arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

گزارش فایننشال تایمز از بحران صندلی های خالی در المپیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» روز سه شنبه نوشت: صندلی های خالی ورزشگاه های میزبان بازی های المپیک 2016 ریو نیز به جمع مشکلات حاشیه ای این بازی ها افزوده شد، هر چند مسئولان برگزاری بازی ها از روند فروش بلیت بازی ها ابراز رضایت می کنند.

این روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت: در کنار مشکلات حاشیه ای بازی های المپیک 2016 ریو اتفاق شگفت آور این دوره از بازی ها، صندلی های خالی ورزشگاه های میزبان بازی ها است به خصوص در مسابقات دو و میدانی که در ورزشگاه بزرگ «انگنهائو» برگزار می شود.

مشکل کمبود تماشاگر یکی از بزرگ ترین معضلات بازی های المپیک 2016 ریو است و این بازی ها را به گل نشانده است. حین اجرای نمایش زیبای مسابقات دوی 100 متر بازی های المپیک 2016 ریو که «اوسین بولت» برای سومین دوره پیاپی قهرمانی آن را به نام خود ثبت کرد، انتظار این بود که فقط تماشاگران جاماییکایی صندلی های ورزشگاه را پر کنند. 

اما این تماشاگران مشتاق و تحسین گر برزیلی بودند که ورزشگاه 60 هزار نفری «انگنهائو» را با فریادهای «بولت؛ بولت» خود به لرزه درآوردند.

هنگامی که قهرمان دوی 100 متر دور افتخار خود را بعد از قهرمان شدن در ورزشگاه زد، در حالی که پرچم ملی کشورش را به دور خود پیچیده بود، ورزشگاه از هلهله شادی تماشاگران به خود می لرزید.

این در حالی بود که یک هفته قبل از این مسابقه، این دونده نام آور نگران بود، مبادا حین برگزاری مسابقه اش صندلی های ورزشگاه خالی بماند. بولت در نواری ویدیویی که در شبکه اجتماعی منتشر شد، در روز مراسم افتتاحیه بازی ها از تماشاگران خواست که برای تماشای مسابقات به ورزشگاه بیایند و به آنها وعده داد که شاهد نمایش های درخشانی خواهند بود.

بازی های ریو 2016 با مشکلات فراوان از جمله آلوده بودن آب خلیج این شهر که مسابقات قایقرانی در آن برگزار می شود و نیز سبز رنگ شدن آب استخر مسابقات شیرجه همراه بود. سرقت مسلحانه از «رایان لاچ» شناگر آمریکایی و هم تیمی هایش در کنار سایر سرقت های پراکنده دیگر از ورزشکاران نیز از دیگر مشکلات حاشیه ای این بازی ها است.

با توجه به مخارج سنگینی ساخت ورزشگاه ها، استقبال کم تماشاگران از مسابقات واقعا اتفاقی غم انگیز است. بسیاری معتقد هستند که معضلات شهر میزبان بازی ها اعم از امنیت سست شهر، آمار بالای جرم و جنایت، تروریسم و هزینه بالای اقامت در ریو، احتمالا از موانعی بوده است که مردم را نسبت به تماشای مسابقات بازی ها بی میل کرده است.

عامل دیگر دخیل در عدم استقبال درخشان از بازی ها نیز خطر انتشار ویروس «زیکا» است که قبل از بازی ها موجبات نگرانی مردم و برگزار کنندگان بازی ها را فراهم ساخته بود. 

وقوع حملات تروریستی در گوشه و کنار جهان در ماه های گذشته و نیز وقوع خشونت های رایج در خود شهر ریو هم در بی رغبتی مشتاقان برای آمدن به ورزشگاه ها بی تاثیر نبوده است.

برگزارکنندگان اصرار دارند که بلیت ها خوب فروخته می شود. این مسئولان مقصر اصلی صندلی های خالی ورزشگاه ها را خصیصه های ذاتی مردم برزیل می دانند و می گویند که این بدان علت نیست که آنها علاقه ای به بازی های المپیک ندارند. 

این نخستین بار است که یک کشور آمریکای جنوبی میزبان بازی های المپیک است. 

یکی از کارکنان کمیته برگزاری بازی ها توضیح داد: ما همواره گفته ایم که برزیلی ها عادت دارند دقیقه 90 برای خریدن بلیت، خانه را ترک کنند.

مسئولان برگزاری بازی ها بیان می کنند از مجموع 6.5 میلیون قطعه بلیت موجود برای همه مسابقات بازی ها تاکنون 5.7 میلیون قطعه به فروش رفته است، یعنی اینکه معادل کمتر از 88 درصد کل بلیت ها فروخته شده است. از 800 هزار بلیت باقیمانده هم برخی قابل فروش نیست، چون مسابقات شان پایان یافته است.

