پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در کشور سالانه ۳ هزار کودک به دلیل تصادفات کشته میشوند در حالی که در سوئد فقط ۴ کودک بر اثر تصادف فوت میکنند.
به
گزارش «انتخاب»، پروفسور علی گرجی مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتم
الانبیا و رضوی مشهددر نشست خبری پنجمین گردهمایی بینالمللی ایمنی راه و
ترومای کودکان اظهار کرد: در همه کنگرههای علمی ایدهآلهایی ارائه میشود
زیرا وظیفه مراکز تحقیقاتی اهدای ایدهآلها در دنیاست تا نقایص کشورها
همچون ایران مثلا در زمینه ایمنی راه و ترومای کودکان برطرف شود.وی با
اشاره به بیش از 17 هزار کشته در سال بر اثر تصادفات در کشورمان که حدود 3
تا 4 هزار نفر از این کشته شدگان کودک هستند افزود: امروز در کشورمان به
شرایطی رسیدیم که میتوانیم فرهنگ صندلی کودک در خودروها را نهادینه کنیم
چون زمانی پدرها خودشان کمربند ایمنی نمیبستند ولی امروز وقتی والدین خود
کمربند ایمنی میبندند میتوان فرهنگ صندلی کودک را نهادینه کرد البته
صنایع این کشور نیز باید صندلی کودک ارزان و با کیفیت تولید کنند ولی مهم
تر از آن فشار افکار عمومی برای تهیه صندلی کودک به صنایع است.
گرجی
گفت: اگر از همین امروز فرهنگ استفاده از صندلی کودک را شروع کنیم سال
آینده از کشته شدن 2 هزار کودک جلوگیری خواهیم کرد؛ یعنی 2 هزار پدر و مادر
نیز داغ فرزند نخواهند دید.وی با تاکید بر صرفهجویی بسیار برای کشور در
صورت استفاده از صندلی کودک عنوان کرد: سالانه بین 60 تا 100 هزار کودک بر
اثر تصادفات مجروح میشوند که در پی آن هزینههای بسیار سنگینی بر حوزه
سلامت وارد میشود و نشانههای آن نیز همین بیپولی بیمههاست. پس اگر
بیمهها و وزارت بهداشت برای پیشگیری هزینه کنند مطمئن باشید این امر به
صرفه جویی در هزینه هزار میلیارد تومانی درمان بر اثر تصادفات منجر می شود و
می توان دهها بیمارستان و یا مراکز بهداشتی ساخت.
رئیس مرکز تحقیقات
صرع دانشگاه مونستر آلمان، با مقایسهای بین مرگ و میر کودکان ایرانی و
سوئدی بر اثر تصادفات افزود: در ایران حدود 3 هزار کودک در اثر تصادفات
کشته میشوند در حالی که سالانه در سوئد فقط 4 کودک زیر 12 سال بر اثر
تصادف فوت کنند.وی ادامه داد: امروزه ما مشاهده میکنیم خانوادهها برای
آینده کودکشان مثلا دختر خود جهیزیه تهیه میکنند ولی باید در گام نخست
ایمنی این کودک را تامین کرد تا زنده بماند بنابراین با صندلی کودک میتوان
70 درصد جان نوزادان را در تصادفات نجات داد و برای کودکان 2 تا 7 سال نیز
با به کارگیری صندلی کودک 55 درصد آنان در تصادفات نجات پیدا میکنند
البته به شرط اینکه صندلی کودک استاندارد باشد و به درستی در داخل خودرو
بسته شود.گرجی در ادامه به مسئله استفاده کلاه ایمنی برای کودکان در زمان
دوچرخهسواری تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته یک کودک و فردی که قد آن
1.20 سانتیمتر نباشد حتی اجازه سوار شدن به صورت راکب موتورسیکلت را هم
ندارد بنابراین اگر مردم 30 درصد این موارد را رعایت کنند در ایمنی و سلامت
جانشان بسیارمؤثراست.مدیر مرکز تحقیقات شفا در بیمارستان خاتمالانبیا
عنوان کرد: امروزه کشورهایی در کلوپ کشورهای پیشرفته از نظر ایمنی راهها
تعریف میشوند که 5 قانون مهم را رعایت کنند که در کشور ما 4 اصل آن رعایت
میشود یعنی کلاه ایمنی، بستن کمربند، عدم استفاده از الکل و مواد مخدر در
رانندگی و استفاده نکردن ازگوشی تلفن همراه درحین رانندگی در ایران یک اصل
قانونی است ولی هنوز استفاده از صندلی کودک جزو قانون به حساب نمیآید.وی
با بیان اینکه متاسفانه هیچ زمانی وزارت آموزش و پرورش و خودروسازان در این
همایشهای بینالمللی ایمنی راه شرکت نمیکنند، افزود: در کتاب های درسی
فرمولهایی به دانشآموزان آموزش داده میشود که ممکن است هرگز به کارشان
نیاید در حالی که باید آموزشهای همگانی از جمله عبور و مرور صحیح از
خیابان به دانشآموز آموزش داده شود. مدارس باید زندگی مناسب و ایمن را به
بچه ها یاد دهند همانطور که دربرخی کشورها دروس دانشآموزان فراگیری چگونگی
عبور از خیابان است. بنابراین آموزش و پرورش باید برای ارائه آموزشها
حساس شود زیرا سالانه 3 هزار کودک در ایران بر اثر تصادف میمیرند.
گرجی
در پایان با اشاره به آمار 100 هزار نفری مجروحیت کودکان بر اثر تصادف که 3
هزار نفر از آن ها نیز جان میدهند، خاطر نشان کرد: ساختار شهری در
کشورمان نیز باید طوری باشد که در اطراف مدارس مانع یا سکویی قرار نداشته
باشد تا دید دانشآموز و راننده دچار اختلال شود و علائم راهنمایی و
رانندگی زیادی نیز باید در اطراف مدارس قرار گیرد؛ بنابراین پیشنهاد میکنم
خودروسازان نیز هر از گاهی برای فروش بهتر خودروشان هدایایی اهدا کنند و
بهتر است به خانوادههایی که فرزند کوچک دارند صندلی کودک اهدا کنند.