پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ساسان قربانی دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ایران در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری «انتخاب» اظهار داشت: باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، قیمت خودرو نسبت به سایر کالاها و محصولات رشد کمتری پیدا خواهد کرد.
وی گفت: قیمت خودرو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است و افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم بر روی آن تاثیر می گذارد.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو افزود: آمار، محاسبات و تمام شواهد موجود نشان می دهد که صنعت خودور کمترین رشد قیمت را طی 12 سال
اخیر نسبت به سایر محصولات و کالاها داشته است.
وی اضافه کرد: فولاد و مس در طول این سال ها چندین برابر شده و قیمت کالاهای خوراکی نیز حداقل 5 برابر شده است.
قربانی با بیان اینکه قیمت خودرو تحت کنترل سازمان نهای نظارتی قرار دارد گفت: این کنترل و این پایش موجب آن شده که قیمت خودرو نسبت به سایر کالاها با افزایش قیمت کمتری روبرو شود.
وی اضافه کرد: اقدام دولت و بانک مرکزی در جهت تخصیص ارز مبادله ای می تواند به عدم رشد زیاد قیمت خودرو کمک کند.
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است بیان داشت: صنعت خودرو را نباید مستثنی از این وضعیت دانست. حامل های انرژی، گازوئیل، بنزین، برق و افزایش پیدا کرده و قطعا چنین تغییرات قیمتی بر روی ارزش خودرو تاثیر می گذارد.
وی در پایان تاکید کرد: باتوجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه، رشد قیمت خودرو از سایر
کالاها کمتر خواهد بود.
همچنین شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی «انتخاب»، گفت: افزایش قیمت خودرو متاثر از عوامل مختلف است، از طرفی تورم مهار شده اما بحث افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم 5 درصد متعاقب آن مطرح شده است. این مسائل همگی بر روی قیمت خودرو تاثیر می گذارد.
وی افزود: یکی از مهمترین فاکتورها در این زمینه، نسبت عرضه و تقاضا است که اکنون بهم ریخته است و در شرایط فعلی با صنعت خودرو با رکود مواجه است، به همین دلیل خودروسازان نمی توانند به راحتی محصولات خود را بفروش برسانند.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه بازار خودور دچار ظرفیتی شده که بموجب آن رقابت پذیری بوجود آمده است، گفت: این رقابت پذیری نه به خاطر تولیدات داخلی بلکه بواسطه ی حضور رقبای خارجی است.
وی افزود: آنها خودروهایی با تنوع بیشتر در رنج تولیدات داخلی ما عرضه می کنند.
شهریاری دلیل افزایش قیمت خودرو را در طی سالیان گذشته، وابستگی بیش از پیش به قطعات خارجی می داند و تاکید می کند: اقایان با تفکر و مدیریتی غلط، برای قطعه سازان منابع موازی ایجاد کردند(یعنی شبه قطعه سازان را وارد بازار کردند)، این موضوع موجب آن شد که هم مقیاس کار بهم بریزد و هم تیراژ.
وی افزود: این شبه قطعه سازان که وارد کننده از چین بودند، به شدت به ارز و دلار وابسته بودند، در نتیجه با گران شدن نرخ ارز، تمام قطعات خودروها گران شد.
این عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه ورود شبه قطع سازان منجر به ورشکستگی بسیاری از قطعه سازان داخلی و قدیمی شد گفت: اکنون این روند همچنان ادامه دارد و تغییر ایجاد نشده که بخواهد بر روی قیمت خودرو تاثیر مثبت بگذارد.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودروهای خارجی گفت: نوسانات بازار ارز و افزایش دلار موجب روند صعودی قیمت خودروی خارجی شد.
شهریاری افزود: از سوی دیگر، این گروه ها پس از حضور در بازار و جذب مردم به خود، اقدام به افزایش قیمت کردند.
الان که دیگه هیچ مشکلی نیست تو پیامم که ایمیل بدی نظر شما غیر قابل انتشار است....!
خوب نسبت به کالا چرا می گیری
نسبت به حقوق حساب کن که تغییری نکرده
به جای انتقاد از رشد فوق العاده کذایی قیمت خودرو اومدین به یک بحث دیگه میپردازین
آقایووون بود و نبود شما واقعا چه تاثیری دارد؟
تولیداتی که از درب کارخانه خودروی فرسوده هستند
قیمت هایی که نجومی هستند
انحصاری به نفع دولت!!!
