یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه افزایش تعرفه
واردات خودرو اقدامی غیر کارشناسی است، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها
برای افت قیمت خودرو، کاهش هزینههای دولتی صنعت خودرو مانند حقوق گمرکی،
انواع مالیات و دیگر عوارض وضعشده بر این صنعت است.
شهرام آزادی
درباره طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس برای افزایش 1000 درصدی تعرفه
واردات خودرو، اظهار کرد: طرح افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی غیر کارشناسی
و غیر منطقی است.
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای حمایت از صنعت خودروی
داخلی نیست، خاطرنشان کرد: اتفاقا راه حمایت از صنعت خودروی ایران، کاهش
تعرفه واردات خودرو برای تسهیل ورود خودروهای خارجی، افزایش رقابت و اجبار
خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط یکی از راهکارها برای افت
قیمت خودرو نیز کاهش هزینههای دولتی صنعت خودرو مانند حقوق گمرکی، انواع
مالیات و دیگر عوارض وضعشده بر این صنعت است. در آن صورت میتوان خودروی
30 میلیون تومانی را با قیمت 20 میلیون تومان عرضه کرد.
وی افزود: در آن شرایط از یکسو خودرو با قیمت مناسب به دست مصرفکنندگان
رسیده و از سوی دیگر خودروسازان میتوانند هزینههای صرفهجوییشده را صرف
انتقال تکنولوژی، توسعه محصول و ارتقای کیفیت محصولات کنند.
آزادی با بیان اینکه اگر تعرفه واردات خودرو را افزایش دهیم خودروسازان
دیگر انگیزهای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نخواهند داشت،
تصریح کرد: در این شرایط به جای ارائه طرح افزایش تعرفه واردات خودرو، دولت
و مجلس باید همراستا با یکدیگر طرحی کارشناسی برای افزایش کیفیت و کاهش
قیمت خودروهای تولید داخل ارائه کنند.
به گزارش ایسنا، نادر قاضیپور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - از تهیه
طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داده
است.
انتهای پیام