arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

ایران توان ساخت چه هواپیماهایی را دارد؟

منطقی به توانمندی کشور در ساخت قطعات و زیرمجموعه های هواپیما های 100 نفره به بالا اشاره کرد و افزود : سالانه 5 میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمنیراساسی هواپیماها می شود و با توجه به اینکه حدود 42 درصد از درامدهای هوایی مربوط به اورهال است و ما توانمندی خوبی در این بخش داریم می توانیم از این مزیت استفاده کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران با نیم قرن تجربه در تعمیر هواپیما، بالاترین قابلیت و مزیت را در حوزه تعمیرات اساسی هواپیما و بالگرد دارد.

ایران توان ساخت چه هواپیماهایی دارد؟منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی افزود : تا پایان سال چندین قرارداد بین المللی را با خارجی ها برای انجام تعمیرات اساسی هواپیما در ایران امضا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه محور اصلی نمایشگاه عرضه توان داخلی برای توسعه همکاری های بین المللی است، گفت : علاوه بر توانمندی های خوبی که در طراحی و ساخت هواپیماهای 2 تا 10 نفره در کشور وجود دارد ، در بخش هواپیماهای 50 تا 70 نفره نیز توان طراحی و قابلیت ساخت قابل قبولی داریم.

منطقی افزود : با توجه به بازشدن بازارها درحوزه صنایع هوایی ، مذاکرات را در اجزاء کلیدی اغاز کردیم و در طراحی و ساخت هواپیماهای 100 نفره به بالا در 3 بخش شامل تعمیرات اساسی ، ساخت قطعات و مجموعه ها و نیز مشارکت در طراحی دارای مزیت هستیم.

وی با بیان اینکه متوسط توانمندی های ما عقب تر از کشورهای سازنده قطعات و تجهیزات هواپیما در دنیا نیست ، گفت : سازندگان بزرگ هواپیما در دنیا تنها 30 درصد از قطعات و مجموعه ها را خودشان می سازند و حدود 70 درصد دیگر در حدود 40 کشور دیگر از جمله مراکش ، مکزیک ، مالزی و اندونزی تولید می شود.

منطقی به توانمندی کشور در ساخت قطعات و زیرمجموعه های هواپیما های 100 نفره به بالا اشاره کرد و افزود : سالانه 5 میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمنیراساسی هواپیماها می شود و با توجه به اینکه حدود 42 درصد از درامدهای هوایی مربوط به اورهال است و ما توانمندی خوبی در این بخش داریم می توانیم از این مزیت استفاده کنیم.

وی همچنین به طراحی و ساخت هواپیماهای پهن پیکر اشاره کرد و گفت : یک مرکز غیردولتی توانمند با قابلیت طراحی هواپیماهای مختلف در کشور وجود دارد و علت اینکه تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم ، محدودیت های زیادی بود که با ان مواجه بودیم و با برداشته شدن محدودیت ها سرعت بین المللی شدن ما بالاتر خواهد رفت.

منطقی افزود : در حال حاضر 375 شرکت دانش بنیان در صنایع هوایی فعالیت می کنند که 51 شرکت از این تعداد دانش بنیان شده اند و از مزیت های نواوری و معافیت های گمرکی استفاده می کنند.

وی با اشاره به درامد 8 میلیارد دلاری مکزیک از محل صادرات قطعات و مجموعه های هواپیما گفت: شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند که در زمره 10 کشور اول تولید کننده قطعات هواپیما درایند ودر 10 سال اینده حداقل به درامد سالانه 10 میلیارد دلار برسند .

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان