arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۲

علم الهدی: آسیب انقلاب از درون است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امام جمعه مشهد با بیان اینکه آسیب انقلاب از متن خودش است گفت: دغدغه و دلواپسی امام بیشتر از ناحیه روحانیت بود و ایشان پیش بینی می کردند که انقلاب از ناحیه روحانیت و جریانهای وابسته به خود آسیب می بیند و نه از تهاجمات بیرونی و خارج از متن انقلاب.

به گزارش خبرنگار مهر آیت الله علم الهدی در نمایش تحجر و اسلام آمریکایی که صبح امروز پنجشنبه در سازمان تبلیغات اسلامی مشهد مقدس مناسبت سالروز پیام حضرت امام به حوزه های علمیه موسوم به منشور روحانیت برگزار شد گفت: امام راحل در ماههای آخر عمرشان یک سلسله موضوعات اساسی و کلی را مطرح کردند که در این موضوعات اساسی خطرهای در کمین اسلام و انقلاب اسلامی را متذکر شدند.

وی افزود: آنچه که امام در باب مسئله روحانیت فرمودند در واقع پیش بینی امام در مورد خطری است که در آینده از جریان روحانیت متوجه انقلاب خواهد شد.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: امام پیش بینی می کردند که اسلام از ناحیه روحانیت و از ناحیه جریانهای وابسته به انقلاب آسیب می بیند و نه از تهاجمات بیرونی و خارج از متن انقلاب.

وی با بیان اینکه امام پیش بینی می کرد آسیب انقلاب از متن خودش است تصریح کرد: بنیانگذار انقلاب دغدغه و دلواپسی خود را بیشتر از ناحیه روحانیت ابراز می کردند.

وی یادآور شد: جنگ تحمیلی هرگز امام را دچار اضطراب نکرد و امام خمینی نیز در مورد آن گفته بود دیوانه ای سنگی انداخته است اما جایی که مشکل مربوط به روحانیت بود و مسئله ناهنجاری از سوی روحانیت نسبت به انقلاب مطرح می شد امام دغدغه شدیدی نسبت به آن پیدا می کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به نمونه هایی از دغدغه های امام نسبت به روحانیت ادامه داد: بنیانگذار انقلاب هیچگاه از گروهک های تروریستی مسلحانه همچون منافقین ابراز نگرانی نمی کرد اما نسبت به یک گروه کوچکی به "خلق مسلمان" امام دغدغه بیشتری داشت و یا در اواخر عمرشان نسبت به مسئله ای که درباره منتظری پیش آمد اضطرابی که امام بروز داد شدید تر از حوادث دیگر بود.

وی تاکید کرد: بنابراین این پیش بینی امام که درون روحانیت و از متن اصلی خود انقلاب اسلامی آسیب وارد خواهد شد باید برای ما روحانیت قابل تامل باشد.

علم الهدی با اشاره به تحجر  و اسلام آمریکایی ادامه داد: تحجر نقطه مقابل انعطاف پذیری است.

وی گفت: آیا منطق دین و قرآن این بوده که انسانها در خط تحول و نوآوری باشند و یا بر یک سلسه اصول متعصبانه بایستند و هیچ تغییر و تحولی را نپذیرند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مسئله منفی که آیات قرآن در باب مشرکین مطرح می کند تحجر است اظهار داشت: تحجر به عنوان منفی ترین خصوصیت مشرکین مطرح می شود و در قرآن تحجر عامل شرک معرفی شده است.

وی با بیان اینکه اصل اسلام مرونت است افزود: اسلام با تمام حرکت های فکری و عقلانی انسان در مسیر زندگی سازگاری دارد و نقطه بارز دین اسلام با دیگر ادیان همین انعطاف پذیری است.

امام جمعه مشهد با اشاره به دین مسیحیت گفت:  حاکمیت 4 قرن مسیحیت دست ساز و تحریف شده بر اروپا نشان دهنده تحجر بود که از هر نوع انقلاب فکری و علمی جلوگیری می کردند.

وی یادآور شد: علت اینکه وقتی حضرت موسی به کوه طور رفت و دوران میقات وی 40 روز به تاخیر افتاده و بنی اسرائیل گوساله پرست شد همین مسئله تحجر بود.

