم نکنید، حاضر میشوم.
مثلاً چه محیطهایی؟
در مساجد، سینماها، پارکها، اتوبوسها، مغازهها و در هر محل عمومی که شما فکر کنید.
پس همیشه حضور دارید؟
بله.
چقدر این مشاهدات اجتماعی در تصمیمگیریهای شما تأثیر میگذارد؟
خیلی.
اصولاً حضور در میان آحاد مختلف جامعه و حضور در سرپنجهها در یک سازمان
در امر تصمیمسازی و تصمیمگیری فوقالعاده اهمیت دارد. مقام معظم رهبری هم
در مورد نیروهای مسلح تقریری دارند و آن توجه به سرپنجههاست. حقیقتاً
موقعی که شما با سرپنجهها ارتباط برقرار میکنید، بیشتر متوجه میشوید
تصمیمگیریهای شما چگونه است؛ آیا مبتنی بر واقعیتهاست یا مبتنی بر
ذهنیات خودساخته؟
چند درصد از وقت و برنامههای ستاد کل به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا میکند؟
شاکله
اصلی ستاد کل طبیعی است که مربوط به مجموعه نیروهای مسلح وسختافزاری است.
در عین حال تلاشی طی سالهای گذشته صورت گرفته امروز این تلاش جاری است که
به بخش جنگ نرم توجه ویژهای صورت بگیرد و صورت هم میگیرد.
پس شاکلهاش در حال حاضر کار فرهنگی است؟
در کنار شاکله نظامی شاکله فرهنگی هم به شدت مورد توجه قرار دارد.
ناگفتهای دارید؟
مسؤولان اصلی دستگاههای فرهنگی، فرهنگی فکر کنند.
این یک توصیه بود.
همین کافیست.
چهاردهمین
شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مطالب متنوعی در حوزه جنگ نرم، آداب
سخنگویی در وزارت امورخارجه، آسیبشناسی همایشها، کنفرانسها و
سمپوزیومهای حوزه روابطعمومی کشور، اقتصاد هنر و جامعه اطلاعاتی بر روی
پیشخوان مطبوعات قرار دارد.