پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تفاوت های نگاه اسلامی و غربی به انسان گفت: حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی تفاوت مبنایی دارد.
به گزارش ایرنا، علی مطهری دوشنبه شب در دانشگاه صنعتی اصفهان در نشستی با موضوع ˈحقوق ملتˈ گفت: استقلال و آزادی که در شعار جمهوری اسلامی قرار دارد پایه مباحثی همچون حقوق شهروندی و عدالت است.
وی با بیان اینکه شعار انقلاب فرانسه آزادی و شعار انقلاب روسیه عدالت بود، ادامه داد: عدالت و آزادی که در نظام ما مطرح شد برگرفته از مبانی اسلامی است که به طور قطع با آزادی و عدالت در غرب تفاوت دارد.
وی با یادآوری برخی اصول قانون اساسی درخصوص حقوق شهروندی گفت: هرگونه تفتیش عقاید، استراق سمع، افشای مخابرات، تبعید غیرقانونی، شکنجه برای اقرار و امثال آن ممنوع است.
نماینده مردم تهران به تفاوت های انسان شناسی از منظر اسلام و غرب اشاره کرد و افزود: هر چند در مجموع اعلامیه حقوق بشر قابل قبول است اما در جزئیات آن اختلافات مبنایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه هر اندیشه و اعتقادی ناشی از تفکر نیست، خاطرنشان کرد: اندیشه هایی وجود دارد که از آبا و اجداد به ارث می رسد ویا به واسطه دنباله روی از اکثریت محقق می شود.
وی افزود: بنابراین هر اندیشه ای آزاد نیست زیرا در سیره انبیاء مبارزه با عقاید باطل همچون بت پرستی وجود دارد.
نماینده مجلس تهران ادامه داد: انبیای الهی هیچگاه نمی گفتند همه اعتقادات بشر و حتی اعتقادات باطل مورد احترام است اما در اعلامیه حقوق بشر، همه اعتقادات انسانها و حتی اعتقادات باطل آنها قابل احترام است.
مطهری با بیان اینکه ماهیت انسان از منظر اسلام و غرب متفاوت است، گفت: از منظر غرب هر موجود دوپای راست قامتی که راه می رود انسان است، یک ماهیت ثابت دارد و دارای احترام است.
وی ادامه داد: از منظر اسلام، ماهیت انسان متغیر است زیرا انسان موجوی مختار و آزاد است و حق انتخاب دارد.
وی با بیان اینکه احکامی همچون قصاص و اعدام در اسلام دارای فلسفه است، افزود: به عنوان مثال انسان مجرمی که کشتن دیگران برای او عادی شده است و به راحتی دیگران را از بین می برد مانند میکروبی است که حیات جامعه را به خطر می اندازد و باید از بین رود.
نماینده مردم تهران به ریشه آزادی در غرب اشاره کرد و گفت: ریشه آزادی در غرب به قرون وسطی و افراطی گری های ارباب کلیسا باز می گردد و لذا انسان فراری از این افراطی گری ها دچار تفریط شد.
مطهری، ایجاد جنگ بین دین و غریزه، دین و عقل، ایمان و علم، ایمان و مالدوستی، ایمان و مقام دوستی و جنگ دین و تمایلات جنسی را از دیگر اشکالات کلیسا برشمرد و افزود: کلیسای قرون وسطی ازدواج را امری نامقدس و تجرد را امری مقدس برمی شمرد در حالی که در اسلام برعکس است.
وی با اشاره به نقطه نظرات شهید مطهری در خصوص آزادی و نگاه باز و عمیق او در این زمینه، گفت: شهید مطهری معتقد بود در کشور اسلامی حتی احزاب غیراسلامی نیز می توانند فعالیت کنند به شرط اینکه ظاهرسازی نکنند تا مردم بتوانند خود مسیر را انتخاب کنند.