خبرنگاران وقتی برای اولین بار یک خبر رسمی را دریافت میکنند، علاقهمندند که ایده خبری به شکل داستانی کامل نقل شده باشد. این اتفاق توسط هر فردی، تنها به وسیله استفاده از فرمت و قالب درست اتفاق می افتد. قالبی که در این مقاله آموزش داده میشود.
بیانیه نوشته شرکت برای رسانهها است. این بیانیه میتواند دسته ای از اتفاقات را شامل وقایع برنامه ریزی شده، پیشرفتها، ارتقاهای شخصی، جوایز، خدمات، تولیدات جدید، پیشرفتهای فروش و.... پوشش دهد.
1) تیتر هوشمندانه:
تیتر باید خلاصه، واضح و در راستای داستان اصلی خبر باشد. تیتر یک مدل فشرده از نکات کلیدی خبر اصلی است. پیشنهاد میشود تیتر بعد از نوشتن کل خبر نوشته شود زیرا اینگونه نویسنده مطلب با نوشتن متن خبر یک دید کلی به آنچه در داستان مهمتر است پیدا میکند.
2)لید خبر ویژه:
لید هم مثل تیتر خبر، باید قلابی برای جذب خواننده باشد. لید باید گسترش دهنده تیتر باشد، جزئیات بیشتری را در بر بگیرد و خواننده را به سمت داستان سوق دهد. لید نباید بیشتر از دو یا سه جمله شود. لید باید خلاصه ای باشد از کل خبر و بتواند مفهوم متن خبر را تفسیر کند. در دنیای سریع امروز، نه خبرنگاران و نه سایر خوانندگان خبری که آغازش آنها را جذب نکند، نمیخوانند.
مثال: تیتر: انتشارات کارپرن رمان جدیدی درباره جنگ جهانی دوم منتشر میکند،
لید: انتشارات کارپرن فردا اولین رمان خود با موضوع جنگ جهانی دوم نوشته نویسنده سرشناس «دارسی کی» را منتشر میکند.
3)نوشتن متن خبر:
خبر باید جوری نوشته شود که نویسنده دوست دارد خوانندگان آن را بخوانند یا خبرنگاران در یک گزارش خبری نقل کنند. نباید از یاد برد که اکثر خبرنگاران به خاطر مشغله کاری، وقت خواندن خبرهای طولانی و جست و جوی دقیق خبر را ندارند لذا آنچه مینویسند اکثر آن چیزی است که نویسنده خبر رسمی نوشته است. پس متن خبر جایی است که هر آنچه لزوم بیان شدن دارد باید نقل شود.
متن خبر رسمی باید فشرده باشد، لذا نباید از جملهها و پاراگرافهای بلند استفاده شود. از تکرار و استفاده بیش از حد از زبان فاخر و کلمات تخصصی پرهیز شود. تلاش شود کلمات بیهوده را حذف و تا حد امکان ساده نویس اتفاق بیافتد.
باید سعی شود بیشترین میزان از حقایق عینی و واقعی همچون وقایع، محصولات، خدمات، مردم، اهداف، برنامه ها، پروژه ها و ... برای خبر استفاده شود.
سادهترین شیوه برای نوشتن یک خبر رسمی کامل، داشتن یک لیست از سوالات شش گانه است.
4) ارتباط نزدیک با عناصر خبر:
چه کسی، کجا، چه چیزی، چه وقتی، چرا، چطور. باید به هر آنچه خواننده میخواهد بداند پاسخ دهند. نویسنده باید لیستی از این سوال و پاسخ هایشان تهیه کند و بدنه اصلی خبر را با همانها بسازد.
مثال: (منطبق با مثال تیتر و لید)
1. چه کسی؟ : درباره کیه؟ : انتشارات کارپرن
2. چه چیزی؟ : اصل اتفاق چیه؟ : انتشارات کارپرن یک کتاب منتشر کرد
3. چه وقتی؟ : اتفاق چه زمانی میافتد؟ : فردا
4. کجا؟ : اتفاق در کجا میافتد؟ : در همه فروشگاههای اصلی کتاب کارپرن
5. چرا؟ : چرا این اتفاق یک خبر است؟ : چون رمان توسط نویسنده مشهوری به نام «دارسی کی» نوشته شده است
6. چطور ؟ : چگونه این اتفاق افتاده؟ : اتفاق در مراسم رونمایی از کتاب می افتد
5)نکات پایانی:
خبر رسمی