با وجود اینکه بانک مرکزی حدود دو سال پیش با ابلاغ بخشنامهای ارائه خدمات به نابینایان را تسهیل کرد و در اواخر سال گذشته نیز آن را مورد تاکید قرار داد، هنوز برخی از بانک ها نسبت به این امر کوتاهی می کنند.
به گزارش انتخاب، به دنبال گلایه و اعتراض نابینایان نسبت به محدودیتهای موجود در استفاده از خدمات بانکی بود که بانک مرکزی در 17 مرداد ماه سال 1391 طی ابلاغ بخشنامهای به بانکها ارائه خدمات به این گروه از هموطنان را تسهیل و نسبت به حذف محدودیتهای اعمال شده از سوی بانک ها برای مشتریان نابینا تاکید کرد.
این در حالی است که تا قبل از این بخشنامه نابینایان در مراجعه به بانکها برای بهره مندی از خدمات بانکی محدودیت زیادی داشته و برای استفاده از حقوق خود مجبور به همراه داشتن شخصی به عنوان امین بودند که وجود چنین شخصی در هر زمان در کنار فرد نابینایان ممکن نبوده و آنها را در استفاده از خدمات بانکی دچار مشکل می کرد.
بر این اساس در بخشنامه بانک مرکزی که به امضای اداره مطالعات و مقررات بانکی رسید و به نظام بانکی ابلاغ شد ضمن تاکید بر حفظ احترام این قشر اعلام شد که نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) مواجه با هیچ گونه محدودیتی نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.
همچنین تاکید شد که نابینایان در خصوص استفاده از خدمات حساب جاری نیز در صورتی که رسما مسئولیتهای ناشی از صدور چک را بپذیرند نیازی به معرفی وکیل ندارند.
اما با وجود برداشته شدن موانع و محدودیتها از سوی بانک مرکزی گزارشهای اخیر برخی از شهروندان نابینا به ایسنا نشان می دهد که برخی بانکهای خصوصی و دولتی توجهی به این موضوع نداشته و همچنان به روال گذشته عمل می کنند.
یکی از این افراد نابینا اعلام کرد که برای برداشت از حساب خود که نیاز مبرمی به آن مبلغ داشته و می باید تا قبل از ظهر پول را به فرد دیگری می رسانده با حضور در یکی از شعب یکی از بانک های خصوصی موفق به دریافت وجه از حساب خود نشده و با وجود تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی نسبت به اینکه نیازی به فرد امین نیست با سخت گیری رییس و کارکنان این بانک مواجه شده است.
به گفته وی به دلیل نیاز به این مبلغ حتی با بازرسی بانک مربوطه نیز تماس گرفته اما از فردی به فرد دیگری پاسکاری شده و در نهایت نتوانسته بعد از معطلی فراوان مبلغ مورد نظر را دریافت و در زمان مقرر استفاده کند.
با طرح این مساله، پیگری موضوع از سایر بانک ها نیز نشان داد که در برخی دیگر هم روال این گونه است. به گونه ای که یکی از بانک های خصوصی عنوان کرد که نمی توانیم به راحتی به فرد نابینا بدون حضور امین خدمات بدهیم و باید همراه داشته باشد مگر اینکه کم بینا بوده و درشرایط خاصی باشد.
همچنین شعب یکی از بانکهای دولتی هم که اصلا از وجود چنین بخشنامه ای مطلع نبود عنوان کرد که به هیچ عنوان نسبت به خدمات دهی به فرد نابینا بدون حضور امین اقدام نمی کنند.
رییس این شعبه در مورد افراد کم بینا هم عنوان کرد که نسبت به این افراد هم فرقی نمی کند اما با اغماض آن هم اگر فرد بتواند خود مبلغ مورد نظر را وارد کرده و امضا کند شاید بتوان کاری کرد که البته آن هم خلاف مقررات است!
وی این را هم یادآوری کرد که اگر فرد نابینایی بدون همراه داشتن امین خود مراجعه کند و به عنوان مثال برای برداشت وجه نتواند رقم مدنظر را وارد کند با توجه به اینکه کارکنان بانک نسبت به این کار منع قانونی دارند باید یک مشتری دیگر این کار را انجام دهد آنگاه چطور می توان نسبت به این موضوع اطمینان و اعتماد داشت؟
اما پیگیری این موضوع از بانک مرکزی نشان داد که بخشنامه مرداد سال 1391 در مورد برداشتن محدودیتهای اعمال شده بانکها در خدمات دهی به نابینایان همچنان پابرجاست.
یک از مقامات بانک مرکزی عنوان کرد که حتی به دلیل گزارش موردی از این قبیل در یکی از استان ها، بار دیگر نیز این بخشنامه به بانک ها تاکید شده است.
وی تاکید کرد که بانک ها ملزم به خدمات دهی به نابینایان بر اساس بخشنامه بانک مرکزی هستند و نباید نسبت به آن تخطی کنند.
بررسی از برخی دیگر از بانکها نشان می دهد که بخشنامه بانک مرکزی برای برداشتن محدودیت ها نسبت به ارائهی خدمات به نابینایان بار دیگر در اسفند ماه سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته و آنها نیز آن را اجرایی میکنند.