پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اگر چه بیش از یک سال از عمر مجلس نهم باقی مانده اما اوج گیری اختلافات در بین نمایندگان که حالا به هئیت رئیسه نیز رسیده می تواند مجلس را از آن جایگاهی که باید داشته باشد خارج کند و بالطبع تبعات منفی برای کلیت سیستم به همراه داشته باشد.
مهم ترین دلیل اختلاف این روزها بین نمایندگان، چگونگی مواجه با دولت یازدهم است. در حالیکه فراکسیون رهروان خواستار تعامل بیشتر و تاکید بر همراهی دولت دارد، فراکسیون اصولگرایان مجلس خواهان واکاوی عملکردها، نقد سیاست های وزرا و پاسخگویی دولت است.
**اختلافات از کجا شکل گرفت؟
از همان روزی که انتخاب اعضای هیئت رییسه مجلس نهم برای سومین سال، در دستور کار قرار گرفت و تغییرات آرا به نسبت گذشته محسوس بود، می شد حدس زد صف بندی ها دو فراکسیون مقابل هم تشدید خواهد شد.
آن روز علی لاریجانی با ریزش آرایش از بین 264 آرا ماخوذه با 187 رای برای سومین سال متوالی در مجلس نهم به عنوان رییس بهارستان انتخاب شد. رقبای نه چندان شاخص او، بهرام بیرانوند و احمد بخشایش نیز هرکدام به ترتیب با 26 و 32 رای کسب کردند. 19 رای سفید نیز به گلدان ها انداخته شد. همچنین الیاس نادران با اختلاف اندکی کرسی نائب رئیسی را نتوانست در رقابت با باهنر بدست آورد.
موضوع بعدی که به منجر به تقابل مجلسیون شده طرح سوال و استیضاح از وزرا است. این قضیه به خصوص درباره وزیر علوم صدق می کند. جایی که با ورود علی لاریجانی به بحث استیضاح و پادرمیانی وی، به وزیر برای اصلاح رفتارش مهلت یک ماهه ای داده شد. موضوعی که هنوز به پایان نرسیده و با توجه به اظهارنظر نمایندگان مخالف وزیر، بعید به نظر می رسد که اتفاق خاصی در این باره روی دهد و احتمالا شاهد مطرح شدن استیضاح در صحن خواهیم بود.
اختلاف دیگر زمان معرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هئیت نظارت بر مطبوعات روی داد. جایی که کمیسیون فرهنگی نبویان و رسایی دو نفر از اعضای جبهه پایداری را به صحن علنی مجلس معرفی کرد اما با اعتراض برخی نمایندگان و موافقت علی لاریجانی انتخاب اعضا به تاخیر افتاد و این ماجرا هنوز ادامه دارد.
حالا اختلافات به صدرنشینان مجلس یعنی هئیت رئیسه رسیده است و دیروز شاهد موضع گیری متضاد دو عضو هئیت رئیسه بودیم. در حالیکه سبحانی نیا، نماینده نیشابور، اعلام می کند که «به دلایلی تعداد سوال از وزرا در این دولت در مقایسه با همین بازه زمانی در دولت گذشته افزایش پیدا کرده و طی گفت وگو با اعضای هیات رئیسه مقررشد که طرح سوال از وزرا مدیریت شود» اما مهرداد بذرپاش عضو دیگر هئیت رئیسه نظری مخالف این موضوع دارد.
به نظر بذرپاش « طی یک سال گذشته مجلس به دروغ متهم می شود که سئوالاتش از وزیران دولت یازدهم زیاد است در حالی که مقایسه تعداد سئوالات در دولت جدید با مدت مشابه دولت گذشته نشان می دهد تعداد سئوالات برابر است، اگر هم تعداد سئوالات بالاتر باشد نمایانگر پویایی و زنده بودن مجلس است.» او توصیه ای نیز به برخی نمایندگان می کند که« عده ای سعی نکنند مجلس را وکیل الدوله کنند، زیرا در این صورت از مجلس چیزی باقی نمانده و بی خاصیت می شود.»
**اختلافات به کجا می انجامد؟
مجلس شورای اسلامی از هفته پیش در تعطیلات به سر می برد و اولین جلسه مجلس شورای اسلامی نیز هفته آینده برگزار خواهد شد. با توجه به وضعیت بیان شده می توان گفت آغاز جلسات علنی دوباره، همراه با مطرح شدن اختلافات بر سر استیضاح و سوال از وزرا خواهد بود و همین نکته باعث افزایش رو در رویی ها خواهد شد.
اما یک نکته واضح و مشخص است. اوج گیری اختلافات می تواند منجر به فاصله گیری مجلس از انجام وظایفش شود و به ارائه چهره ای ناکارآمدتر از مجلس شورای اسلامی کمک کند.
یادش بخیر امام راحل روزی گفته بود«مجلس باید یک محیطی باشد که با کمال تفاهم وخیر خواهی برای ملت و کشور مسایل را پیش بیاورند. انتقاد می کنند، انتقاد خیر خواهانه باشد، جواب انتقاد می دهند آن هم خیر خواهانه باشد ومنظره ی مجلس یک منظره صالح باشد که وقتی مردم دیدند بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را در مجلس بردیم و یک وقت خدای نخواسته طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از این رایی که داده اند.»
اما به نظر نمی رسد مجلس ما امروز چنین مجلسی را به ذهن ها متبادر کند.
در این بین دو نکته واضح و مشخص است.
اولین موضوع این است که نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا به دولت کمک کنند و اگر انتقاد و ایرادی نیز هست که حتما هست با نیت خیرخواهانه و اصلاح امور مطرح و پیگیری کنند و آخرین راه حل برایشان سوال و استیضاح باشد. وظیفه دولت نیز هست که در همگرایی و برطرف کردن خواسته های معقول نمایندگان تلاش کند. همچنین بر عقلا و بزرگان مجلس واجب است ضمن در نظر گرفتن جایگاه مجلس و کمک به دولت از رفتار جناحی نیز اجتناب و به همگرایی نمایندگان و بازنمایی چهره ای موجه از مجلس در جامعه کمک کنند. در غیر این صورت هم مجلس ضرر می کند و هم دولت که از نقد منصفانه عملکردش محروم شده است.
دوم اینکه، وکیل الدوله بودن هیچ وقت خوب نیست.
منبع: الف