پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : از جمله روشهای مؤثر در تربیت و پرورش انسانها وجود اسوه، الگو و یا نمونه هایی است که با منش و روش خود راه چگونه زیستن را می آموزند که در وجهی مسیر کمال و سعادت است و در پاره ای موارد هم جاده بد بختی و شقاوت؛ بسته به اینکه اسوه حسنه مورد تأسی قرار گیرد یا بر عکس اسوه سیئه.
این شیوه تربیت پذیری البته همزاد بشر است در طول تاریخ و در عرض جغرافیا، هرلحظه و هر دم با انسان ها همراه است و در قالب پدر و مادر و دوست و رفیق و همنشین؛ در خانه و در مدرسه و در صحنه اجتماع و نقش آفرینان اجتماعی در مراتب مختلف نقش آفرینی می کند.
قرآن که خود " کتاب انسان سازی است" در بیان عبرت آموز تاریخ گذشتگان موارد متعددی را مطرح و به طور مشخص برای الگوی خوب و مثبت از پیامبران بزرگ الهی، حضرت ابراهیم ( علیه السلام) و حضرت ختمی مرتبت _ که درود و سلام خداوند بر او و خاندان او باد_ را به عنوان نمونه کامل یاد می کند.
طبیعی است که از پیروان راستین این بزرگواران هم می شود کسانی را یافت که بتوانند عملا به دیگران بگویند " مثل ما باشید یا مثل ما زندگی کنید"؛ هرچند بر زبان نیاورند. بدون شک یکی از این نمونه های حسنه حضرت امام خمینی(س) است که در قول و در عمل خود، به قول مقام معظم رهبری " به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست". حقیقتا لحظه، لحظه زندگی چنین انسانی و کلیه حرکات و سکناتش که جز در طریق بندگی نبود، می تواند بهترین سرمشق باشد، اما آنچه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از وی به یادگار مانده است بهترین درس حکومت مداری و مردم داری است که به عنوان نمونه به وجهی از قانون گرائی آن وجود عزیز اشاره می شود و آرزو دارد که سرمشق همه مسئولان از خرد و کلان قرار گیرد.
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی _ رئیس وقت دیوان عالی کشور_ نقل می کنند: " وقتی قرار شد طبق اصل قانون اساسی مسئولین صورت دارائی خود را بدهند، اول کسی که صورت دارائی خود و متعلقین خود را ارائه داد، امام بود و تمام موجودیش را نوشت و فرستاد که الحمدلله هم موجودی درست و حسابی و چیزی نداشت. ما اقدام نکردیم و از امام نخواستیم ولی امام اول کسی بود که اقدام کرد."(آیینه حسن،ص180و181)
این اعلام که مطابق اصل 142 قانون اساسی صورت گرفته بود، علاوه بر زندگی ساده و بی پیرایه که نمونه ای از زندگی جد بزرگوارش حضرت علی(ع) می باشد، در وجه قانون گرائی و تمکین به مواد قانونی و اهمیت قائل شدن برای آن درس ها در خود دارد.
صورت دارائی حضرت امام به بیان خودشان خطاب به دیوان عالی کشور:
« نام: روح اللَّه- نام خانوادگى: مصطفوى معروف به خمینى- شماره شناسنامه 2744- محل صدور: خمین- سِمَت: روحانى.
1- دارایى غیر منقول (با ذکر مشخصات):
1- یک باب منزل مشتمل بر بیرونى و اندرونى در قم، محله باغ قلعه که معروف است.
2- قطعه زمینى است ارث پدرى است و به حسب اطلاع حضرت آقاى پسندیده مشاع است بین این جانب و معظمٌ له و ورثه مرحوم اخوى (آقاى هندى) که اجاره سهمیه این جانب از قرار اطلاع آقاى اخوى، سالى چهار هزار ریال است که داده نمى شود. [مطابق حکم1362/12/26به فقرای خمین واگذار شد. (صحیفه امام،ج18،ص390) ]
2- دارایى منقول اعم از نقدى، موجودى یا سپرده بانکى، سهام و اموال غیر منقول دیگر با ذکر قیمت تقریبى:
1- وجه مختصرى است در تهران که نذورات و هدایاى شخصى است.
2- اثاث منزل ندارم، مختصر اثاثى است در قم و تهران، مِلک همسرم مى باشد.
دو قطعه قالى در منزل است، داده اند که اگر خواستم بابت خمس حساب کنم، و مال این جانب و ورثه نیست باید به سادات فقیر بدهند.
چند جلد کتاب، بقیه کتبى است که در زمان شاه مخلوع به غارت رفت و نمى دانم چقدر است و چند جلد کتاب که در مدتى که در تهران هستم از طرف مؤلفین هدیه شده است که قیمت تقریبى آن را نمى دانم، ولى قدر قابلى نیست، اثاثى که در منزل مسکونى فعلى در تهران است مِلک صاحبان منزل است، احمد اطلاع دارد.
3- کلیه وجوهى که در بانکها یا در منزل یا نزد اشخاص است که آقاى پسندیده مطلع هستند، به استثناى وجه مختصرى که اشاره شد، وجوه شرعیه مى باشد و مِلک این جانب نیست، و ورثه این جانب در آنها حقى ندارند و تکلیف آنها را به حسب وصیت تعیین نموده ام. تاریخ 24 دى ماه1359 - 7 ربیع الاول1401. روح اللَّه الموسوی » (صحیفه امام، ج13، ص:523و 524)
*جماران