arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

بازگشت اتوبوس های مرگ به ایران؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرهیختگان آنلاین(FDN.ir): سخنگوی شرکت اسکانیا از یک طرف، معاونت فنی مهندسی پلیس راه کشور از طرف دیگر و حتی وزیر کشور درباره وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا و بحث ایمنی این خودروها صحبت‌های بسیاری کرده‌اند و حالا وزارت کشور طی یک ساعت دو اظهار نظر متفاوت در رابطه با شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها، روی سایت خود قرار داده است.

حدود ساعت 11 صبح دیروز در سایت وزارت کشور خبری منتشر شد مبنی‌بر آنکه «وزیرکشور دستور شماره‌گذاری اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری شرکت «عقاب‌افشان» را صادر کرد». هنوز یک ساعت از انتشار این خبر روی سایت رسمی وزارت کشور نگذشته بود که «صادر شدن این دستور» از خبر حذف شده و واژه «احتمال» در مورد خبر شماره‌گذاری‌های این اتوبوس‌ها به کار رفت و خبر اصلاح شد. کشته‌شدن 23 دانش‌آموز در جاده بروجن، فوت 13 دانش‌آموز در اردوی راهیان نور، کشته‌شدن هفت معلم بروجردی و مصدومیت چهار معلم دیگر در همان جاده و... باعث شد پس از مدت‌ها کش و قوس، راهنمایی و رانندگی بتواند جلوی شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها را بگیرد. ممنوعیت ادامه شماره‌گذاری‌های اتوبوس‌های اسکانیا در حالی در بهمن‌ماه 92 اعلام شد که حالا صحبت‌ از لغو اجرای این دستور است. پلیس اعلام کرده بود که با توجه به پایان مهلت به شرکت «عقاب‌افشان» برای استاندارد کردن و بالا بردن ضریب امنیت اتوبوس‌های اسکانیا، این اتوبوس را شماره‌گذاری نمی‌کند. در اولین خبری که دیروز صبح روی سایت وزارت کشور قرار گرفت وزیرکشور دستور شماره‌گذاری اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری شرکت «عقاب‌افشان» را صادر کرد.

در ادامه این خبر آمده بود عبدالرضا رحمانی‌فضلی از بخش‌های مختلف شرکت تولید‌کننده اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری در شهرک صنعتی سمنان بازدیدکرد.


براساس گزارش روابط عمومی وزارت کشور، رحمانی‌فضلی وزیر کشور پس از بازدید از خط تولید اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری شرکت تولیدی - صنعتی «عقاب افشان» در استان سمنان دستور شماره‌گذاری اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری این شرکت را صادر کرد و گفت: «این تولیدات مایه افتخار است و کاری که انجام می‌شود کار جالب و بزرگی است.»


همچنین امیریان مدیرعامل شرکت عقاب‌افشان با تایید بازدید وزیر کشور از خط تولید شرکت‌افشان و دستور شماره‌گذاری مجدد،  از بیان جزییات بیشتر در این‌باره خودداری کرد. در خبری که با فاصله چند دقیقه روی خبرگزاری‌ها قرار گرفت پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور با اصلاح بخشی از خبر بازدید وزیر کشور از خط تولید اتوبوس‌های شهری و برون‌شهری شرکت تولیدی - صنعتی «عقاب‌افشان» اعلام کرد: «وزیر کشور خواستار ادامه پیگیری‌های همه‌جانبه برای حل مشکل شماره‌گذاری اتوبوس‌های این شرکت ضمن رعایت همه استانداردهای ایمنی شد.»
 

توقف شماره‌گذاری
دوم بهمن ماه پارسال سرهنگ احمدرستمی، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از توقف شماره‌گذاری اتوبوس‌های اسکانیا خبر داده و گفته بود: «با توجه به اتمام مهلت ارائه شده به شرکت عقاب‌افشان، شماره‌گذاری اتوبوس‌های حادثه‌ساز اسکانیا تیپ 4212 از اول بهمن ماه متوقف شد. در این خصوص مهلت لازم به شرکت عقاب‌افشان تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران داده شده است و با توجه به عدم رفع مشکل، شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها متوقف شده است.»
تصادفات متعدد باعث تولید اخباری در داخل و خارج از کشور در رابطه با بحث ایمنی این اتوبوس‌ها شدند و تیترهایی مانند «قاتل سوئدی در جاده‌های ایران» ازجمله تیترهایی بود که در آن روزها به چشم می‌خورد. پس از مدت کوتاهی از حوادث پشت سر هم این اتوبوس‌ها، امیری مدیر عامل شرکت عقاب‌افشان که نماینده اسکانیا در کشور است، اعلام کرد: «این اتوبوس‌ها در هنگام تحویل مشکلی ندارند و استفاده نادرست از آنها این حوادث را رقم زده است.» یکی از راننده‌ها که 25 سال است در جاده‌ها رانندگی می‌کند با تایید حرف‌های امیری افزود: «اسکانیا بهترین اتوبوس است، اما متاسفانه راننده‌ها در ایران با تغییر قطعات آن باعث حوادث می‌شوند.» وی توضیح داد: «مثلا لاستیک‌های این اتوبوس لاستیک‌هایی است که هر جفت آن 10 میلیون تومان هزینه دارد، این در حالی است که راننده‌هایی داریم که برای تعویض این لاستیک‌ها از لاستیک‌های اتوبوس معمولی با قیمت هر جفت چهار میلیون تومان استفاده می‌کنند و طبیعی است که چنین حوادثی اتفاق بیفتد. اما تغییر قطعات در شرکت وارد‌کننده و قرار دادن جعبه برق در کنار باک بنزین ازسوی شرکت وارد‌کننده اسکانیا، باعث آتش‌سوزی سریع این اتوبوس‌ها پس از تصادفات شدید می‌شود و حوادثی مانند آنچه دو سال پیش در جاده قم رخ داد را رقم می‌زند.»


سکوت معاونت فنی و مهندسی پلیس راه کشور
پیگیری‌های ما از معاونت‌های مختلف پلیس راه کشور در رابطه با خبری که وزارت کشور منتشر کرده به اینجا رسید که تنها کسی که باید در رابطه با این موضوع صحبت کند سرهنگ رستمی معاونت فنی و مهندسی پلیس راه کشور است و کس دیگری نمی‌تواند در این رابطه اظهارنظر کند. اما سرهنگ رستمی پاسخگوی سوالات در این رابطه نبود و در پیامکی اعلام کرد که سوال‌تان را پیامک کنید و پس از آن نیز دیگر پاسخگو نبود. آن‌گونه که سرهنگ اسفندیاری، معاون پلیس راه کشور به فرهیختگان گفت، معاونت فنی و مهندسی پلیس راه برای ادامه شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها تعامل بسیار زیادی با وزارت کشور داشته و مدارکی برای این وزارتخانه فرستاده است. به گفته او، این مدارک حاکی از غیراستاندارد بودن این اتوبوس در ایران و پایین بودن ضریب ایمنی آن بوده است.
 

نظرات بینندگان