پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حضور رقبای متعدد کره ای و چینی در بخش خودروهاي هاچ بك و نياز بازار به محصولات جديد، موجب شكل گيري پروژه توليد راناي هاچ بك بر پايه پلاتفرم رانا شد.
سيد احمد مديرقمي مدير مهندسي ايران خودرو ضمن بيان اين مطلب گفت: رانا خودرويي در كلاس B و C با مالكيت معنوي ايران خودرو است که با توجه به ويژگيهاي فني آن ميتواند پايهاي براي توليد محصولات جديد در اين كلاس باشد.
مديرقمي درخصوص راناي هاچ بك اظهار داشت: نوع هاچ بك رانا، اتاق جدید بر روی پلتفرم رانا است که دارای اشتراکاتی با رانا در ناحیه جلو خودرو بوده و قسمت عقب آن با حفظ تناسبات استایل برای ارايه مدل هاچ بک طراحی شده است. وي افزود: بازخوردهاي دريافت شده از بازار درباره خودروهای هاچ بک، مهندسان ايران خودرو را به طراحي محصولي جدید داراي ویژگیهای خودروهای اسپورت هاچ بک از جمله سپر عقب جدید، اسپویلر و رینگ اسپورت واداشت.
مدير پروژه رانا درخصوص قواي محركه راناي هاچ بك گفت: درحال حاضر از موتور 1600 سي سي در رانا استفاده مي شود كه داخلي سازي شدن آن و خودكفايي كامل در توليد، موجب شد در راناي هاچ بك نيز مورد استفاده قرار گيرد.
وي افزود: از سوي ديگر استفاده از موتور ملي و يا سري EF در رانا در حال پيگيري است كه تا قطعي شدن استفاده از آن موتور 1600 رانا در نوع هاچ بك تعبيه خواهد شد.
مديرقمي از عرضه دونوع راناي هاچ بك و لوكس تا نيمه نخست سال آينده به بازار خبر داد و گفت: پيشرفت در عمليات طراحي و توليد دو پروژه به صورت هم زمان و موازي است. وي با توجه به شرايط تحريم و محدوديتهاي بينالمللي اظهار اميدواري كرد: تا نيمه نخست سال آينده دو نوع جديد رانا به بازار عرضه شود.
مدير مهندسي ايران خودرو از اقبال بازارهاي هدف صادراتي به محصول رانا خبر داد و گفت: مقصد صادرات رانا كشورهاي منطقه CIS، شامل روسيه، بلاروس و اوكراين و همچنين كشورهاي خاورميانه از جمله عراق و تونس است.
وي ادامه داد: هم اكنون سفارشهايي براي صدور رانا به مناطق صادراتي دريافت شده كه اين امرنشان از تداوم حضور ايران خودرو در بازارهاي جهاني با برند راناست.
همچنين به گفته حسين نجاري قايم مقام توليد ايران خودرو، براساس برنامهريزيهاي انجام شده 30 درصد توليد رانا در سال آينده به راناي هاچ بك و 70 درصد ديگر به راناي صندوقدار اختصاص دارد. در صورت استقبال بازار اين تركيب توليد رانا قابل تغيير خواهد بود.