اینها بحث های بی فایده است تنها راه برون رفت از این مسائل خصوصی سازی خودرو سازی است مثل همه دنیا شما نگاه کنید بهترین ماشین ژاپنی و کره ای وارد کشور می شود فرضا اگر 20 ملیون دولت حدود 140درصد گمرکی می گیرد که قیمت می شود 50 میلیون با کجای دنیا سنخیت دارد حال شما با این درآمد سرانه پایین این ملت عمرا بتوانند ماشین دار شوند به استثنای قشر بخصوصی
جز انتشار نظرات مخالف.
بالاخره خدای ما هم بزرگه
گفت نمایندگی یک تعداد خودرو سهم خودشه ( یعنی طرف قرارداد ما نمایندگی است . نه ایران خودرو ) و ما باید از خود نمایندگی بخریم
آخه چرااا ایران خودرو به جای مردم ماشین ها رو به نمایندگی می فروشه
وقتی دلار 1 هزار تومان بود پراید 7 میلیون بود الان که دلار 3 تومان شده پراید رو دارن 22 میلیون میفروشن، دیگه چقدر باید ماشین ها رشد کنند؟ سمند 9 میلیونی شده 27 میلیون!!!!
بماند که کیفیت خودرو ها هر روز داره کمتر از دیروز میشه.
برای اشتغال کمتر از 2 میلیون آدم، دارند 70 میلیون آدم رو بدبخت میکنند ول کن هم نیستند!
این صنعت خودرو سازی که همه چیزش از خارج و بدترین کیفیت میاد بعد تو داخل با بدترین حالت ممکنه منتاژ میشه و خریدار چون هیچ رقابتی نیست به اجبار میخواد بخره چه صنعتیه آخه؟
می دونین این یعنی چی ؟؟؟
یعنی قیمت ماشین های خارجی ها اینقدر پایینه که تازه وقتی میان تو ایران و با سه برابر شدن قیمتشون تازه میرسن به قیمت ماشین های تولید داخل خودمون .
:D
مثل" پراید 100 میلیون . پژو 140 . . . . . !!!!!!!
...
یک خودرو اگر 20 میلیون هم باشه، 20 درصد افزایش پیداکنه میشه 24 میلیون.
4 میلیون با پایه حقوق 600 تومن میشه تقریبا 7 ماه پایه حقوق ایران. مطمئن باشید اگر 7 ماه هم نگذره قیمت خودرو رسیده به 35 میلیون
....
واردات انحضاری قطعات و سی و کی دی و خودروی کامل و فروختن اون دلالی است و نه خودرو سازی .
اگر کسی بخواهد خدمتی به مردم بکند باید حضور مستقیم و بی واسطه ی خودروسازهای خارجی را بدون محدودیت در ایران و با تعرفه ی صفر آزاد کند . مصرف بنزین بالا ، ایمنی پایین ، قیمت بسیار بالاتر از قیمت جهانی ، خدمات پیش از فروش و پس از فروش افتضاح شاهکار این دلال های به اصطلاح خودروساز است .
بابا یکم شهامت بخرج بدید ببینید شرکت گوشی جی ال ایکس با دوسه سال سابقه چطوری اومده و داره با برندای بزرگ رقابت میکنه و داره بازارو میگیره درسته الان اکثرا منتاژه ولی قیمتش واقعا عالی و کیفیت خوبش مردمو راضی کرده چرا بازار خوردرو مثل خیلی بازاری دیگه آزاد و رقابتی نباشه ایرانی هرچی شرایطش سخت تر باشه مغزش بیشتر میکشه اینقدر انحصاری بوده که دیگه مدیران خودروسازی یکم فسفر برای طرح های نوع نمیسوزونن
این چ وضعیه خدایی
قیمت خودرو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است و افزایش قیمت حامل های انرژی و تورم بر روی آن تاثیر می گذارد.
اما مزد کارگر متاثر از شرایط بدنی و جسمانی اوست.
حداقل مزد کارگر در سال 89 87840 ریال، سال 90 : 110100 ، سال 91 : 129900، سال 92 : 162375 و در سال 93 202970 ریال بود اما قیمت خودرو پژو در سال 89 : 13.6 میلیون که در سال 92 به 22میلیون رسید که درصد رشد 61.8 برخوردار بوده پراید اس ایکس در سال 89- 8.9 م و در سال 92 : 15.2 م درصد رشد 70.8
قضاوت با شما.