پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران از نهایی شدن مطالعات ثبت خیابان ولیعصر (عج) به عنوان یک اثر میراث ملی توسط دانشگاه تهران خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محمد جواد شوشتری امروز در نشست خبری با اعلام اینکه مطالعات مربوط به ثبت تاریخی خیابان ولیعصر (عج) به عنوان یک اثر میراثی توسط دانشگاه تهران در حال انجام است، افزود: بر این اساس مطالعات دانشگاه تهران بررسی میکند که چه بخشهای از خیابان ولیعصر (عج) برای ثبت تاریخی، بررسی شود.
وی یادآور شد: پس از پایان مطالعات، این خیابان ابتدا ثبت داخلی و پس از آن برای ثبت در یونسکو آماده میشود.
پایان 85 درصد مطالعات محور تاریخی خیابان انقلاب
تکمیل لایحه «سیما و منظر شهری»
مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران همچنین از پایان 85 درصد مطالعات محور تاریخی خیابان انقلاب در فاصله میدان امام حسین (ع) تا آزادی خبر داد.
وی در عین حال از تکمیل لایحه «سیما و منظر شهری» در داخل مجموعه سازمان زیبا سازی خبر داد و اظهار کرد: این مطالعات را برای شهرداری تهران ارسال کردهایم تا در صورت تصویب نهایی به شورای شهر تهران ارسال شود.
شوشتری همچنین از بررسی و تهیه مطالعات نورپردازی و توسعه فضای سبز عمودی، با استفاده از انرژیهای پاک برای فضاهای عمومی شهر تهران خبر داد.
وی همچنین با بیان اینکه خلاصه و چکیدهای از کلیه اسناد تهیه شده در سالهای گذشته در بخشهای مختلف شهر تهران تهیه کردهایم تا اساتید، دانشجویان و سایر مراجع امکان استفاده از این مطالعات را داشته باشند، گفت: همچنین 10 جلد کتاب تهران پژوهی و نورپردازی شهری تهیه شده تا به شکل عملیاتی برای مناطق مختلف شهر تهران استفاده شود.
مطالعه فضاهای بی دفاع شهری
تهیه شناسنامه کامل کلیه نقاشیهای دیواری و تندیسهای شهر تهران
به گزارش ایسنا، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین از مطالعه فضاهای بی دفاع شهری خبر داد و خاطر نشان کرد: پس از شناسایی و مطالعه این فضاها در مورد ساماندهی آنها در مناطق مختلف به شکلی موثر تصمیمگیری خواهد شد.
وی همچنین از تهیه شناسنامه کامل کلیه نقاشیهای دیواری و تندیسهای شهر تهران به تفکیک مناطق خبر داد و عنوان کرد: با استفاده از این نقاشیها میتوانیم اطلاعات دقیقی از آنها و مشخصاتشان داشته باشیم.
جمعآوری انواع مبلمان و المانهای شهری
شوشتری همچنین از جمعآوری انواع مبلمان و المانهای شهری خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر و بر اساس سلیقه هر منطقه مدلهای مختلفی از نیمکت، سطل زباله، نرده و سایر این المانها و مبلمانها را دارد که به شکلی کاملا متفاوت و گاه متضاد با هم قرار گرفتهاند و پس از جمعآوری این المانها با تعیین یک جنس و مدل مشخص در مورد آنها تصمیمگیری میکنیم تا در همه مناطق مورد استفاده قرار گیرد.
وی در عین حال از طرحهای « استقبال از بهار» در چهار محور اصلی شهر تهران خبر داد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین با بیان اینکه در سال جاری 65 مجسمه در شهر تهران نصب شده است، گفت: 25 اثر مستقل با موضوع استقبال از بهار داشتهایم و30 نقاشی دیواری که 15 نقاشی آن مربوط به شهدا و انقلاب اسلامی است، انجام شده است.
وی تاکید کرد: در سال جاری 70 هزار متر مربع فضای فرهنگی و هشت هزار و 500 متر مربع فضای تبلیغات تنها برای استقبال از بهار صورت گرفته است.
شوشتری با اشاره به 10 هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برای شورایاران، خاطر نشان کرد: در سال 89 حمایت از نقاشان و سفالکاران تا حد قابل توجهی افزایش یافت و در سال 90 این حمایت بیشتر خواهد شد.
