هفتمین همایش سراسری مسئولین حفاظت و اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین خطیب رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.
در ابتدای این همایش، ناصر سراج ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و سالروز هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، از زحمات همکاران سازمانی در بخشهای مربوط به حفاظت در مرکز و استانها که کار تأمین امنیت در درون سازمان را بر عهده دارند، تشکر و قدردانی کرد.
وی در ادامه گفت: یکی از مسایلی که امروزه در بحثهای مدیریتی و سازمانی بویژه در مورد سازمانهای متوسط و بزرگ در جهان مطرح است، پیدا کردن روشهایی اثربخش برای افزایش میزان کارامدی این سازمانهاست. کارآمدی یک سازمان یعنی بخشهای مختلف سازمان، وظایف محوله را با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان و بیشترین تطابق با استانداردها به انجام برسانند. بنابراین سه عنصر هزینه، زمان و استاندارد کار، عناصری هستند که هم در بحثهای علمی و هم در بحثهای تجربی، به عنوان عناصر اصلی دستیابی به موفقیت تلقی میشوند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بحث هزینهها در کار شامل هزینههای مادی و معنوی، اولین بحث مهم در این زمینه است. سازمانها را نباید گران اداره کرد و این گرانی شامل گرانی مادی و غیر مادی است. سازمانهایی که در آنها کارهای کوچک با هزینه زیاد انجام میگیرد یا افراد در آن احساس نگرانی و عدم اطمینان میکنند یعنی هزینه غیرمادی بالاست، سازمانهای موفقی نیستند. زمانی که سازمانها گران اداره شدند، کشور هم گران اداره میشود و این یک آفت بزرگ بر سر راه پیشرفت است.
وی با بیان اینکه عنصر زمان دومین عنصر سنجش موفقیت سازمانی است، افزود: انجام کارها در محدودههای زمانی با اندکی بالا و پایین شدن معقول، نه تنها رضایتمندی را به دنبال میآورد، بلکه در تعدیل هزینهها هم نقش بسزایی دارد. همچنین سازمانها نباید وقت خود را صرف امور کم ارزش و با بازدهی اندک کنند. بالاخره، تطابق با استانداردها، کلید طلایی دستیابی به نتایج مطلوب است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: امروزه، سازمانهای پیشرفته در جهان به دنبال رسیدن به بالاترین میزان استانداردهای تعریف شده هستند. بنابراین، سازمانهایی که این عناصر سه گانه را رعایت نمایند، سازمانهایی هستند که میتوانند به باقی ماندن و تأمین اهداف خود امیدوار باشند.
سراج افزود: بخش حفاظت سازمان به عنوان مسئول تأمین امنیت سازمانی، یعنی ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت ایمن به وسیله دیگر بخشها از قاعده یاد شده مستثنی نیست. حفاظت هم باید کارها را از نظر هزینه بویژه هزینههای معنوی و روانی در حد پایین و مطلوب به انجام برساند.
وی گفت: کار حفاظت، کار مچگیری نیست بلکه کار حفاظت یک کار حمایتی ارشادی است. حمایتی بدین معنی که اعضای سازمان، همواره اطمینان داشته باشند یک مجموعه مقتدر از آنها در برابر انواع آسیبهای فیزیکی، روحی و ذهنی، حمایت موثر خواهد کرد. ارشاد به معنای آگاهی بخشی و حفاظت در برابر سهوها، خطاها و اشتباهات است و دست آخر هم تنبیه در پیش گرفته میشود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در اطمینان بخشی حفاظت به اعضای سازمان، زمان هم نقش مهمی را ایفا میکند، افزود: حفاظتها باید مسایل را با حساسیت و در زمان کوتاه به انجام برسانند تا ضریب تکیه کردن اعضای سازمان به بخش حفاظت، افزایش پیدا کند. طولانی شدن بیش از اندازه کارهای مرتبط با حفاظت، کارآمدی این بخش را زیر سوال میبرد. به علاوه این که حفاظت نباید خود را درگیر مسایل کم اهمیت و جزیی کند.
وی گفت: سرانجام این که حفاظت باید همواره در راه ارتقاء استانداردهای کاری خود قدم بردارد. این کار مستلزم آن است که کارکنان حفاظت در یک روند دایمی به روز شدن قرار داشته باشند و با اطلاع از استانداردهای کاری جدید در بخشها و سازمانهای حفاظتی موفق در جهان، خود را در مسیر ارتقاء دایمی علمی و تجربی قرار دهند.