پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شب گذشته رضا کیانیان میهمان برنامه «کارنامه» شبکه چهارم سیما بود و سعی کرد در این برنامه درباره دلایلش برای فعالیتهای نگارشی و عرضه کتابهایی مانند «ناصر و فردین»، «شعبده بازیگری» و «بازیگری در قاب» صحبت کند.
به گزارش شهروند، اما نکته جالب اینجا بود که او تا خواست درباره چرایی گفتوگوهایش با ناصر ملک مطیعی و محمدعلی فردین و انتشار آنها در قالب یک کتاب حرف بزند مجری برنامه صحبتهایش را قطع کرد و از مخاطبان خواست سوال پیامکی برنامه را بشنوند. پيش از اين هم در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر زماني كه سعيد راد در بالاي سن اسامي اين هنرمندان را بر زبان آورد تا مدتها حواشي اين اتفاق دامان او را گرفت تا جايي كه مجبور شد به صورت رسمي عذرخواهي كند.
رضا كيانيان در بخشي از صحبتهايش درباره اين دو هنرمند گفت: «همیشه به فکر این بودم که چرا مردم اینقدر از فردین، ناصر ملکمطیعی و بهروز وثوقی یاد میکنند و چرا مرتب دنبال اخبار و اطلاعات از اینان هستند!»
در همين وقت بود كه مجري صحبت او را قطع كرد كه باعث تعجب كيانيان شد اما او تسلط خودش را حفظ كرد. اما در ادامه برنامه رضا كيانيان دست بر موضوعاتي گذاشت كه به نظر باز هم قرار نبود به مذاق مديران صداوسيما خوش بيايد، او بيان داشت: «نمیدانم چرا هر چی آدم بد در فیلمها و سریالهای تلویزیونی است باید اسمش فارسی باشد و هرچه آدم خوب اسم عربی دارد. این قانون مدیران تلویزیون است. همانطور که میگویند حجاب باید بیشتر از تلویزیون رعایت شود و ما میگوییم چشم اما چرا قانونی در سریالها نمیگذارند که آدم خوبها کتاب بخوانند یا در خانه آدمهای خوب کتابخانه باشد.»
به جاي جنگ جهاني دوم بنويسيد دفاع مقدس جهاني دوم!
به گزارش شبکه ایران اين بازيگر در ادامه صحبتهايش در اين برنامه تلويزيوني به شيوه مميزي آثار ادبي در سالهاي اخير اشاره كرد و توضيح داد: «در سالهای اخیر کتابها را به صورت سی.دی درآورده و سپس به شیوهای کاملا مکانیکی به ممیزی آن میپردازند. به این ترتیب که با یک برنامه نرمافزاری یکسری کلیدواژه خاص را در کل کتاب جستوجو کرده و سپس براساس این کلیدواژهها به ممیزی میپردازند.
اخیرا احمد طالبینژاد کتابی را ارایه داده بود برای ممیزی به اداره نظارت که در اصلاحیه آن آمده بود به جای واژه جنگ جهانی دوم بنویسید دفاع مقدس جهانی دوم! چرا؟ چون ممیزی کاملا مکانیکی انجام شده بود.»
سوژه جنجالي ديگري كه كيانيان درباره آن به اظهارنظر پرداخت، با كنايه به حامد بهداد كه هميشه الگويش را مارلون براندو معرفي ميكند گفت: «مرتب میگویند الگوی ما براندو است اما براندو بازیگری غریزی بود و غریزی بازی کردن یعنی محدودیت در یک قفس. یعنی بازی براندو هیچوقت از حدی فراتر نمیرود.»