از میان همه بلیت های باقیمانده موجود هم طبق قوانین کشور برزیل، برگزار کنندگان باید شش درصد از بلیت ها را تا روز مسابقه نگه دارند و آن را رایگان در اختیار تماشاگرانی که نیازمند توجه ویژه هستند، نظیر معلولین عرضه کنند.

به رغم همه این مشکلات، برگزار کنندگان بازی ها می گویند که کار فروش بلیت به خوبی پیش می رود و آنها امیدوارند بتونند 367 میلیون دلاری که از محل فروش بلیت بازی های المپیک و پارالمپیک برنامه ریزی شده است را بدست آورند.

«دونووان فره تی» مدیر فروش بلیت بازی های ریو 2016 در این باره توضیح می دهد: استراتژی فروش بلیت بر این منوال است که بلیت مسابقات 42 رشته ورزشی بازی ها بر حسب میزان متقاضی تماشای هر یک از مسابقات به طور مستقل برای رشته های ورزشی حاضر در بازی ها توزیع شده است.

بر اساس تحقیقاتی که مسئولان برگزاری بازی ها در مورد سلائق ورزشی مردم برزیل به عمل آورده اند، بیشترین متقاضی بلیت مربوط به مسابقات رشته های والیبال، تنیس، شنا و دوچرخه سواری جاده بوده است و سایر رشته ها در اولویت های بعدی قرار دارد. این در حالی است که در اکثر کشورهای جهان رشته های دو و میدانی بالاترین متقاضی تماشاگر را دارد، اما در کشور برزیل این رشته ورزشی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

حضور ورزشکاران نام آور و بسیار توانمند در مسابقات و در مرحله فینال مسابقات، نیز از عوامل جذب تماشاگر است. معمولا بلیت مسابقاتی که این گونه ورزشکاران در آنها حضور دارند، گران ترین بلیت کل بازی ها است. به عنوان مثال بلیت مسابقه فینال دوی 100 متر مردان رقم مبنای آن 359 دلار برزیل بوده است که تا هزار و 200 دلار برزیل هم به فروش رسیده است.

ارزان ترین بلیت 40 دلار برزیل است که 300 هزار قطعه از آن به تماشاگران کم توان مالی تخصیص داده شده است.

در بازی های ریو 2016، برای نخستین بار در تاریخ بازی های المپیک امکان پرداخت اقساطی پول بلیت آن هم در سه قسط برای تماشاگران فراهم شده است. این رویه در برزیل رایج است.

عامل دیگر خالی بودن صندلی های ورزشگاه ها که به خصوصیات ذاتی برزیلی ها مربوط می شود، آن است که اصولا مردم برزیل عادت ندارند برای طولانی مدت روی صندلی هایشان بنشینند. این هنجار به خصوص در مسابقات طولانی مدت بسیار شایع است. در این مسابقات تماشاگران صندلی هایشان را ترک می کنند و در پارک المپیک قدم می زنند.

مردم برزیل می گویند که پارک المپیک یک «دیسنی لند» ورزش ها است.

«ماریو آندرادا» مدیر ارتباطات ریو 2016 هم در خصوص صندلی های خالی ورزشگاه ها توضیح می دهد: یکی از عوامل خالی بودن صندلی های ورزشگاه ها این است که بسیاری از رشته ها فاقد ستارگان بزرگ است. 

وی شرح می دهد: هنگامی که مسابقه ای با حضور ستاره ورزشی کشوری خاص برگزار می شود، تماشاگران آن کشور در صفوف گسترده به ورزشگاه هجوم می آورند.

مدیر ارتباطات ریو 2016 می افزاید: یکی از مهمترین تاثیرگذاری های این دوره از بازی های المپیک آن است که این بازی ها به جوانان برزیلی آموخت که می توانند تماشاگر انواع مختلف ورزش ها و مشوق تنوعی از ورزشکاران باشند.

کار فروش بلیت بازی های المپیک ریو از آغاز سال 2015 آغاز شد و حدود 6.5 میلیون بلیت برای 700 مسابقه این بازی ها به فروش گذاشته شد و بیش از نیمی از بلیت ها به بهایی کمتر از 30 دلار آمریکا فروش رفت.

طبق آخرین گزارش کمیته برگزاری بازی ها، فروش بلیت، بخش مهم تامین بودجه برگزاری بازی های المپیک است. فروش بلیت 16 درصد بودجه کل بازی ها را تامین کرده است که بالغ بر 1.2 میلیارد دلار برزیل می شود.

مردم برزیل از سال 2015 امکان خرید مستقیم بلیت بازی ها را یافتند. اما در سایر کشورهای جهان از ماه ژوئن امسال امکان خرید باقیمانده بلیت بازی ها برای متقاضیان فراهم شد. در صورتی که متقاضیان در زمان اعلام شده امکان خرید بلیت را پیدا نمی کردند، می توانستند بلیت را از نمایندگی های مجاز فروش بلیت تهیه کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان