پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : چند سالی است که در دولتهای مختلف خبر اتصال 40 هزار مدرسه به اینترنت از سوی وزرای وقت مطرح میشود وزرای آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات با امضا تفاهمنامه متعهد میشوند تا 40 هزار مدرسه در سراسر کشور را به اینترنت متصل کنند این خبر آنقدر از سوی دولتهایی که روی کار آمدند مطرح شد تا اینکه در دولت دهم خبر از اتصال مدارس به اینترنت رسید
به گزارش جهان صنعت، اما اینکه چه تعداد از مدارس به اینترنت متصل شده است و در حال حاضر چه تعداد مدرسه هوشمند در کشور وجود دارد، اطلاع شفافی در دست نیست اما این بار در دولت یازدهم باز هم تفاهمنامهای برای گسترش همکاری بین وزاری ارتباطات و آموزش و پرورش به امضا رسید تا از این پس شاهد همکاری بیشتر این دو وزارتخانه باشیم از سویی دیگر از جمله تفاهمهای صورت گرفته بازهم اتصال مدارس به اینترنت است بهطوریکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص گفت: در کشور ما سند زیاد امضا میشود اما مهم آن است که این سندها به نتیجه برسد و بتوان به اهداف تعیین شده در آنها دسترسی پیدا کرد.
واعظی همچنین عنوان کرد: اکنون تولید اطلاعات در دنیا بسیار بالا و لازم است ما شرایطی ایجاد کنیم که از طریق مدارس هوشمند فرزندان ما بتوانند به راحتی به اطلاعات مفید دسترسی داشته باشند.
وی گفت: با ایجاد و راهاندازی شبکه دانشآموزی در کشور اینترنت در راستای اهداف مقدس نظام به کار گرفته خواهد شد.
وزیر ارتباطات همچنین خاطرنشان کرد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد یک موتور جستوجوی ملی هستیم که براساس صحبتهای صورت گرفته لازم است حتما این موتور در خدمت شبکه مدارس کشور نیز قرار گیرد.
واعظی با اشاره به استعدادهای بالای دانشآموزان یادآور شد: در صورت ارایه اطلاعات مناسب به دانشآموزان این امکان وجود دارد که در آینده بخش عظیمی از محتوا در مدارس کشور تولید شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در صورت دسترسی دانشآموزان به ابزارهای نوین در آینده شرایط مدیریتی بهتری برای کشور ایجاد میشود بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی با مطالعات عمیق فناوری اطلاعات را در مدارس پایهگذاری میکنند و بر همین اساس ما نیز امروز این موضوع را با عنوان مدارس هوشمند مورد بررسی جدیتر قرار دادهایم و وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد که از نظر امکانات مالی، تجربیات و تجهیزات برای دسترسی به این هدف همکاریهای مختلف انجام دهد.
در ادامه محمود واعظی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که درخصوص فیلترینگ برخی شبکههای اجتماعی و طرح این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح شده بود، اظهار کرد: این موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مورد بحث قرار نگرفته و اعتقاد شخصی من این است که به هر صورت استفاده از شبکههای موبایلی خارجی طبیعتا بخشی از اطلاعات مردم کشور را در اختیار شرکتهای خارجی قرار میدهد. طبیعتا اولویت ما این است که بخش خصوصی، شبکههایی ایجاد کند که مدیریت آنها در داخل کشور باشد تا اطلاعات مردم به کشورهای دیگر منتقل نشود.
وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شد: با این وجود با به روی کار آمدن شبکههای داخلی بنا نداریم نمونههای خارجی را مسدود و برای مردم ایجاد مشکل کنیم. واعظی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال که به نظر میرسد در موارد متعدد اپراتورها برای بستههای اینترنتی هزینههای بیشتری را اعمال کنند توضیح داد: اگر قرار باشد اپراتورها بدون نظارت ما کاری کنند همه چیز بههم خواهدخورد ما قول تخفیفهای 20 درصدی را داده بودیم که اکنون هم نظارتهای مختلف صورت میگیرد تا این تخفیفها به دست مردم برسد.
وی درخصوص طرح هوشمندسازی مدارس نیز اظهار کرد: امروز گام بسیار خوبی در این راستا برداشته شد و بر این اساس شرایطی ایجاد میشود که شبکه مدارس به عنوان زیرمجموعههای شبکه ملی اطلاعات مورد بهرهبرداری قرار گیرد. واعظی ادامه داد: امروز مرکز داده بسیار خوبی در وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد و امیدواریم با این شیوه وضعیت دسترسی با سرعت بیشتری همراه شود. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا این گفته به این معناست که از این پس مدارس به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت، توضیح داد: در تفاهمنامهای که امضا شد ما اعلام آمادگی کردیم که هر آنچه وزارت آموزش و پرورش صلاح دانسته و برنامهریزی کند ما انجام میدهیم و امکان بالا بردن سرعت اینترنت را خواهیم داشت.
وی یادآور شد: در حال حاضر برنامهریزیهای صورت گرفته مبنی بر آن است که تا پایان سال آینده حدود 90 تا 95 درصد مدارس کشور به اینترنت متصل شوند که البته ممکن است در آینده ما برای رساندن اینترنت به برخی روستاها با مشکلاتی مواجه شویم اما در نهایت برنامهریزیها بر این اساس است که هیچ مدرسهای از این خدمات بیبهره نماند.
فیلترینگ شبکه های موبایلی مشکلی را حل نمی کند
همچنین علیاکبر فانی در حاشیه این مراسم گفت: باید یک جریان موازی ایجاد کنیم. در آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات به دنبال این هستیم تا دانشآموزان را در شبکهای به هم وصل کنیم با یک پیوست فرهنگی میتوان این کار را پیش برد.
وزیر آموزش و پرورش درباره ورود تبلت دانشآموزی به مدارس نیز گفت: باید این نکته را پذیرفت که وقتی درباره موضوعی صحبت میشود، درباره هزار دانشآموز یا بیشتر تصمیم نمیگیریم بلکه بحث 10 میلیون دانشآموز مطرح است و هیچ دستگاهی با این گستردگی مخاطب مواجه نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر تابلوهای هوشمند و تبلت در مدارس هوشمند داریم و معلمان با روشهای نوین آموزش میدهند اما هنوز فراگیر نشده و نیازمند زمان و اعتبار است که امیدواریم بتوانیم بحث هوشمندسازی مدارس را دنبال کنیم.
فانی افزود: تبلت دانشآموزی اعتبار میخواهد و منابع آن باید با مشارکت مدارس تامین شود. وی درباره راهاندازی موبایل دانشآموزی نیز گفت: موبایل دانشآموزی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اما کار در این خصوص شروع شده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره فیلترینگ شبکههای اجتماعی با توجه به آنکه بسیاری از مخاطبان آن را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند، گفت: معتقدم با بستن یک شبکه نمیتوانیم مشکل را حل کنیم.