پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم با اعلام بازنگری آییننامه قبلی پذیرش بدون آزمون دانشجویان استعداد درخشان در مقطع دکتری، جزییات آییننامه جدید را تشریح کرد.
دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم گفت: در آییننامه استعداد درخشان فعلا بخش دکتری را تفکیک و بازنگری کردهایم که این کار از آذر ماه سال گذشته با جلسات کارشناسی با روسا و معاونان آموزشی دانشگاهها در شورای برنامهریزی آغاز شد و در نهایت نیز در طول هفتههای اخیر طی دو جلسه با وزیر و اعضای شورای هدایت استعداد درخشان نهایی شد.
وی افزود: در نهایت با جمعبندی که داشتیم برای پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری آییننامه جدید تنظیم شد که از سال 94 یعنی سال تحصیلی 94-95 اجرایی خواهد شد و امیدواریم ظرف چند روز آینده به تصویب برسد.
آییننامه جدید مشمول فارغالتحصیلان سال گذشته نمیشود
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم با اشاره به کلیات این آییننامه گفت: بر این اساس به دانشگاهها اجازه داده میشود که حداکثر 20 درصد از ظرفیت دوره روزانه خود را به پذیرش بدون آزمون دکتری اختصاص دهد.
نوهابراهیم با بیان اینکه این آییننامه سه شرط اصلی و مهم دارد، اظهار کرد: معدل کارشناسی داوطلب باید حداقل 16 و معدل کارشناسی ارشد وی بدون احتساب نمره پایاننامه باید حداقل 17 باشد. از سوی دیگر نباید بیشتر از یکسال از تاریخ فارغالتحصیلی متقاضی گذشته باشد. بنابراین این آییننامه برای افرادیست که امسال فارغالتحصیل میشوند و کسانی که سال گذشته فارغالتحصیل شده باشند نمیتوانند از این آییننامه استفاده کنند.
وی افزود: شرط سوم ارزیابی داوطلبان براساس یک جدول ارزشیابی 100 امتیازی است که داوطلب حداقل باید 70 امتیاز آن را کسب کرده باشد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم با اشاره به شاخصهای پژوهشی، آموزشی و مصاحبه در این جدول تصریح کرد: شاخص پژوهشی بخش عمدهای از امتیاز این جدول را دارد و 40 امتیاز برای آن درنظر گرفته شده که بر این اساس مقالات علمی و پژوهشی معتبر، گواهی ثبت اختراع، برگزیده شدن در جشنوارههای معتبر، مقالات چاپ شده در کنفرانسهای معتبر، تالیف و ترجمه و کیفیت پایاننامه در این بخش امتیاز خواهد داشت.
نوه ابراهیم با بیان اینکه برای شاخص آموزشی 30 امتیاز درنظر گرفته شده است، گفت: در شاخص آموزشی معدل، کیفیت دانشگاه محل تحصیل هم در دوره کارشناسی و هم کارشناسی ارشد، طول مدت تحصیلی، برگزیده علمی شدن در المپیادها و مدرک زبان معتبر امتیاز خواهد داشت.
وی افزود: در بخش مصاحبه نیز که برای آن 30 امتیاز درنظر گرفته شده، تسلط علمی داوطلب، نوآوری و کارآفرینی، شخصیت، نحوه تعامل، نگرشهای فناوری اطلاعات مرتبط با رشته تحصیلی، توانایی فن بیان و انتقال مطالب و همچنین همراستایی زمینههای پژوهشی داوطلب با اولویتهای گروه دیده میشود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این جدول ما را به عدالت آموزشی بسیار نزدیک تر کرده است.