پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بازی در زمین حریف، آن هم حریفی قدرتمند، کارکشته و مجهر، معمولاً کار
دشواری است. اما رقابت با حریفی که در حین مسابقه - با سوءاستفاده از
سازوکارها و ابزار داوری - مرتب قوانین بازی را تغییر میدهد و آنها را به
گونهای تفسیر میکند که به زیان ما تمام شود، میسر نیست مگر اینکه از
قابلیت تطبیق، قدرت تحلیل، حضور ذهن و انعطافپذیری بالایی برخوردار باشیم.
اگر از گذر ایران از لابیرنت مذاکرات هستهای فقط یک نکته برای درس آموزی
باقی بماند، آن نکته این است که دستگاه دیپلماسی ایران - طی این سالهای
دشوار - به تدریج از چنین خصوصیاتی برخوردار شده، ورزیده گشته و از این پس -
چنانچه تکنوکراتها، کارشناسان و مدیران این نهاد قربانی تسویه حسابهای
سیاسی و جناحی نشوند - چه بسا برای دفاع از منافع ملی در عرصه بینالمللی
بسیار موثرتر از گذشته ایفای نقش نماید.
به راستی، دیپلماتها، حقوقدانان و مذاکرهکنندگان ایرانی طی این سالها چه چالشها و چه موانعی که پشت سر نگذاشتهاند!
- انتقال غیرقانونی پرونده هستهای از آژانس انرژی اتمی به شورای امنیت،
بدون اینکه توجیه حقوقی قانعکنندههای برای این انتقال ارائه داده
باشند.
- تصویب قطعنامههای متعدد در شورای امنیت، آن هم تحت فصل هفتم منشور، بدون
ارائه مصداق و ادله کافی که نشان دهد ایران واقعاً تهدیدی برای صلح و
امنیت جهانی است (آنطور که ماده ۳۹ منشور مقرر میدارد).
- تنظیم و تدوین گزارش در آژانس بر اساس اطلاعات مغرضانه و بی پایهای که
سازمانهای امنیتی متخاصم ارائه میدادند، به جای استناد به اطلاعات و
یافتههایی که بارزسان پس از تحقیقات علمی و بی طرفانه، بدست آوردهاند.
- تنیدن تار عنکبوتی از قطعنامهها و قوانین تحریمی در سطوح منطقهای
(اتحادیه اروپا)، ملی و بخش خصوصی - آن هم بسیار فراتر از آنچه حتی شورای
امنیت تجویز کرده است.
- تلاش برای خارج کردن مذاکرات از چارچوب ان.پی.تی و طرح مطالباتی بسیار فراتر از تعهدات بینالمللی ایران.
- تفسیر مغرضانه و غیرواقعی از توافقنامه ژنو - آن هم با پشتیبانی
رسانهای - که یکی از آثار سوء آن اضافه کردن افراد حقیقی و حقوقی جدید به
لیست تحریمهای موجود و تلاش برای گنجاندن بحث موشکهای بالیستیک در
مذاکرات هستهای است.
در کنار اینها، اگر فشارهای جانبی - مانند تهدید به توسل به زور (برخلاف
اصول منشور سازمان ملل)، توسل به عملیات مخفی و تروریستی (مانند قتل
دانشمندان هستهای و حملات سایبری)، حملات رسانهای و ترویج ایرانهراسی و
همچنین تلاش برای تغییر مواضع ایران بر سر میز مذاکرات با استفاده از ارعاب
و زور (برخلاف اصول کنوانسیون وین) - را اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که
دستگاه پیلماسی ایرانی در چه فضایی از بی قانونی و فشار فعالیت کرده و تا
کنون چه دستآوردهای ارزشمندی بدست آورده است.
حقیقت این است که همانطور که "تحریم" موجب خودکفایی، رشد و تعالی کشور در
برخی از صنایع ملی شده، مذاکرات هستهای نیز موجب رشد و ورزیدگی دستگاه
دیپلماسی کشور گشته و شاید بهترین نتیجهای که میتوان از این تجربه
بینالمللی گرفت "ضرورت پاسداری از این دستآورد ارزشمند" است. و اما
نتیجه کوتاهمدتتر اینکه - در فضای سخت و متغییر کنونی که مذاکرهکنندگان
ما همچنان در برابر ارتشی از دیپلماتها، حقوقدانان و کارشناسان قدرتهای
جهانی ایستادگی میکنند - شاید شایستهتر باشد که فشارهای داخلی و جناحی
را نیز بر موانع بینالمللی آنها نیفزاییم.
*عضو
موسسه عالی مطالعات بینالمللی ژنو
چه کسانی که در غرب مخالفت میکنند و چه اسرائیل و چه کسانی که خواسته یا ناخواسته در این بازی شرکت میکنند و به نفع حریف گل به خودی میزنند .
درست کسانی بیشترین انتقاد را میکنند و به نفع دشمن حاضرند دروازه خودی را هدف قرار دهند که منافع شخصی ، گروهی یا جناحی شان در خطر قرار گرفته !!
پس خیلی هم نباید به این انتقادات بهائی داد ، همانطور که رئیس جمهور محترم فرمودند .