ساماندهی و رتبهبندی شرکتهای تبلیغات محیطی
وی در ادامه به توضیح اقدامات انجام شده در بخش تبلیغات تجاری و محیطی پرداخت و عنوان کرد: با هماهنگی و مذاکرات صورت گرفته بین سازمان نوسازی قرار شد تا تبلیغات صورت گرفته در پایانهها بر روی تاکسیها، اتوبوسها و سطح فضای مترو و نیز داخل مترو توسط سازمان زیباسازی انجام شود و از سوی دیگر شرکتهای تبلیغات محیطی نیز ساماندهی شده و با 56 آیتم رتبه بندی شدند.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران با تاکید بر اینکه تبلیغات محیطی پس از اقدامات سازمان زیباسازی قطعا کاهش مییابد، تصریح کرد: افزایش سازههای دیجیتالی در شهر مورد توجه است و تاکنون 20 نقطه با هماهنگی پلیس راهور ناجا و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری و نیز سرمایهگذاری مربوطه برای نصب این سازههای دیجیتالی هماهنگ شده است.
شوشتری در ادامه یادآور شد که تا پایان سال 89، یکصد تابلو تبلیغات حذف یا اصلاح شدهاند.
برگزاری مسابقه بهترین و بدترین تابلوهای شهری
جلوگیری از انتشار تابلوهای ضد ارزشی
وی همچنین خاطر نشان کرد: قرار است یک مسابقه تبلیغات تجاری برگزار شده و بر اساس آن بهترین و بدترین تابلوها از نظر مردم انتخاب شوند، چراکه در حال حاضر در بسیاری از تبلیغات مسایل فرهنگی و اجتماعی و ارزشهای انقلاب اسلامی رعایت نمیشوند و ما در صورت لزوم جلوی انتشار تابلوهایی که این مسایل را رعایت نکنند، خواهیم گرفت.
اتمام فاز اول ساماندهی میدان ونک
اتمام مطالعه ساماندهی محور جماران
مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران همچنین در ادامه از اتمام فاز اول ساماندهی میدان «ونک» در چند روز آینده خبر داد و اضافه کرد: فاز دوم این طرح که شامل ساماندهی وسط میدان میشود به زودی پایان میپذیرد و در مورد المان وسط میدان نیز در زمان مشخصی تصمیم گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: در مورد ساماندهی میدان «نبوت» نیز تا پایان خرداد ماه به زمان نیاز داریم، چرا که علیرغم پیشرفت70 درصدی پروژه برخی قسمتهای حاشیهای میدان و ساخت آب نما نیاز به زمان بیشتری دارد.
شوشتری همچنین از اتمام مطالعه ساماندهی محور «جماران» خبر داد و خاطر نشان کرد: ساماندهی این محور نیاز به تملک املاک این منطقه دارد که با توجه به گران بودن املاک آن باید با همکاری شهرداری منطقه این اقدام شود، اما امیدواریم فاز اول این طرح از اواسط سال آینده آغاز شود.
پیگیری ساماندهی ورودی خیابان قائم مقام فراهانی
ارائه چندین طرح برای ساماندهی میدان امام حسین (ع)
وی همچنین در مورد ساماندهی میدان «انقلاب» اظهار کرد: طرح متفاوتی برای المان وسط میدان انقلاب ارائه شده، اما نهایی نشده است و امیدواریم در اردیبهشت ماه با اکران چند طرح ارائه شده، یکی از آنها را انتخاب کنیم.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران خاطر نشان کرد: در مورد میدان «هفت تیر» نیز بخش مربوط به خروجی مترو در داخل میدان انجام گرفته و فاز دوم آن یعنی حاشیه میدان در حال انجام است.
وی تصریح کرد: ساماندهی ورودی خیابان «قائم مقام فراهانی» نیز در حال پیگیری است و امیدواریم فاز سوم این طرح که مربوط به زیرگذر بزرگراه مدرس و خروجی پل کریم خان میشود در 2 سال آینده به مرحله اجرا برسد.
شوشتری همچنین در مورد ساماندهی میدان «امام حسین (ع)» نیز خاطر نشان کرد: برای این میدان نیز چند طرح ارائه شده است و امیدواریم تا نیمه دوم سال آینده با نهایی شدن یکی از این طرحها، ساماندهی این میدان نیز اجرایی شود.
آغاز نورپردازی پلهای شهر تهران با شروع سال جدید
پیگیریهای آخرین نتایج مجسمههای ربوده شده در سال گذشته باید از طریق ارگانهای نظامی اعلام شود
وی همچنین از جلسه مشترک با معاونت فنی و عمران شهرداری تهران برای ساماندهی پلهای شهر تهران خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر زیبا سازی بدنه پلها، موضوع نورپردازی آنها نیز مد نظر است و حتما در شروع سال جدید، نورپردازی این پلها را آغاز خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران در عین حال از پایان تهیه نظام نامه سازمان زیبا سازی در شهر تهران خبر داد و خاطر نشان کرد: این نظام نامه برای شهردار تهران ارسال شده است و امیدواریم تا قبل از پایان سال، ابلاغ و وظایف مناطق، سازمان زیبا سازی و جزییات هر یک از آنها مشخص شود، اما قطعا اجرای این نظام نامه مربوط به شش ماه نمیشود و نیازمند زمان است.
