یک نماینده موافق گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم در دفاع خود از رضا فرجیدانا ضمن تشکر از کمیسیون آموزش مجلس که موافقت خود را با این گزینه اعلام کرده است، تاکید کرد: لازم است مجلس و دولت با درک متقابل به پیشرفت علمی کشور کمک کنند.
علیاکبر آقایی نماینده مردم سلماس گفت: نقطه امید جامعه تحقق سند چشمانداز 1404، برنامههای پنج ساله توسعه، پیشرفت علمی کشور و سایر مواردی است که در آنها چشم امید به دانشگاههاست. دانشگاه با ویژگیهای ممتاز و تربیت نخبه میتواند نقش اساسی در توسعه علمی بازی کند.
آقایی ادامه داد: توجه ویژه به فرمایشات رهبری، سند چشمانداز، برنامههای پنج ساله توسعه، قانون اهداف وزارت علوم، حمایت از شرکتهای دانش بنیان، قانون نقشه جامع علمی کشور و دانشگاه اسلامی از برنامههای دکتر فرجیداناست. البته علیرغم دستاوردهای مهم وزارت علوم با چالشهایی هم روبروست که دکتر فرجیدانا با توانمندی، تعهد و آموخته های خود در آموزش عالی میتواند دانشگاه را به سرانجام مطلوب برساند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: فرجی دانا با درجه علمی دکترا عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و در مدت انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها فعالیت خود را در سپاه پیوسته ادامه داده است. توجه خاصی به حوزه علوم و فناوری، گسترش دانشگاهها، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع در نظام آموزشی کشور، ورود بخش خصوصی، ارتباط دانشگاه با صنعت، توسعه پارکهای علم و فناوری و توسعه فناوریهای نوین در برنامههای خود دارد.
وی همچنین به بالا بودن نرخ بیکاری و مهاجرت در میان نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: عدم انسجام در سیاستگذاری در وزارت علوم توجه ویژه دولت و مجلس را میطلبد. اسلامی شدن دانشگاهها، به سرانجام رساندن کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی در دانشگاهها و تمرکز زدایی مهمترین اهداف فرجیداناست. همهدفی و اقبال مجلس و دولت در این زمینه میتواند نقطه عطفی در درک مسائل و تحقق اهداف وزارت علوم باشد.
آقایی با تاکید بر اینکه رای مثبت بالا به وزیر پیشنهادی علوم نشانه اهمیت بالای این جایگاه است، در پاسخ به مخالفان وزیر پیشنهادی گفت: من از مخالفین سوال میکنم آقای دکتر هروی در مخالفت خود سوال کردهاند که آیا میدانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش مجلس چند نفر است؟ حالا من میگویم بدانند یا ندانند، آیا اگر آقای فرجی دانا بداند که چند نفر عضو کمیسیون هستند شما قطعا به ایشان رای مثبت میدهید؟آیا این از ویژگیهای وزیر است؟ شما بگویید که ایشان دانشآموخته کجاست؟ تحصیلاتش چیست؟ آیا او را از خارج آوردهایم؟ آخر این چه سوالی است که مطرح میکنید؟
این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم همچنین خطاب به طبیبزاده نوری نماینده دیگر مخالف وزیر پیشنهادی گفت: شما تمرکز خود را در موضوع اعتبارات گذاشتهاید اما اعتبارات را ما (مجلس) مصوب میکنیم و هیات دولت آنها را پیشنهاد میکند. مگر مساله اعتبارات در وظایف وزیر است. وزیر از خدا میخواهد که اعتبارات عمرانی و جاری وزارتخانهاش بیشتر باشد. این چیزی است که ما در اختیار وزرا میگذاریم.
آقایی ادامه داد: گفتید که تفکیک جنسیتی لازم است. وزیر در برنامههای خود تاکید به اسلامی کردن دانشگاهها دارد نه تنها یک مورد تفکیک جنسیتی بلکه به جمیع موارد اسلامی کردن دانشگاهها توجه داشتهاند. اما زمینه این کارها را باید مجلس و دولت فراهم کند.
این نماینده موافق گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم با اشاره به برنامههای فرجیدانا برای وزارت علوم گفت: ایشان 21 بار در 28 صفحه برنامه خود به تبعیت از رهبری اشاره کردهاند و اعتقاد به ولایت، امام(ره) و انقلاب دلیل پیوستنشان به سپاه بوده است. تمام نمایندگان باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند. با توجه به دفاع کمیسیون و دفاع آقای ابوترابی از این گزینه پیشنهادی، همچنین دفاع مجمع نمایندگان شمال غرب از ایشان انتظار داریم که مجلس با رای بالا تعهد خود را اعلام کند.
انتهای پیام