پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نویه تسورشر تسایتونگ نوشت: ترکیب دولت جدید ایران نوید سیاست تازهای را
میدهد. پایان تشدید اختلافها در داخل و خارج که به تحریک احمدینژاد صورت
میگرفت میتواند تحرکی در پروندهی اتمی ایجاد کند.
به گزارش
سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، چه بسا افراد دربارهی هدف و تاثیر
تحریمهای وضع شده علیه ایران نظرهای متفاوتی داشته باشند، اما یک چیز مشخص
است: برای اکثریت ایرانیها در داخل و خارج دردآور است که وطن خود را در
تحریم ببینند.
شیخ معتدل به صورت غیرمنتظره در انتخابات
ریاست جمهوری پیروز شد . یکی از وعدههای انتخاباتی روحانی این بود که
مناسبات ایران را با بقیهی جهان عادی کند. چون روحانی یکی از اعضای دستگاه
قدرت است و به عنوان مذاکرهکنندهی سابق در مناقشهی اتمی با این
پرونده به خوبی آشناست، توانست اعتماد رایدهندگان را به خود جلب کند.
فهرست
وزیران پیشنهادی که روحانی ده روز پیش به مجلس ارایه کرد از دوشنبه مورد
بررسی گسترده نمایندگان قرار گرفت. سرانجام پنجشنبه شب رایگیری شد و از
میان ۱۸ وزیر پیشنهادی، ۳ نفر رای اعتماد نگرفتند؛ نزدیکی با اصلاحطلبان
باعث ناکامی آنها شد. وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه
بحثی طولانی را باعث شد. وی در زمان خاتمی نیز این سمت را داشت. طرفداران
احمدینژاد به وی اتهام فساد مالی زدند.
مهم است که مجلس به افرد پیشنهادی روحانی برای وزارتخانههای کلیدی رای اعتماد داد. ویژگی دولت جدید تجربهی زیاد اعضای آن است.
انتصاب
دیپلمات سابق محمدجواد ظریف به وزارت خارجه کمتر حاشیه داشت. او مورد
اعتماد رهبر انقلاب آیتالله خامنهای است. برخلاف چند نفر از اسلافش،
تجربهی کاری به عنوان دیپلمات و تحصیل علوم سیاسی در یک دانشگاه آمریکایی،
در انتصاب او تعیینکننده بود. جواد ظریف که انگلیسی را به روانی صحبت
میکند نمایندهی ایران در مذاکرات بینالمللی دربارهی نظم جدید در
افغانستان بعد ازسقوط طالبان بود. از آن به بعد و از زمان سفارتش در
سازمان ملل با کارکرد وزارت خارجهی امریکا آشناست.
در پروندهی
هستهای جواد ظریف پیشنهاد تعیین وضعیت را کرده است. در گام دوم قرار است
وضعیت مسوولیتها و سازوکار تصمیمگیری روشن شود تا به این شکل بتوان با یک
راهبرد هماهنگ وارد مذاکرات شد. انتصاب وزیر خارجهی قبلی علیاکبر صالحی
به ریاست سازمان انرژی اتمی به سود جواد ظریف است. صالحی همهی جزییات
پروندهی هستهای را میشناسد.
آخرین دور مذاکرات ۵ به اضافهی ۱ در
آوریل برگزار شد و بدون نتیجه ماند. از جاهای مختلف ابراز امیدواری
کردهاند که مذاکرات از بنبست خارج شود؛ برای نمونه گروه بینالمللی بحران
خواستار گفتگوی دوجانبهی اعتمادساز بین تهران و واشنگتن است. گروه
بینالمللی بحران بر این باور است که این مذاکرات باید فراتر از پروندهی
هستهای باشد و مسایل امنیت منطقهای را در برگیرد. در این مورد احتمالا
آمریکا علاقه دارد زیرا ایران دشمن سرسخت طالبان است.
کارشناسان در
دورهی ریاست جمهوری روحانی نیز انتظار تغییر اساسی سیاست هستهای ایران را
ندارند. در بین همهی جناحهای سیاسی ایران در مورد حق این کشور نسبت به
غنیسازی اورانیوم اتفاق نظر وجود دارد. در نتیجه مذاکرات اتمی به محدودهی
این غنیسازی محدود میشود، یعنی میزان مادهی غنیشده و دسترسی آژانس
بینالمللی انرژی اتمی به تاسیساتی که برای غنیسازی ضروری است.