وی همچنین در مورد نتایج بررسیها برای مجسمههای ربوده شده در سال گذشته، توضیح داد: به عنوان یک شاکی، این موضوع را پیگیری کردهایم و پیگیریهای مربوط به آخرین نتایج این مساله باید از طریق ارگانهای نظامی اعلام شود.
شوشتری ادامه داد: این که پرونده در چه مرحلهایست، دقیقا اطلاعی ندارم، اما نامهها و پیگیریهای ما برای این موضوع موجود است و شما باید این مساله را از احمدی مقدم ـ فرمانده ناجا ـ بپرسید.
وی تصریح کرد: برخی شائبهها نظیر این که شهرداری پیگیری نمیکند، چون پای کارکنان خود در میان است و یا این که شهرداری مخالف ساخت مجسمه است و یا حتی این که شهرداری قصد اغتشاش امنیتی در شهر داشته است، مطرح میشود، اما همه اینها شائبههایی است که هیچ کدام مستند نیست و عملکرد شهرداری تهران در نصب مجسمههای جدید گویای این مساله است.
قرار بود تلویزیونهای تبلیغاتی ارگانهای دولتی تنها تصاویر مربوط به همان ارگان را پخش کند
18 تا 23 میلیارد تومان میزان درآمد تجاری سازمان زیبا سازی در سال جاری
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به سوالی دیگر در مورد نصب تلویزیونهای تبلیغاتی توسط برخی شرکتهای خصوصی و نیز پخش اخبار غیرمرتبط از تلویزیونهای سازمانهای دولتی در شهر، بیان کرد: قرار نبود این تلویزیونها که مربوط به ارگانهای دولتی هستند، برنامه یا تصاویری غیر از آن چه مربوط به ارگان آنها میشود را پخش کنند و این مساله خلاف قانون بوده و ما نسبت به آن تذکر و اخطار دادهایم.
وی ادامه داد: مثلا در "میدان سپاه" و بر روی تلویزیون این مجموعه نباید هیچ تصویری حتی برنامه صدا و سیما پخش شود.
شوشتری تصریح کرد: سازمان زیباسازی به این مجموعه و سایر مجموعهها تا پایان سال مهلت داده و اگر این رفتار تکرار شود، این تلویزیونها را جمعآوری خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد: در مورد تلویزیونهای خصوصی نیز اگر اندازه و مبلغ تعیین شده مورد توافق قرار گیرد، قطعا این تلویزیونها نصب خواهند شد.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران ادامه داد: میزان درآمد تجاری سازمان زیبا سازی در سال گذشته بین 15 تا 18 میلیارد تومان و در سال جاری بین 18 تا 23 میلیارد تومان بوده است و این رقم برای تبلیغات تجاری قابل توجه نیست و ما از معاونت درآمد و برنامهریزی خواستهایم تا تفاوت قیمت بین صدور مجوز سازمان و قیمتی که توسط شرکتهای تبلیغاتی ارائه میشود را محاسبه کرده و در صورت قابل توجه بودن این رقمها، تجدید نظری در مورد این تبلیغات صورت گیرد.
تبلیغات تجاری روی تاکسیها بسیار زمان بر است
وی در مورد ساماندهی لمپست بنر نیز خاطر نشان کرد: در مورد قرارداد تنها شرکتی که در این بخش فعال است، تجدید نظر شده و قرار داد سه ساله آنها به دو سال کاهش یافته است و قطعا به هم ریختگی این لمپستها در سطح شهر تهران به زودی اصلاح میشود.
شوشتری خاطر نشان کرد: تبلیغات تجاری روی تاکسیها با توجه به تعداد قابل توجه آنها و نیز خصوصی بودن این مجموعه، بسیار زمان بر است و باید در مورد نوع تبلیغات، جنس آن و نوع تاکسیها به اجماع برسیم.
وی اضافه کرد: در مورد تبلیغات بر روی اتوبوسها نیز ممنوعیت تبلیغات در جلو و عقب اتوبوسها ابلاغ شده است و تنها در بدنه کناره اتوبوس و تا نیمه آن به تصویب رسیده است.