وی در ادامه با اشاره به انقلاب اسلامی پیامبر اسلام گفت: با وجود اینکه انقلاب پیامبر، الهی بود اما اصل این انقلاب در بدنه جامعه عرب دچار ارتجاع شد به طوری که امام باقر(ع) فرمودند: این ارتداد به وجود آمده در جهان اسلام شرعی نبود بلکه یک ارتداد اجتماعی و سیاسی بود که آن هم ناشی از باقی مانده آثار شوم افکار و جریانهای فکری دوران جاهلیت در میان مردم عرب بود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم  ادامه داد: حضرت محمد می فرمایند مَثَل کافر مثل ارزه (درخت های کهن و قوی در جنگل) است و مَثَل مومن مثل سنبله است. وقتی باد می وزد درخت قوی جنگل مقابل باد مقاومت می کند و تحجر دارد اما وقتی نسیم ملایم می آید سنبله در مقابل آن نسیم خم می شود ولی دوباره راست قامت می شود. بنابراین کافر همچون درختی است که مقابل باد مقاومت می کند و نتیجه این مقاومت آن می شود که در مقابل تندبادها کمرش می شکند و از بین می رود اما مومن همچون سنبله ای است که راست قامت خواهد ایستاد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: اسلام در مقابل جریانها در عین حفظ اصول خود مرونت دارد و اینطور نیست که اسلام در مقابل تحولات فکری مقاومت کند . این تحولات اگر با اصول سازگار بود می پذیرد اما اگر با اصولش سازگار نبود همچون سنبله دوباره راست قامت می شود.

وی با اشاره به وحشت جریانهای استکباری از دین اسلام گفت: وحشت آنان از اصل خود اسلام نبوده است بلکه وحشت آنان از این عامل بوده است که اسلام موجب تحول اجتماعی شود و افراد را در مسیر جریانی غیر از جریانی که آنان برنامه ریزی کرده اند قرار دهد.

وی گفت: اسلام آمریکایی یعنی اسلامی که شما فقط به حوادث 1400 پیش بپردازید و تنها مظاهر اسلام را نگه دارید اما اسلام ناب و حقیقی یعنی دکترین سیاسی که در مقابل لیبرال دموکراسی می ایستد و دکترین خود را به کل جوامع بشری عرضه می کند. تحجر و اسلام آمریکایی می گوید که ما تنها باید به مسائل 1400 سال پیش بپردازیم اما حرفی از امروز نزنیم.

وی گفت: اسلام آمریکایی یعنی با هر حرکت تحولی در اسلام مخالف است و بدنبال آن است که اسلام را منزوی کند

امام جمعه مشهد با بیان اینکه انقلاب جهشی است اما زمینه آن تدریجی است گفت: انقلاب ایران ارادی بود و یک جریان فکری بر اساس الگو، ایده و آرمان اسلام مردم را آماده کرده بود و مردم دست به انقلاب زدند بنابراین انقلاب ایران یک انقلاب انفجاری نبود بلکه یک انقلاب تدریجی بود.

وی ادامه داد: انقلاب امام زمان هم یک انقلاب تدریجی است چرا که اگر یک انقلاب انفجاری و متکی بر امداد غیبی بود از همان روز اول امام زمان ظهور می کرد و این همه جنگ ها و خشونت ها رخ نمی داد پس امداد غیبی عامل اصلی انقلاب امام زمان نیست عامل اصلی انقلاب امام زمان زمینه های تدریجی  است که ما نیز در تولید این زمینه مکلف هستیم و اسلام آمریکایی نیز این موضوع را بر نمی تابد.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: اسلام ناب ، محمدی و حقیقی این است که با احساس تکلیف زمینه های ظهور انقلاب امام زمان را فراهم کنیم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اندیشه های مبارزاتی ما نباید محدود به مصادیق باشد افزود: اگر نتوانیم در یک محدوده گسترده و وسیع تر با انحرافات مقابله کنیم نمی توانم مسئله تحجر را ریشه کن کنیم.

وی با تاکید مجدد این مطلب که خطر تحجر از درون روحانیت بیش از برون روحانیت است گفت:  امروز با ضد انقلاب با آرم لائیک می توانیم برخورد کنیم اما ضد انقلاب با آرم دین را نمی توان شناخت.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه اسلام برای آزادی فکر و آزادی بیان احترام قائل است ادامه داد اسلام از ارائه گفتمانهای مختلف وحشتی ندارد چون معتقدیم که گفتمان دین ما بر همه گفتمانها پیروز است و ما نیز از آزادی بیان، اندیشه و فکر استقبال می کنیم اما اگر کفر و ضد انقلاب در پوشش دین بروز کند قابل تحمل نیست و باید نابود شود.

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه هیچ گفتمان ضد انقلابی را در قالب دین نباید بپذیریم گفت: با همه امکانات باید در صدد براندازی جریان تحجر و خطرناکی که در لباس و صبغه دین حرکت می کند باید ایستاد و آن را سرکوب کرد.
نظرات بینندگان